חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

פרשת כי תצא – עבודת המצוות

מדוע יש כל כך הרבה מצוות?

פרשת כי תצא, הפרשה עם הכי הרבה מצוות בתורה, פותחת במילים "כי תצא למלחמה על אויבך" עליה דרשו חז"ל שהאויבים החיצוניים הינם רמז לאויבים הפנימיים וליצר הרע איתו מתמודד האדם.

ועל כך יש לשאול מדוע ה' יצר את האדם בעולם בו הוא נתון במלחמה תמידית- חיצונית ופנימית? והשאלה נכונה הן ברמה האישית והפרטית- שכן כל אחד מאיתנו מרגיש את ההתמודדויות האין-סופיות אותם הוא פוגש בכל צעד ושעל- והן ברמה הלאומית והכללית בה עם ישראל מתמודד מראשית היווצרו ועד ימינו אנו, במאבקים עם אויביו ועם מבקשי רעתו.

שאלה נוספת שיש לשאול היא מה פשר ריבוי החיובים והמצוות (רמ"ח מצוות עשה ושס"ה מצוות לא תעשה)? הרי כל מצווה ומצווה יוצרת בתוכנו עוד צורך להתאמץ ולהתייגע, להלחם ולהיאבק בכדי לקיימה…

שאלות אלה מתעצמות נוכח אחד ההסברים המרכזיים לגמרא שאומרת ש"גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה" הוא שלאדם המצווה ועושה, דווקא בגלל שיש לו ציווי על הדבר, יש ייצר הרע גדול יותר שרוצה למונעו מלעשות את הציווי. ועל כן חוזרת השאלה ביתר שאת, מדוע לצוות כל כך הרבה ועוד להגדיל על ידי כך את היצר הרע?

נהמא דכיסופא

חז"ל ב'קהלת רבה' מביאים את דרשתו של נחמיה בריה דר' שמואל נחמן על הפסוק "והנה טוב מאוד'- 'והנה טוב' זה יצר טוב, 'מאד' זה יצר הרע.

ריבונו של עולם הוא מקור כל הטוב ומגמת הטוב היא להיטיב. בריאת יצר הרע בעולם שייכת דווקא לעובדה שהקב"ה רצה להיטיב עם הבריאה בדרך המקסימאלית. הקב"ה רצה שהנברא יהיה דומה לו עד כמה שאפשר, שהרי הוא יתברך ודאי הינו הטוב השלם והאמיתי, וככל שנדמה לו כך נזכה יותר לטוב.

וכשם שהטוב האלוקי הינו קניינו העצמי של הקב"ה, כך גם טובו של האדם צריך להיות בקניינו ועבודתו. "יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך"- כאשר האדם עמל ומתייגע בדבר הוא קונה אותו קניין עצמי.

וכפי שכותב המגיד מישרים (פרשת בראשית) "דנשמתין- עד לא אתו לעלמא דמו למאן דאכיל נהמא דמלכא בלא פולחנא, ומשום דא אמרו: 'נוח לו לאדם משנברא' (שהנשמות- עד שהן באות לעולם הזה הן דומות למי שאוכל לחם של המלך בלי עבודה. משום זה אמרו: 'נוח לו לאדם משנברא'). כלומר, דנשמתין מכספן מגרמייהו למיכל נהמא דמלכא בלא פולחנא ומשום הכי מתאוות למייתי לעלמא ונוח להם להבראות כדי למיפק מההוא כיסופא (כלומר, הנשמות מתביישות מעצמן לאכול את לחם המלך בלא עבודה, ומשום כך הן מתאוות לרדת לעולם הזה ונח להן להברא כדי לצאת מאותה בושה). בעי למייתי בהאי עלמא למתעסק בתורה ובמצוות לעובדה ולשומרה ויאכלון נהמא בלא כיסופא (הן רוצות לבוא לעולם הזה לעסוק בתורה ובמצוות לעבור ולשמור על הבריאה ויאכלו לחם בלי בושה)".

וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל בעולת ראיה (ח"ב קנד):

'יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך' אינו רק במובן הגשמי (כדברי הגמרא שאדם רוצה בקב שלו מתשעה קבין של חברו (בבא מציעא לח.)), אלא גם במובן הרוחני. "זהו שפע השלמות שהשפיע ההשגחה האלוקית ליתן לו כוח לעשות חיל, שיהיה בידו טובו, כיוון שבחופש פעולותיו ויכולת חריצותו לא יישב בחיבוק ידיים לסמוך על מה שאחרים יעשו לו, וגם על מתת ההשגחה האלוקית לא יסמוך, כי אם במה שאין ידו מגעת להשתדל בעצמו. ובזה יודרך להשתוקק להשתלם בתורה בחכמה ובמעשים טובים, להית גם בהם נהנה מיגיעו ולא מהניזונים בצדקה מנהמא דכיסופא. ובאמת עיקר נועם העולם הבא הוא מצד ההנאה מיגיעו, אשר זה חלק אדם מא-ל, בהכנס הנשמה לסבך כוחות הגוף, להיות נידון על פי מעשיו בבחירתו החופשית, לא מנהמא דכיסופא".

על פי זה מובן מהי מטרת ירידתו של האדם לעולם, בו הוא נתון למלחמה תמידית, שהרי בזכות המלחמה כל הטוב שנעשה על ידי האדם הופך להיות קניינו העצמי. וכן מובן מדוע כשהקב"ה רוצה לזכות את ישראל הוא מרבה להם תורה ומצוות, אף על פי שריבוי התורה והמצוות יוצר גם ריבוי של מאבק והתמודדות, שהרי ככל שהתמודדות גדולה יותר, כך הקניין של הטוב גדול ועצום יותר.

צדקה

'מי השילוח' בפרשתנו מחדש בעניין זה חידוש מופלא מאוד, ואלו הם דבריו: "לא תעשוק שכיר… ביומו תיתן שכר ולא תבוא עליו השמש'- מהמצווה ביומו תיתן שכרו נתראה רצון ה' יתברך שרוצה להטעימנו מפרי מעשינו בעולם הזה, כדי שלא יאכל האדם נהמא דכסיפין, ומכל מקום לא יבוא האדם בחוצפה לקבל מצד חיוב, רק כאדם המקבל עם אהבת הנותן ומכיר טובה לבעליו, ואף שאיתא בגמרא (ברכות יז:) על הצדיקים שניזונין בזרוע, כמו שכתיב (ישעיה מו,יב) 'שמעו אלי אבירי לב הרחוקים מצדקה'- כל העולם כולו נזונין בצדקה והם נזונים בזרוע', מחמת זכותם, מכל מקום המה מכירים טובה ומקבלים את הטובה באהבת הנותן, וזה שנאמר 'ולא תבוא עליו השמש', היינו שיאיר לנו ה' יתברך בכל פרט טובה ויכיר האדם מאיפה פרט מצווה בא לו זו הטובה, ועל ידי זה נקרא אצלו יגיע כפו"

כלומר, כחלק מהרצון האלוקי שהאדם יקנה את טובתו בעצמו, כדי שהנאתו, שמחתו ועינוגו יהיו בשלמות, הקב"ה בעולם הזה כבר נותן לאדם מפרי מעשיו. וכדי שההנאה תהיה שלמה יכול האדם לראות ולהבין איך טובה מסוימת מגיעה בעקבות מעשה מסוים.

אלא ש'מי השילוח' מעיר שהצדיקים, אף על פי שהם היחידים הניזונים בזכות, ולא זו בלבד אלא שכל העולם כולו ניזון בזכותם (כדברי הגמרא שכל העולם ניזון בזכות רבי חנינא), הם חשים תמיד שלא מגיע להם דבר ושכל אשר ניתן להם, בחסד אלוקי ניתן (כפי שמצאנו בתפילתו של משה רבנו 'ואתחנן אל ה"- שביקש מתנת חינם).

הצדקה המשובחת – בעבודה של העני

מיסוד זה יש ללמוד גם את צורת הנתינה הטובה והראויה שעלינו לנהוג בה עם הנזקקים והעניים. ככל שדרך הנתינה תלווה בעמל ובעבודה של העני, כך מחד אנו עושים צדקה עם העני, ומאידך אנו משמרים את כבודו, מעמדו ואת יכולתו לשמוח במה שהוא מקבל.

דין זה מובלט מאוד בדיני לקט, שכחה ופאה, פרט ועוללות. שם אנו רואים שהעני, בכדי לקבל את הצדקה, צריך ללכת לשדה ולהיות שותף למלאכת הקצירה והאסיפה. אין הוא מקבל משלוח של פירות לביתו בלא כל מאמץ, אלא עליו לטרוח ולעבוד כדי לזכות בשאריות התבואה (וכפי שאנו רואים במגילת רות את טרחתה הרבה של רות באסיפת מתנות אלו).

ניתן לומר שיש כאן סיוע אמיתי לעבודת השדה, שהרי זהו טורח גדול לבעל הבית לחזור לשדה עבור הכמות המזערית של התבואה שנופלת או נשכחת. ומאידך, יתכן שיש צורך לנקות את השדה, ופירות ותבואה שיישארו וירקבו או שיהיו מאכל לחיות שיכנסו לשם כך לשדותיו, פוגעות בבעל השדה.

וכך מצוות התורה יוצרת מצב שהעניים והנזקקים עובדים אצל בעל השדה, ודווקא אצלם מובלט הדבר ששכרם הוא פרי עבודתם, שהרי לעיתים דווקא העניים הם הצריכים תזכורת, שכך דרכו של עולם, בניינו ויישובו, שכל אדם מקבל מפרי מעשיו ומפרי מעלליו.

יהי רצון שנזכה לעבוד ולעמול ולקנות את הטוב האלוקי האמיתי.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן