חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

נקי יהיה לביתו – לפרשת כי תצא

מרכזיות הזוגיות

פרשת כי תצא מלאה במצוות והדרכות, אלא שהיום נתמקד במצווה אחת, מצווה אהובה וחשובה, מצווה שקשורה לדבר החשוב ביותר בתורה, שהוא הקשר שבין איש לאשתו. אולי כאן המקום להתעכב מעט ולבאר את המשפט התמוה לכאורה שכתבנו כאן: שהדבר החשוב ביותר בתורה הוא הקשר בין איש לאשתו. ולפני שנסביר זאת נוכיח זאת. המשנה (עדויות א,יג) כותבת: "לא נברא העולם אלא לפריה ורביה", וכמובן שהתנאי הבסיסי לדבר זה הוא הקשר שבין איש לאשתו. יתר על כן, כולנו מכירים את דברי רבי עקיבא שהכלל הגדול בתורה הוא "ואהבת לרעך כמוך", וכבר כתב האר"י שמצווה זו מתקיימת בשלמות בין איש לאשתו. הגמרא (יבמות סב) מוסיפה ואומרת שאדם שלא התחתן איננו אדם, אלא פלג גופא (=חצי אדם), ואין לו לא תורה ולא שמחה, לא שלום ולא ביטחון. ויש לכך עוד ראיות רבות ואולי החשובה שבהם מופיעה בדברי הנביאים שמדמים שוב ושוב את הקשר שבין הקב"ה לישראל לקשר שבין איש לאשתו.

ובביאור הדבר נראה לומר שכל מטרת האדם היא להתחבר ולהתקשר: ברמה הראשונה לקב"ה ובהמשך לעוד ועוד מעגלים- למשפחתו, לעמו, לעולם כולו.

הקשר העמוק ביותר אותו יכול האדם ליצור בעולם הזה, הוא הקשר שבין האדם לאשתו, וממנו הוא לומד מהי אהבה, מהי התקשרות, מהי נאמנות וכו', ועל ידו הוא יכול לבנות את הקשר לקב"ה. מחקרים רבים מצביעים על כך שילדים בונים את יכולתם לקשור קשרים מתוך הקשר שבין בני הזוג, שהרי המרחב שבין האיש לאשתו הוא המרחב בו גדלים וצומחים הילדים.

להתמקד ברצונות החשובים

וכך מצווה התורה את האדם מיד אחר נישואיו: "כי יקח איש אשה חדשה, לא יצא בצבא ולא יעבור עליו לכל דבר, נקי יהיה לביתו שנה אחת ושימח את אשתו אשר לקח", אדם שלקח אישה חדשה מצווה להתמקד בבניית הקשר עימה, ואפילו לצבא לא יצא. הוא חייב להיות ממוקד כולו בבניית ביתו, זוהי הדרכה יסודית. "תפסת מרובה לא תפסת, תפסת מועט תפסת"- כותבת הגמרא בכמה מקומות- צריך לדעת לתת את המקום והזמן לכל דבר, לא לנסות לתפוס עוד ועוד ובסוף לגלות שנשארנו בלי כלום.

ועל פי מה שהסברנו בהתחלה ברור מדוע בחרה התורה ללמד עקרון יסוד זה דווקא כאן, דווקא בבניית הקשר בין איש לאשתו, שזהו הדבר החשוב והיסודי ביותר. (בהקשר זה ראוי להעיר שיש זוגות שלעיתים חושבים שניתן לוותר על מצוות התורה ולא מרגישים צורך להשקיע שנה שלמה בבניית הזוגיות, כפי שמתאר זאת ספר החינוך: "להרגיל הטבע עימה ולהדביק הרצון אצלה ולהכניס ציורה וכל פועל בלב" או במילותינו- להכיר היכרות עמוקה בשיחות נפש ועשייה רבה ומשותפת יחד. ומתפלאים מדוע אח"כ ישנן בעיות בזוגיות. שמעתי על אחד מגדולי ישראל שהדריך זוג בשנתו העשירית שבני הזוג ייקחו חופש לשנה מהעבודה וישלימו את מצוות 'ושימח')

הדרכה זו נכונה הן ברמה הנפשית והן ברמה המעשית.

  • ברמה הנפשית, היכולת שלנו ליהנות, לחוש סיפוק, להיות פוריים ויצירתיים קשורה למיקוד שלנו בדבר. אם אנו מתמקדים בדבר מסוים, הולכים איתו לישון וקמים איתו בבוקר, נוסעים איתו לעבודה, ושרים אותו בלב בדרך חזרה, הדבר יגרום למחשבות ורעיונות להופיע אצלנו.
  • ברמה המעשית, המיקוד נותן לנו זמן וכוח לקדם דברים באופן הרבה יותר אפקטיבי. העומס יוצר אצלנו בזבוז אדיר של אנרגיות וכוח, המעברים מעניין לעניין גוזלים זמן ומקלקלים את המומנטום. המיקוד מאפשר לנו לראות תוצאות והתקדמות בזמן קצר, ובכך לקבל עוד ועוד תנופה בעשייתנו.

נסיים בדבר חכמה נפלא מפיו של הראשון לציון, הרב שלמה עמר שליט"א, חז"ל אומרים 'אין לך דבר העומד בפני הרצון', אך מהו הדבר היחיד שבכוחו לעמוד בפני הרצון? רצון נוסף הוא היחיד שעומד בפני הרצון, וכך אנו מלאים ברצונות, וקטנים בהגשמות….

לקראת השנה החדשה ננסה למקד את עצמנו בדבר אחד מרכזי וחשוב שבו נעשה פריצת דרך השנה. דבר אחד שהשינוי בו כל כך משמעותי שכדאי לנו להתמקד בו בכדי ליצור שינוי משמעותי.

יהי רצון שנזכה להתמקד בדברים החשובים והעיקריים בחיינו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן