חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

מתורת המדבר לתורת א"י – לפרשת כי תבוא

להורדת גרסת הדפסה (PDF)

בפרשתנו יש תיאור מופלא של היום הגדול, יום כניסתנו לארץ, חזון הדורות שאליו מצפה האנושות מיום ברא ה' את העולם, מיום שחילק הקב"ה את ארצות העולם "מדד הקב"ה כל הארצות ולא מצא ארץ שראויה לינתן לישראל, אלא ארץ ישראל, זהו שכתוב 'עמד וימודד ארץ…", החזון שהובטח לאבותינו אברהם, יצחק ויעקב, מגיע להגשמתו, יום גדול לעולם כולו, ואולי מותר לומר אפילו לעולמות כולם, יום התחלת הנחלת עם ישראל את ארץ ישראל.

ביום זה ישנם סדרים ניסיים ומופלאים. נקודת ההתחלה כפי שכתבנו כבר כמה פעמים היא נקודה מאד משמעותית, נקודה שמשפיעה ובמידה מסוימת ממש קובעת את ההמשך. לכן היום הזה מלא בציוויים אלוקיים, הדרכות, מצוות והכוונה מהקב"ה כיצד להיכנס לארץ מתוך אלו מעשים ומחשבות, רצונות ושאיפות. וננסה להתבונן בחלק מסדרים אלו.

דומני, שהדבר המוזר ביותר שנעשה ביום זה הוא תהליך כתיבת התורה על האבנים. ננסה לקרוא את הפסוקים (רבו הפירושים על פסוקים אלו ואנו הלכנו ע"פ החזקוני והמלבי"ם):

"ויְצַו מֹשֶׁה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת־הָעָם… שָׁמֹר אֶת־כָּל־הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם (כל המצווה – יש כאן הדגשה תשמרו על הסדרים המדויקים, שעליהם אתם מצווים, דבר המחדד את חשיבותם וגדולתם).
וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת־הַיַּרְדֵּן אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר־ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד. וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת־כָּל־דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בְּעָבְרֶךָ (בעוברך – על פי חלק מן המפרשים, ולענ"ד ע"פ פשט הפסוקים, משמע שכותבים את דברי התורה, בעת המעבר ממש, באמצע הירדן, שהמים מאיימים לשטוף ועצורים ע"י נס, עומדים שליחי עם ישראל וכותבים את התורה על האבן) לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלוקיךָ נֹתֵן לְךָ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱלֹקי־אֲבֹתֶיךָ לָךְ.
וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת־הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת־הָאֲבָנִים… בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד (כלומר, אחרי שכתבתם את כל התורה על האבן, תכסו את הדברים שכתבתם בסיד). וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹקיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא־תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל. אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת־מִזְבַּח ה' אֱלוקיךָ וְהַעֲלִיתָ עָלָיו עוֹלֹת לה' אֱלוקיךָ.
וְזָבַחְתָּ שְׁלָמִים וְאָכַלְתָּ שָּׁם וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלוקיךָ. וְכָתַבְתָּ עַל־הָאֲבָנִים אֶת־כָּל־דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת (כלומר, אחרי שמחקתי את דברי התורה שכתבתי, אני חוזר וכותב אותם פעם נוספת), בַּאֵר הֵיטֵב" (אך הפעם הדברים מבוארים היטב).

תורתם של אוכלי המן

ונראה להסביר שבגבול שבין ארץ ישראל לחוץ לארץ, בתוך הירדן, נכתבת התורה פעם ראשונה. תורה זו היא תורת המדבר, תורה שמביעה את הכללים הרוחניים לפני שהם מתגלים ונחשפים במציאות, בטרם הם מקבלים כלים ליישום בחיים הטבעיים האנושיים. תורה זו נכתבת בתוך הירדן, במציאות ניסית, במציאות בה המים (שמייצגים את החיוניות והטבעיות, את הזרימה והצמיחה) נעצרים. (ואם תשאלו מדוע לא נכתבת תורה זו בחוץ לארץ, במדבר? הסיבה היא שגם תורה זו צריכה לבוא אתנו לארץ ישראל. רק מתוכה נוכל להגיע לתורה השנייה, תורת ארץ ישראל).

תורתה של ארץ ישראל

לאחר מכן, מצווים ישראל להגיע אל הר עיבל, הר הקללה, ההר בו מתגלים החיים והמורכבות והסיבוכים שבהם. ושם, אחר שבונים מזבח מאבנים טבעיות (עם כל החספוסים והחידודים שבהם) – אבנים שמייצגות את הטבעיות – מעלים עולות ושלמים ואוכלים ושמחים לפני ה' – בפעם הקודמת שאכלו ושתו זו הייתה עבירה ("אל אצילי בני ישראל לא שלח ידו ויחזו את האלוקים ויאכלו וישתו").

ואז, על גבי תורת המדבר, נכתבת התורה פעם שניה, אלא שהפעם היא נכתבת בביאור – ביאור שמגלה כיצד התורה מופיעה בחיים.

על פי חז"ל התורה נכתבה בשבעים לשון. שבעים האומות מייצגות את כל כוחות החיים שקיימים בעולם. רק בארץ ישראל אפשר להבין את ביאורה של התורה, לראות כיצד התורה מחייה כל פרט וכל צד בחיים אצל כל אחד.

שתי התורות הללו הינן בעצם התורה שבכתב והתורה שבעל – פה, כפי שמתאר זאת באופן נפלא מרן הרב קוק זצ"ל (אורות התורה א,א):

"תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אָנוּ מְקַבְּלִים עַל יְדֵי הַצִּיּוּר הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹן וְיוֹתֵר מַקִּיף שֶׁבְּנִשְׁמָתֵנוּ… דָּאִים אָנוּ עַל יָדָהּ לְמַעְלָה מִכָּל הִגָּיוֹן וְשֵׂכֶל, חָשִׁים אָנוּ רוּחַ אֱלֹהִים עֶלְיוֹן מְרַחֶפֶת עָלֵינוּ, נוֹגַעַת וְאֵינָהּ נוֹגַעַת, טָסָה עַל פְּנֵי חַיֵּינוּ מִמַּעַל לָהֶם וּמַזְרַחַת אוֹתָם בְּאוֹרָהּ…
בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אָנוּ יוֹרְדִים כְּבָר אֶל הַחַיִּים. אָנוּ חָשִׁים שֶׁהִנְנוּ מְקַבְּלִים אֶת הָאוֹרָה הָעֶלְיוֹנָה בַּצִּנּוֹר הַשֵּׁנִי שֶׁבַּנְּשָׁמָה, בַּצִּנּוֹר הַמִּתְקָרֵב לְחַיֵּי הַמַּעֲשֶׂה… וּשְׁנֵי אוֹרִים הַלָּלוּ עוֹשִׂים עוֹלָם שָׁלֵם, שֶׁשָּׁמַיִם וָאָרֶץ יִשְּׁקוּ בְּתוֹכוֹ".

בימים אלו אנו מתכוננים לקראת השנה החדשה ועורכים חשבון נפש. את התורה העליונה, תורת המדבר, אנו מכירים. החוכמה הגדולה היא לחשוב על דרכים מעשיות וישימות להכניס את התורה לחיינו.

יהי רצון שנזכה לכך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן