חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת וירא – מידת סדום – מקום המשפט שמה הרשע

המשנה (אבות ה,י) אומרת:

"ארבע מידות באדם: האומר שלי שלי ושלך שלך- זו מידה בינונית, ויש אומרים: זו מידת סדום. שלי שלך ושלך שלי- עם הארץ. שלי שלך ושלך שלך- חסיד. שלי שלי ושלך שלי- רשע".

ויש כמה קושיות שעולות ממשנה זו:

  1. מדוע מידות אלו מוזכרות כארבע מידות 'באדם', שהרי לכאורה אין אילו מידות באדם אלא מידות בגמילות חסדים? וכפי שהמשנה אחר כך מונה "ארבע מידות בדעות… ארבע מידות בתלמידים… ארבע מידות בנותני צדקה… ארבע מידות בהולכי לבית המדרש… וכו'"..
  2. לכאורה מידת סדום גרועה יותר ממידתו של רשע, ואם כן קשה איך יתכן שמי שאומר 'שלי שלי ושלך שלך' יש אומרים שזו מידת סדום, ואילו מי שאומר 'שלי שלי ושלך שלי' לכל הדעות הינו רק רשע?
  3. רבנו יונה מקשה היאך ייתכן לומר ש'שלי שלי ושלך שלך- זוהי מידה בינונית", שהרי ברור שזוהי מידת סדום? וזו לשונו: "יש לשאול, איך נחלקו החכמים במידות וכולם יודעים אותם, והם בהם, והנביא אומר בפירוש שמניעת הצדקה 'מידת סדום' היא, ובכמה מקומות קראוהו החכמים 'רשע גמור', וכמו שנאמר: 'הנה זה היה עוון סדום אחותך גאון שבעת לחם ושלות השקט היה לה ולבנותיה ויד עני ואביון לא החזיקה'".

ונענה על השאלות מהסוף להתחלה.

בסדום לא עוזרים גם כשאין בזה חיסרון

הפרשנים נתנו כמה הסברים לקושיה השלישית. פירוש אחד בו צעדו חלק מהראשונים (המאירי, הרשב"ץ ועוד) אומר שכאשר אדם לא מהנה אחרים מנכסים מתוך אידיאולוגיה, והוא לא מהנה מנכסיו אפילו כשהוא לא חסר מכך- זוהי מידת סדום. אבל אדם שלא רוצה להנות אחרים מנכסיו כיוון שהוא מפסיד מכך, הרי שזוהי מידה בינונית.

תלוי במניע

לעומתם חלק מהאחרונים (מדרש שמואל ודרך החיים) פרשו שנקודת המחלוקת היא ממה נובעת האמירה 'שלך שלך'. אם היא נובעת מכך שהאדם לא רוצה לתת ולכן גם לא מעוניין לקבל, כדי שזה לא חייב אותו אחר כך להעניק משלו- זוהי מידת סדום, אך אם לא רוצה לקבל כי הוא סבור שלכל אחד מגיע רק מה ששלו כדין וכדת- הרי שזוהי מידה בינונית.

כלומר, אם נרצה לסכם את הדברים, הרי שברור לכולם שאדם שזוהי האידיאולוגיה שלו, ובפועל לא מוכן לתת מנכסיו לאחרים (ואפילו כשהוא לא חסר מכך כלום). ולא רק שהוא לא רוצה לתת מנכסיו אלא אפילו לא רוצה להנות מנכסיו (כפי שמבאר מחבר 'שפת אמת' את דעת ה'יש אומרים'")- אדם כזה שייך לסדום.

לרשע יש יותר סיכוי לשוב למוטב מסדומאי

ועל פי זה גם תתפרש השאלה השנייה שהקשנו. אדם שאומר 'שלי שלי ושלך שלי' הוא רשע שעוסק בגנבה, בגזל, ברמאות ועושק. אלא שהרשעים מלאי חרטות. החברה כולה וגם הוא עצמו מודעים לכך שמעשיהם מעשי עוול ורשעות, ולכן הרשעים מלאי חרטות.

אבל מידת 'שלי שלי ושלך שלך' היא, כפי שראינו, יכולה להיהפך לאידיאולוגיה, ואפשר אפילו לדרוש עליה דרשות גדולות ולטעון שזוהי האמונה האמיתית בקב"ה שהרי הקב"ה מזמן לכל אחד את מה שמגיע לו וראוי לו, ואל לנו להתערב בהנהגה האלוקית…

כאשר הרשעה הופכת להיות חוק, להיות אידיאולוגיה, הדבר הרבה יותר חמור, וזו הייתה בעייתה של סדום, שהרשעות נחקקה בה כחוק, היה אסור בה לתת צדקה לעניים. ומי שנתן להם צדקה נשפט על כך בחומרה רבה (וכפי שאנו מכירים את הסיפור המזעזע על ביתו של לוט).

חוקי הרשע

יש מכאן לימוד יסודי וחשוב מאוד, שרשעה שמתלבשת כחוק ומשפט, ולפעמים כ'בית המשפט הגבוה לצדק', היא חמורה לאין ערוך מפושעים קטנים שגונבים ואונסים, מתאכזרים ורוצחים.

וכפי שאמר קהלת ש"שמקום המשפט שמה הרשע, ומקום הצדק שמה הרשע".

וכמימרה הידועה שהפושעים הקטנים הם הגנבים, והפושעים היותר גדולים הם ראשי ארגוני הפשע ששולחים אותם. הפושעים הגדולים עוד יותר הם אלה המגנים עליהם מפני החוק, והפושעים הגדולים ביותר הם אלה הקובעים את החוקים המושחתים.

למה נולד האדם?

ומכאן גם תתבאר שאלתנו הראשונה. משנה זו אינה מתייחסת רק לנתינת הצדקה או לגמילות חסדים בגופו (כפי שכותבים חלק מהראשונים) אלא מתייחסת למגמת החיים הכללית של האדם, האם האדם חש שתפקידו בעולם הוא לתת ולתרום בכספו, בגופו, במעשיו, בעבודתו ובמשפחתו, או שהאדם חש שהוא חי לעצמו.

וכפי שכותב בנו של רבי חיים מוולוז'ין בשמו של רבי חיים, "שזה כל האדם, לא לעצמו נברא, רק להועיל לאחריני (=לאחרים), ככל אשר ימצא בכוחו לעשות".

סדום אם כן היא ההפך המוחלט של אברהם, שכל מגמתו ומחשבתו של האחרון היא לתיקון העולם, להעמדת אומה שעובדת את ה' ומרוממת את העולם כולו.

וכפי שמעיד הקב"ה שכל בחירתו של אברהם אבינו הייתה כדי שילמד את בניו לעשות צדק ומשפט "ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום ונברכו בו כל גויי הארץ, כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט…".

יהי רצון שנזכה להעמיד מדינה שחוקיה חוקי צדק, ומתוך שהמערכות, מערכות החוקים, מערכת המשפט, מערכת האכיפה, כולם מלאות בצדק ואמת. ושנזכה שכל אחד ואחד מבני ישראל יאמץ דרך זו בחייו, ועד אז אין לנו אלא להתפלל "השיבה שופטנו כבראשונה ויועצנו ובתחילה, והסר ממנו יגון ואנחה (היא מערכת המשפט הנוכחית) ומלוך עלינו אתה ה' לבדך בחסד וברחמים, בצדק ובמשפט" ולקיים בכל מערכות חיינו והמעגלים הנוגעים לנו חיים של צדקה ומשפט.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן