חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת כי תשא – שבירת הלוחות

בפרשתנו מתחולל אחד המשברים הגדולים בתנ"ך: חטא העגל. בעוד הכלה נכנסת לחופה, עם ישראל מקבל את דבר ה' ממרומים, בעת המעלה העליונה והנשגבה ביותר, אנו נפגשים עם החטא הנורא והאיום. בדברינו היום לא נדון בחטא עצמו, אלא בתגובה הלא צפויה של משה רבנו:

"ויפן וירד משה מן ההר ושני לוחות העדות בידו לוחות כתובים משני עבריהם מזה ומזה הם כתובים, והלוחות מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות… ויהי כאשר קרב אל המחנה וירא את העגל ומחלת וייחר אף משה וישלך מידו מידיו את הלוחות וישבר אתם תחת ההר, וייקח את העגל אשר עשו ויישרף באש ויטחן עד אשר דק ויזר על פני המים ויישק את בני ישראל"

התורה מדגישה את גדולת לוחות הברית, לוחות העדות, מעשה אלוקים המה. ומשה זורק את הלוחות – מעשה נורא ואיום, ולא מובן. אם ישראל לא ראויים ללוחות, אז שיחזיר אותם לקב"ה או יגנזם באוהלו, אבל משה שובר אותם. מדוע?

החזקוני כל כך נחרד מהמעשה שהוא כותב: "וישלך מידו – תשש כוחו כשראה את העגל ולא היה בו כוח לסבלם והשליכם רחוק ממנו קצת כדי שלא ייזוק ברגליו בנפלם". כלומר, החזקוני לא יכול לקבל שמשה יזרוק את הלוחות, ולכן מפרש שתשש כוחו ולא יכל יותר להחזיקם, ומה שכתוב 'וישלך' הכוונה שהרחיקם מעט שלא יפגעו ברגליו. אלא שפשט הפסוקים, אצלנו ובספר דברים, שונים, וכן דברי חז"ל שנביא להלן.

התורה רואה במעשה שבירת הלוחות אחד מהשיאים העליונים בהנהגת משה את ישראל – שהרי בפסוק החותם את התורה כתוב: "ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל", ומהי היד החזקה והמורא הגדול – כותב רש"י: "לעיני כל ישראל – שנשאו לבו לשבור הלוחות לעיניהם, שנאמר  'ואשברם לעיניכם', והסכימה דעת הקב"ה לדעתו, שנאמר 'אשר שברת', יישר כחך ששברת!". מעשה שבירת הלוחות הוא המעשה החותם את התורה שבכתב – ויש להבין מה הגדולה האדירה במעשה הזה, שנמצא בל"ב התורה (בפרק ל"ב).

חטא העגל הגיע כי משה בושש לבוא ועם ישראל נחרד והתמלא פחד – "כי זה משה האיש לא ידענו מה היה לו". תליית ההנהגה האלוקית במשה – באיש, באדם גדול וענק ככל שיהיה – היא הגשמה. המציאות האלוקית חיה בעולם בלא תלות בשום אדם – קדוש ועליון, נשגב ונערץ ככל שיהיה. המציאות האלוקית גם לא תלויה בשום חפץ עליון ונשגב – לא בבית המקדש, לא בלוחות הברית, ולא בשום חפץ אחר.

משה שהבין את הטעות הנוראה שטעו ישראל, לתלות את המציאות האלוקית בעולם, את השראת השכינה בישראל, באדם, בו. הוא הזדעזע ורצה ללמד את ישראל שהשראת השכינה לא תלויה אפילו בלוחות האלוקים, ושאפילו אם ישברו הלוחות הקב"ה לא יעזוב את ישראל. גם אם כל החפצים שדרכם מתגלה השכינה ישברו ה' לא יעזוב את ישראל, וכל התפיסה התולה את השראת השכינה בחפצים ובאנשים היא טעות ביסודה.

לכן משה שובר את הלוחות ומיד את העגל, ללמדם שה' שורה בישראל בלא תלות בחפצים. הגשמת השראת השכינה בישראל היא טעות נוראה, שעלולה לפגוע בישראל לדורי דורות. משה ראה את הדורות, ראה בעיניי רוחו את הסתלקותו מן העולם, ראה את הדורות שבהם לא יהיו גדולים ואדירים, נביאים ששכינה מדברת מתוך גרונם, ומה יהיה אז? מה יהיה בחורבן המקדש, בדורות הרבים שנהיה בגלות? לתלות את השראת השכינה בחפצים או אנשים היא טעות נוראית, שלא תאפשר המשכת האמונה והקדושה בישראל לדורות עולם.

שבירת הלוחות מגלה שהקדושה האמיתית נמצאת בתוכנו, בתוך האומה הישראלית, בתוך נצח ישראל. לכן בצמוד לשבירת הלוחות מתרחש הבירור העליון, שאפילו שחטאו חטא נורא, לא ייטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב!

הפסוקים שהבאנו הם המשך ישיר של הפסוקים על בירור קדושתם ובחירתם הנצחית של ישראל:

"ויאמר ה' אל משה ראיתי את העם הזה והנה עם קשה עורף הוא, ועתה הניחה לי וייחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול, ויחל משה את פני ה' אלוקיו ויאמר למה ה' יחרה אפך בעמך אשר הוצאת מארץ מצרים בכוח גדול וביד חזקה, למה יאמרו מצרים לאמר ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך, זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך אשר נשבעת להם בך ותדבר אליהם ארבה את זרעכם ככוכבי השמים וכל הארץ הזאת אשר אמרתי אתן לזרעכם ונחלו לעלם, וינחם ה' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו"

גם במצב הנורא הזה ישראל הם עמו ונחלתו של ה' לעד ולעולמי עולמים. ישראל קודמים לתורה. קדושת ישראל לא תלויה בדבר – זה הבירור החשוב ביותר. משה שובר את הלוחות ואומר לישראל שהכל יכול להישבר, אך לא עם ישראל, לא עם הנצח!

יהי רצון שנזכה לראות את עם הנצח, הולך וחושף את השכינה בתוכו, הולך ומגלה את קדושתו, עם ארצו ונחלתו, ויחזור בית המקדש להתנוסס בראש הר הבית, בקרוב בימינו אמן ואמן.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן