חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

שבת זכור פרשת צו – מרבין בשמחה על מה?

משנכנס אדר, כידוע, מרבים בשמחה, אלא שהשבוע היינו צריכים להתאמץ מאוד להרבות בשמחה.

לצערנו, כשמסתכלים בהיסטוריה הקרובה והרחוקה אנו רואים שצרות רבות ופיגועים קשים פקדו את עם ישראל דווקא בחודש אדר, סמוך לימי הפורים. וצריך להבין, עד כמה שידנו מגעת, איך הדברים מתיישבים זה עם זה, ומדוע דווקא בחודש זה, בהשגחה אלוקית, אנו נתקלים בצרות ומכאובים.

ונבאר את הדברים על פי מאמרו הנפלא של הרב שרקי "עצבות וחודש אדר", שמופיע בספר "קבעוני לדורות".

הרב שרקי מעלה שאלות יסודיות על חג הפורים:

מדוע בכלל להשתכר? ובפרט עולה השאלה כשרואים שהמקום היחיד שבו מצאנו חובה או המלצה להשתכר הוא כאשר מתרגשת על האדם צרה גדולה, או שהוא נשפט למוות, או כשהוא אבל על מתו. ואומר הפסוק "תנו שכר לאובד ויין למרי נפש", ודורשים על כך חז"ל בגמרא: (סנהדרין מג, א): "הא דאמר ר' חייא בר רב אשי אמר רב חסדא: "היוצא ליהרג משקין אותו קורט של לבונה בכוס של יין כדי שתטרף דעתו, שנאמר תנו שכר לאובד ויין למרי נפש". וכן אמרו (סנהדרין ע, א): "אמר רבי חנן: לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים, שנאמר תנו שכר לאובד ויין למרי נפש". אם כן, כשאנו בישועה ושמחה גדולה, מדוע עלינו להשתכר?

המשנה (תענית כט.) אומרת "משנכנס אדר מרבים בשמחה". המשמעות הפשוטה של אמרה זו היא שאף על פי שיש סיבה גדולה להיות בעצבות אנו מצויים להרבות בשמחה, שהרי המשנה לא אומרת "משנכנס אדר- שמחים", אלא "מרבים בשמחה"- כלומר, לשמוח למרות הכל. ושוב לכאורה יש לשאול מדוע שתהיה סיבה לעצבות, הרי נעשתה ישועה גדולה?

ביאור העניין והשאלות מביאנו לידי הבנה עמוקה של מהות היום, שהרי אם נרצה לספר בקצרה את מה שקרה במגילת אסתר, נראה שהתמצית היא שעם ישראל היה במצב גרוע (בגלות נשלטים על ידי מלך גוי, עריץ ותאוותן, וללא בית מקדש, ללא סנהדרין וכו'"), ואז, בהמשך המגילה נכנס למצב גרוע עוד יותר, שנגזרה עליו כליה, ובעקבות השגחת ה' עלינו ובזכות פעולתם ומעשיהם הברוכים של אסתר ומרדכי , חזרנו למצב הגרוע.

אם כן על מה עלינו לשמוח? על הרע במיעוטו?

ואם נתבונן יותר נראה שהדרך בה נעשה הדבר הוא על ידי מסירת בת ישראל הקדושה והטהורה, מלאת החן ויופי, בעלת רוח הקודש ומסירות לאותו רשע מרושע ומלא התאוות, אחשוורוש, עליו מעידה המגילה "הוא אחשוורוש"- שעמד שרשעו מתחילה ועד סוף.

מה שאומרת אסתר הוא מה שקרה "כאשר אבדתי אבדתי", וממילא ברור שכיוון ש"אכתי עבדי אחשוורוש אנן" (=עדיין עבדי אחשוורוש אנחנו – גם אחרי הנס נשארו בגלות בבל), וכדי להינצל אנו צריכים למסור את בנותינו לרשעי האומות, לכאורה אין לנו סיבה גדולה לשמחה. ואם נעמיק קצת יותר נראה כי חז"ל מלמדים אותנו שלפני שאסתר נכנסת למלך היא לובשת מלכות, "ותלבש אסתר מלכות". ומהי אותה המלכות שלבשה אסתר?

מבואר בדברי חז"ל (בראשית רבה נו,א) "לבשה מלכות בית אביה". ובית אביה הוא כידוע בית שאול. כלומר, אסתר לוקחת את המלוכה ומעבירה מישראל לפרס. וכפי שמבאר המהר"ל את פתיחתו של רבי אבא בר עפרון למגלית אסתר, כדברי הגמרא "רבי אבא בר עפרון פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא (=רבי אבא בר עפרון היה מתחיל ללמד את מגילת אסתר מהפסוק הזה): 'ושמתי כסאי בעילם והאבדתי משם מלך ושרים נאום ה'". וזה לשון המהר"ל: "מלך' זה ושתי, ו'שרים' זה המן ועשרת בניו. פירש כי גם דבר זה היה סיבה למעשה המגילה כי כאשר גלו ישראל והיו ישראל תחת מלכות מדי- גם ה' יתברך היה עמהם עד שנאמר כי כסא מלכותו היה בעילם כמו שקודם מלכות ישראל היה כסא מלכותו בירושלים- עכשיו נאמר כי כסא מלכותו בעילם אשר שם ישראל".

ובעצם יוצא שתמצית סיפור המגילה היא העברת המלכות לגלות. ואם כן באמת השאלה הגדולה היא על מה אנו שמחים?

אלא שהביאור העמוק של פורים הוא שאנו מגלים שלמרות הכל ואף על פי כן "חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו" והקב"ה לא עוזב את ישראל באף מצב שהוא. וכך ממשיך המהר"ל הנ"ל "והכל הוא שלא יניח את ישראל, שאם כך היו כלים בגלותם תחת האומות. רק כי ה' יתברך עמהם והשגחתו עליהם. לכך פסוק זה הוא הבטחה לישראל: 'כי שמתי כסאי בעילם והאבדתי משם מלך ושרים' בשביל כי ה' יתברך- השגחתו על ישראל שלא יניח אותם עד אשר מאביד מלך ושרים מהם אשר הם מצירים אותם".

כלומר, על ידי חג הפורים מתגלה מימד עמוק בהיסטוריה היהודית, מימד שלא תלוי לא בגלות ולא בגאולה, לא במקום ולא בהנהגה, וזהו המימד של נצח ישראל. המושג של נצח ישראל מגלה לנו שהקב"ה נמצא בכל, ולכן גם במגילת אסתר לא מוזכר שם ה', כי באמת הכל הוא גילוי אלוקי, הן המן והן אחשוורוש, הן מרדכי והן אסתר. כולם, כפי שמתגלה בסופו של דבר פועלים לכבוד ה' ולגילוי מלכותו, לשמירה על עם ישראל והובלתם לעשיית יעודם, ובשביל לומר דבר חריף כזה, שהקב"ה באמת נמצא בכל וגם הארור הוא ברוך, אנו מצווים לשתות הרבה מאוד.

בשגרת החיים אנו מחויבים לומר "בורא אור ויוצר חושך", ואנו מחויבים להבדיל ולהבחין בין טוב לרע, ואילו בפורים אנו מתעלים למימד העליון ביותר בו "כל מה שברא- לכבודו ברא", ואנו מגיעים למדרגת "עד דלא ידע" שהיא המדרגה הגבוהה ביותר, המדרגה אליה הגיע משה רבנו אחר קבלת התורה, כשלא ידע שקרן עור פניו.

ולכן גם מובנים דברי מרן הרב זצ"ל שביום זה מתגלית הקדושה של הגוף, "והנה ההארה הנמשכת ביום הקדוש הזה היא ממש מצד קדושת הגוף הישראלי". כלומר, בפורים מתגלה שיש קדושה לא רק בנשמה ובנפש, בשכל ובדעת, אלא גם בגוף.

וממילא מתורצות כל השאלות, מדוע חייבים להשתכר כדי לשמוח למרות שבפאן החיצוני יש המון סיבות לצער? מדוע צריך לומר ש'מרבים בשמחה'? ואולי שאלת השאלות היא המאורעות הקשים שאנו חווים לפני פורים, שמכריחים אותנו להעמיק ולהסתכל הרבה מעבר להסתכלות הרגילה כדי לשמוח, להצליח להגיע להבנה הנוראה ש"חייב אדם לברך על הרעה בדעת שלמה ובנפש חפצה, כדרך שמברך בשמחה על הטובה, כי הרעה לעובדי ה' היא שמחתם וטובתם, כיוון שמקבל מאהבה מה שגזר עליו ה' נמצא שבקבלת רעה זו הוא עובד את ה', שהיא שמחה לו" (שו"ע, או"ח, רכ"ב, ג).

ומבאר מרן הרב זצ"ל בעין איה (ברכות ח"א, קא) שכדי לברך על הרעה צריך להתעלות למבט בו יבין האדם ש"יש תכלית לכל רעה שתבוא ממנה טובה עצמית ויתרות הטובה תהיה ניכרת לשעתה כשתבא, איך היא נעלה דווקא מפני שבאה על ידי רעה שקדמתה. על כן, ראוי להזכיר שמו יתברך בברכה על הרעה כמו כל הטובה". כלומר, יתגלה שהרעה הגבירה והגדילה את הופעת הטוב, וכדברי מדרש (תהילים) על הפסוק "אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי אשב בחשך ה' אור לי'- אילולי ישבתי בחושך לא היה אור לי"

יהי רצון שנזכה לראות בקרוב כיצד כל הרעה הובילה לטובה ונזכה להתעלות בפורים לאותה המדרגה שבה מתגלה הקב"ה בכל, שהרי "הכל נהיה בדברו".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן