חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת ואתחנן – תורת ארץ ישראל

בפרשת השבוע שלנו אנו ממשיכים לעסוק בחיבור שבין העם, התורה והארץ.

עניינו של ספר דברים הוא ההכנה לקראת הכניסה לארץ, ישנה חזרה על התורה כולה פעם נוספת, כי לא דומה תורת א"י ותורת חוץ לארץ, יש צורך להבין וללמוד את התורה כולה מחדש, ולראותה באור חדש, 'וזהב הארץ ההיא טוב' – אין תורה כתורת א"י.

זהו המפתח להבנת ספר דברים.

ממילא ניתן להבין מדוע נשנים עשרת הדיברות פעם נוספת בפרשתנו.

אם נתבונן בפרשה, נראה שהתורה חוזרת על כך שהארץ היא המטרה שוב ושוב, ובה עיקר החיוב לקיים את מצוות התורה:

"ועתה ישראל שמע אל החוקים ואל המשפטים אשר אנכי מלמד אתכם לעשות למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ… ראה לימדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צווני ה' אלוקי לעשות כן בקרב הארץ…ואתי צווה ה' בעת ההוא ללמד אתכם חוקים ומשפטים לעשותכם אותם בארץ… ושמרת את חוקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצווך היום אשר ייטב לך ולבניך אחריך ולמען תאריך ימים על האדמה… בכל הדרך אשר צווה ה' אלוקיכם אתכם תלכו למען תחיון וטוב לכם והארכתם ימים בארץ, וזאת המצווה החוקים והמשפטים אשר צווה ה' אלוקיכם ללמד אתכם לעשות בארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה…ושמעת ישראל ושמרת לעשות אשר ייטב לך ואשר תרבון מאד כאשר דבר ה' אלוקי אבותיך לך ארץ זבת חלב ודבש… ועשית הישר והטוב בעיני ה' למען ייטב לך ובאת וירשת את הארץ הטובה אשר נשבע ה' לאבותיך… ואותנו הוציא משם למען הביא אתנו לתת לנו את הארץ אשר נשבע לאבותינו…"

אלא שיש להבין מדוע הארץ כל כך חשובה לקיום התורה ומצוותיה, למה חז"ל אומרים: 'כיוון שגלו ישראל ממקומם – אין לך ביטול תורה גדול מזה', לכאורה, אפשר לומר להיפך, 'כיוון שחזרו ישראל לארצם – אין לך ביטול תורה גדול מזה', הרי אנו נדרשים לעסוק בשמירת הביטחון, וכידוע השירות הצבאי לוקח זמן רב, גם שאר העיסוקים המדיניים והחברתיים גוזלים זמן שבו יכולנו ללמוד תורה: עיסוק בענייני הנהגה ופוליטיקה, כלכלה וחברה ועוד.

ההסבר הוא שעניינה של תורה הוא להדריך את החיים השלמים, חיים כאומה על כל מערכותיה, חיים שיש בהם חיבור אדיר בין שמים לארץ, בין גשמיות לרוחניות, בין האומה להיחידים ובין ישראל לעמים, החיבורים האלה מתאפשרים רק בהיותינו בארץ, הן מצד העובדה שרק עם בארצו, שחי חיים שלמים ועצמאיים מכל הבחינות ומחובר לכל מערכות החיים, והן מצד סגולת הארץ, שאיננה אדמה סתמית, אלא ארץ שבה גם החומריות והארציות מחוברת לקדושה האלוקית.

אחרי שנות גלות רבות הרבה מושגים השתבשו מאד, ביניהם המושג 'ביטול תורה' – אחרי אלפיים שנות גלות הביטוי 'ביטול תורה' מתפרש אצלנו כחוסר בלימוד התורה, תפיסה הנובעת מכך שבגלות הדבר הגדול ביותר שניתן לעשות הוא ללמוד תורה, אך אין אפשרות ליישם את רוב התורה ולחיות אותה, אך האמת היא, שהאידיאל העליון איננו לימוד התורה בלבד אלא חיי התורה, וכיוון שגלו ישראל מארצם – הרי שאינם אינם יכולים לחיות את התורה ולקיימה בחייהם, וזהו ביטול תורה שאין כדוגמתו: אין בית מקדש, אין מערכת משפטית שמנהיגה את החיים על פי תורה ואין מלכות עם כל מערכות החיים התלויות בה שמנהיגה על פי תורה.

יתר על כן, כשזוכים לחיות חיים שלמים של תורה, מה שאנו מנסים לעשות ביישובנו הר ברכה, שכל מערכות החיים, הבינוי, הרווחה, החינוך והתרבות מונהגים על פי תורה, מתגלה עוד גילוי נפלא, שהרבה יותר מאשר מה שמלמד הספר, מלמדים החיים, ושבאים ליישם את הרעיונות הגדולים, הם פוגשים את המציאות ומתחדשים חידושי תורה אדירים.

מתוך הבנה זו, ניתן להבין יותר את תחינתו של משה רבנו להיכנס לארץ:

"ואתחנן אל ה' בעת ההוא לאמר, ה' אלוקים אתה החלות להראות את עבדך את גודלך ואת ידך החזקה אשר מי אל בשמים ובארץ אשר יעשה כמעשיך וכגבורתך, אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן ההר הטוב הזה והלבנון"

מכיוון שאתה ה' אלוקים, אלוקי השמים והארץ, וזהו החידוש האדיר והגדול ביותר, חיבור שמים וארץ, גילוי וחשיפת הקדושה בארץ, לכן מתחנן משה להיכנס לארץ הטובה, לארץ שבה מתגלה הטוב האלוקי, בארץ שבה נחשף הטוב האלוקי העליון הגנוז בארץ, שהשיא של הגילוי הזה הוא בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט (ההר הטוב הזה), ושיא השיאים הוא בבית המקדש. שנזכה לבניינו במהרה בימינו (והלבנון – זה ביהמ"ק, המלבין עוונותיהם של ישראל).

יהי רצון שנזכה לחיות חיי תורה שלמים בארצנו!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן