חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

ברית השם אלוקך – לפרשת נצבים

פרשתנו פותחת בכריתת הברית של הקב"ה עם ישראל "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם… לעוברך בברית ה' אלוקיך ובאלתו אשר ה' אלוקיך כורת עימך היום, למען הקים אותך היום לו לעם והוא יהיה לך לאלוקים כאשר דיבר לך… ולא איתכם לבדכם אנוכי כורת את הברית הזאת ואת האלה הזאת, כי את אשר ישנו פה עמנו היום לפני ה' אלוקינו ואת אשר איננו פה עמנו היום".

לקראת סיום התורה אנו מוצאים ריבוי של בריתות הנכרתות בין הקב"ה לעם ישראל. ויש להתבונן מה עניינה של הברית, מה מקומה ומה מגמתה. (כמובן, לו היינו יכולים להרחיב היינו מנסים להיכנס ולבאר, על פי דברי חז"ל, מה עניינה של כל ברית וברית באופן פרטני, אך מקוצר היריעה הרי שרק נסביר את עניינה של הברית באופן כללי).

מהי ברית?

ונראה לבאר שעניינה של הברית הינו לקבע באופן מוחלט קשר בין צדדים. יש זמנים בהם נחשף עומק הקשר שבין דברים או צדדים הנראים שונים או מנותקים זה מזה. וכאשר עומק הקשר מתגלה יש רצון לקבע את הקשר, שהרי לא תמיד הצדדים העמוקים והאמיתיים ביותר מתגלים. פעמים רבות אנו חיים את חיינו ברבדים שטחיים וחיצוניים. וכדי לשמר את אותה נקודת העומק, האחדות והחיבור, אנו כורתים ברית, שתזכיר לנו ותחייב אותנו לחיות על פי האמת המוחלטת, על פי עומק העומקים של המציאות.

הברית בין אלוקים ועם ישראל

וכך הם גם הבריתות האנושיות וגם הבריתות שבין הקב"ה לעם ישראל.

וכאן, ביום מותו של משה רבנו (רש"י כט,ט), באותו רגע נשגב ונעלה, אחרי ארבעים שנות הנהגה אלוקית-אנושית של האדם שזכה לקרבת ה' העליונה ביותר שקיימת במציאות, משה רבנו, זוכים ישראל להיחשף לקשר המוחלט שבינם לבין הקב"ה.

קשר זה איננו רק קשר שבין הקב"ה לאומה הישראלית, אלא הוא גם קשר שבין כל אחד ואחד מישראל לקב"ה. ולכן גם מופיע כאן הפירוט "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם, ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל, טפכם נשיכם וגרך אשר בקרב מחניך מחוטב עציך עד שואב מימיך".

הקשר האלוקי העליון מתגלה עם כלל ישראל ועם כל פרט ופרט מיחידיו, מהנעלים ומובחרים ביותר עד דלת העם, הטף והנשים, חוטבי העצים ושואבי המים.

ואכן רש"י במקום מביא כמה וכמה ביטויים לחוסר היכולת, וכביכול אפילו חוסר היכולת האלוקית, לנתק את הקשר שבין עם ישראל לקב"ה. "לפי שדיבר לך ונשבע לאבותיך שלא להחליף את זרעם באומה אחרת, לכך הוא אוסר אתכם בשבועות הללו שלא תקניטוהו, אחר שהוא אינו כיול להיבדל מכם…"

ודבר זה אינו תלוי בהתנהגות החיצונית של ישראל, כפי שכותב רש"י "הרבה הכעסתם למקום ולא עשה אתכם כליה והרי אתם קיימים לפניו". ומוסיף רש"י "כיום הזה שהוא קיים והוא מאפיל ומאיר, כך האיר לכם וכך עתיד להאיר לכם".

וכפי שראינו בפסוקים שהברית אינה נכרתת רק עם העומדים לפני ה', אלא עם כל הדורות הבאים.

חז"ל כותבים בכמה מקומות, כפי שכבר הערנו על הדבר בשנים הקודמות, שכל מקום בו כתוב "היום"- רומז הדבר לראש השנה, ל'היום הרת עולם". (פרשת נצבים נקראת באופן קבוע לפני ראש השנה).

ויש כאן רמז לצורת הדין שנעשית בראש השנה, שכן בראש השנה נכרתת ברית נוספת עם כל אחד ואחד מישראל. וכפי שאמרנו, עניינה של הברית הינו לקבע את המציאות שמתגלית בשעת כריתת הברית.

וכך מגלים לנו חז"ל (ר"ה טז:), שכפי מצבו של האדם בראש השנה כך יקבע מצבו לכל השנה כולה, "וא"ר יצחק אין דנין את האדם אלא לפי מעשיו של אותה שעה שנאמר 'כי שמע אלוקים אל קול הנער באשר הוא שם".

ברית בחיי היומיום

הביטוי של הברית בחיי היומיום שלנו הוא הנאמנות והעמידה במסגרות. לעיתים נדמה שאין ערך בעמידה חיצונית במסגרות, כאשר איננו חשים את התוכן האמיתי. "מה התועלת ללכת להתפלל שלוש פעמים ביום במניין אם אינני חש את עצמי 'עומד לפני ה', אם תפילתי קבע ואינה תחנונים? אם במקרה הטוב אני שם לב למילים שאני אומר?". "מה היתרון הגדול לקבוע עיתים לתורה, כדוגמת שיעור הלכה יומי או שיעור דף יומי כאשר חלק גדול מן השיעור מחשבותיי משוטטות אנה ואנה, או שאני מתנמנם 'נים ולא נים תיר ולא תיר'?"

אלא שיש כאן ביטוי גדול של הברית. אני מחויב למסגרת, כאותו החייל העומד במשמר המלך, שכוונתו ומחשבותיו הם דבר שולי לעומת עצם התייצבותו ונוכחותו. העמידה שלנו בבית הכנסת ברוב עם היא זו שיוצרת את הדרת המלך, ואין זה משנה כלל מה רמת הכוונה האישית שלנו.

המאמץ שלנו ללכת לשיעור, אפילו כשהבנתנו חלקית ורמת הריכוז שלנו נמוכה, היא בעצם המחויבות והנאמנות שלנו לתורה ולדבר השם.

הנאמנות לכל המסגרות ולכל ההלכות שנראות לכאורה יבשות וחסרות חיים, הם קיום הברית, הם ההצרה "אני מחויב". כמובן שהיינו רוצים, ואנו עמלים להכניס חיים ותוכן, אהבה ויראה, דבקות והתלהבות לתוך המסגרות, אך צריך לדעת שהעיקר הוא עצם הקשר.

וכמובן, כמו בכל קשר, יש עליות וירידות, אך מה שמבטיח שבסופו של דבר הקשר יעמיק ויגדל הוא הנאמנות והמחויבות הבסיסית.

ברית הנישואים

אם נרצה להמשיל את הדבר, הרי שהברית הקרובה ביותר הינה ברית הנישואין. וגם בחיי הנישואין הרגש הפנימי שמכיל אהבה, הערכה, התלהבות, תשוקה סובל עליות וירידות מצדדים שונים, פנימיים וחיצוניים. כאשר ישנה ברית ובכל מצב האיש נמצא בשביל הבית ובשביל אשתו ומקיים את חובותיו הכלכליות והאישיות, כפי שביטאה אותם התורה במחויבותו לשאר, כסות ועונה, וכן האישה ששומרת אמונים לבעלה ומקיימת את חובותיה כלפיו- ממילא הקשר הולך, מתעמק ומתחזק במהלך השנים. -כל זמן שיודעים לשמור על המסגרות, לשמור על הברית.

ואולי זו כוונת התורה באומרה "הנסתרות לה' והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת". כלומר, אנו מקבלים על עצמנו בברית את הנגלות, את שמירת התורה וההלכה במלואה. עולם הנסתרות, החלק הפנימי, תלוי בסיעתא דשמיא, תלוי בהשראה וברוח ה' הנדיבה היכולה לשרות על האדם.

נקבל על עצמנו, לקראת ראש השנה, את הברית. נשתדל להתאמץ ולהתייגע, לעמוד במקום העליון ביותר אליו אנו מסוגלים להגיע ביום ראש השנה, על מנת שמציאות עליונה זו תתקבע ותלווה אותנו כל השנה. ומתוך שמירת הברית נזכה ללכת ולהתמלא בתוכן אלוקי, וכתפילתו של דוד המלך "השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני"

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן