חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת לך לך – סגולת הארץ

הציווי הראשון שמצטווה אברהם אבינו הוא ללכת לארץ ישראל, וזה לא מקרי. יש בציווי זה אמירה יסודית שעם ישראל לא יכול לעשות את תפקידו ולקיים את ייעודו אלא בארץ ישראל. ההליכה לארץ ישראל היא השלב הראשון, כי כאשר אברהם אבינו לא בארץ ישראל אין אפשרות שיגיע להיות אב האומה הישראלית, האומה שתביא ברכה לעולם כולו. וכך כותב הכוזרי בעניין זה:

"הלא תראה כי הועתק אברהם מארצו כאשר הצליח והיה ראוי להדבק בעניין האלוקי, והיה לב הסגולה ההיא, אל המקום אשר בו תגמר השלמתו, כאשר ימצא עובד האדמה אילן שפריו טוב במדבר ומעתיקו אל אדמה נעבדת, מטבעה שיצליח בה השורש ההוא, ומגדלו שם, וישוב פרדסי אחר שהיה מדברי, וירבה אחר שלא היה נמצא אלא בעת שיזדמן ובמקום שיזדמן".

בהתבוננות בדבר ה' לאברהם אבינו אנו רואים שסגולתה של הארץ היא להביא ברכה:

"ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה, ואברכה מברכיך ומקללך אאור ונברכו בך כל משפחת האדמה"

ויש להתבונן מהי ברכתה של הארץ? בארץ ישראל ניתן לראות בעיניים איך דבר ה', ההדרכה האלוקית ממרומים, יוצרת שפע וטוב. ברכה היא ריבוי גדול של טוב. בכל העולם אנו צריכים להאמין באמונה שלימה שדבר ה' עושה טוב, אך בארץ ישראל אנו רואים את הדברים באופן מוחשי וממשי. וכפי שכותב הרב חרל"פ, על דברי רש"י: "לך לך – להנאתך ולטובתך":

"שונה היא המצווה של יישוב ארץ ישראל מכל המצוות, שכן במצווה זו צריכים להרגיש את הטובה וההנאה הגשמית שמשיגים ממנה ולדעת שהיא ארץ יותר מעולה משאר הארצות גם בחומריות ובגשמיות, ואם יחסר ההרגש ביתרון הארץ גם בחומריות, תחסר גם שלימותה של המצווה הזאת, ולזאת אמר לו הקב"ה לאברהם: ' לך לך – להנאתך ולטובתך אל הארץ אשר אראך".

כדי להביא את הבשורה האלוקית לעולם, יש צורך שאברהם אבינו, ראש המאמינים, ראש עושי הטוב האלוקי בעולם, יהיה לאומה שלימה, למען לא יחשבו שרק יחידי סגולה יכולים להיות שייכים לעניין האלוקי ולחיות את דבר ה' במציאות. וזו האמירה הראשונה – "ואעשך לגוי גדול'.

לאחר מכן, צריך שהעם יהיה מבורך, בכדי שיהיה גלוי לעין כל שדבר ה', ושחיים באידאלים ובמצוות האלוקיות, יוצרים שפע וברכה, טוב וחסד, שמחה וחיים. וזו האמירה השנייה – "ואברכך".

אבל גם זה לא מספיק, יש צורך להראות שברכה זו אינה ברכה אגואיסטית ולאומנית, שמצטמצמת לעם ישראל בלבד, אלא שזו ברכה מתפשטת המביאה ברכה לכל העולם. וזו האמירה השלישית – "והיה ברכה" – שהברכה תתפשט מעם ישראל לעולם כולו: "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

זוהי סגולתה המיוחדת של א"י: חיבור שמים וארץ, חיבור הקדושה והברכה, חיבור החומריות וגשמיות. החיבור הזה הוא הוא קידוש ה' הגדול – אומה שחיה חיי תורה, ומבורכת בגשמיות.

את הברכה הזאת נצטווינו להביא לעולם, ועלינו להתבונן ולראות כיצד דבר ה' מביא ברכה. והדברים מתגלים לשני הכיוונים: דבר ה' מביא ברכה, והברכה מליאה בקדושה – גם הצדדים החומריים שבארץ ישראל מלאים בקדושה עליונה.

בארץ ישראל מתגלה איך כל תוספת ברכה חומרית, בכלכלה ובמדע, גורמת לעילוי רוחני ונשמתי, איך החומר והרוח מאוחדים, איך כל העולם כולו מאוחד, זוהי גילויה של ארץ ישראל בה מתגלה  שה' אחד ושמו אחד, שה' אלוקינו ה' אחד, וזה מתגלה על ידי עם ישראל שהם גוי אחד רק בארץ.

יהי רצון שנזכה לחשוף את הברכה שמביא דבר ה', ואת הקדושה שמביאה הברכה, וכל העולם יתברך מברכת האומה בארץ ישראל, ויתקיים בנו: "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים"

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן