חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

יש לך שאלה?

תרח אבינו – לפרשת לך לך

אחד הדברים היסודיים שעלינו לדעת הוא שבאדם יש שלושה שותפים: הקב"ה, אביו ואימו. כלומר, כפי שהאדם מקבל מהקב"ה את תכונותיו וכוחותיו, כך בהכרח הוא מקבל מהוריו את התכונות היסודיות שבהם.

ולכן לכאורה יש לשאול כיצד הוא שאברהם אבינו, האדם הגדול שבענקים, אוהבו הגדול של הקב"ה, עמוד האמונה והחסד, יוצא מביתו של תרח?

מי אתה אברהם אבינו?

בטוחני שיהיו שיאמרו שאברהם אבינו הוא ברייה חדשה, הופעה אלוקית עליונה, שאין שום קשר בינו לבין אביו. וכעין דברי הכוזרי הידועים שהתורה לא סיפרה על מעשיו של אברהם אבינו עד הציווי האלוקי 'לך לך' כדי ללמדנו שהבחירה באברהם אבינו היא בחירה אלוקית שאינה תלויה במעשיו ובתכונותיו של אברהם.

וזו לשון המהר"ל ב'דרך חיים':

"אברהם הוא ראש ייחוסנו ובו הייתה הבחירה אשר בחר ה' בישראל, כדכתיב 'אתה הוא האלוהים אשר בחרת באברם' (נחמיה ט) ולא הקדים [לכתוב בתורה] צדקות אברהם [כהסבר לכך שה' בחר בו] כי לא בשביל שום צדקות בחר באברהם ובזרעו, רק [=אלא] שבחר באברהם ובזרעו מצד עצמם, ולא בשביל דבר, שהיה אפשר לומר שכאשר בטל אותו דבר בטלה האהבה".

מעשיו של אברם

ונראה לעניות דעתי שהתורה רצתה ללמדנו יותר מכך, שהרי התורה כן מספרת לנו על ייחוסו של אברהם ותולדותיו, וכן כל מדרשי חז"ל שמספרים על צדקת אברהם מקורם ברמזי הפסוקים והמקראות. ולכן ברור שהתורה רצתה ללמדנו שאברהם אבינו בייחוסו ובמידותיו, מעשיו ובפעולותיו היה ראוי לבחירה האלוקית.

נהוג לומר שהשאלה האם אברהם אבינו נבחר בזכות מעשיו או כבחירה אלוקית עצמית ללא קשר למעשיו ותכונותיו נתונה במחלוקת בין הכוזרי והמהר"ל שהבאנו לעיל לבין הרמח"ל בספרו 'דרך ה" בו הוא כותב:

"ואברהם לבדו נבחר במעשיו ונתעלה ונקבע להיות אילן מעולה ויקר, כפי מציאות האנושית במדרגתו העליונה, וניתן לו להוציא ענפיו כפי חוקו. ואז נתחלק העולם לשבעים אומות, כל אחד מהם במדרגה ידועה, אבל כולם בבחינה האנושית בשפלותו, וישראל בבחינת האנושיות בעילויו. והנה אחר העניין הזה נסתם שער השרשים והתחיל הגלגול וההנהגה בענפים, אל אחד לפי עניינו".

מהותה של הבחירה האלוקית

ונראה לומר שבאמת אין כאן מחלוקת, וכהסברו הידוע של הרצי"ה זצ"ל שאינה דומה לבחירה האלוקית לבחירה האנושית. הבחירה האנושית הינה בחירה מסך האפשרויות הקיימות, לעומתה הבחירה האלוקית הינה בחירה יוצרת. כלומר, כשהקב"ה בחר באברהם להקים את האומה האלוקית, להיות אביו של העם הנבחר, הכוונה היא שהקב"ה יצר את אברהם עם תכונות וכישרונות המתאימים לתפקיד זה.

יתרה מזאת, הקב"ה יצר את כל תולדות האנושות באופן שאברהם אבינו יוכשר לתפקידו. הבחירה האלוקית הינה בחירה יוצרת. "אשר בחר בנו"- אשר יצר אותנו באופן המתאים והמיוחד לתפקידנו הגדול והעליון.

הקשר בין אברהם אבינו לתרח אביו

ולכן ניתן להתבונן בקשר העמוק שבין תכונותיו של אברהם לאלה של תרח. וכדי לעמוד על קשר זה נביא את דברי מדרש רבה הידוע (בראשית לח) שמפגיש אותנו עם תרח ואברהם (וזה תרגומו): "אמר רבי חיא בן בנו של רב אדא מן העיר יפו: תרח מוכר צלמים היה, פעם אחת נסע אל מחוץ לעיר, והושיב את אברהם בנו להיות מוכר תחתיו. הגיע אדם אחד לקנות פסל, שאל אותו אברהם: 'בן כמה שנים אתה'? ענה לו: "'בן חמישים או שישים'. אמר לו אברהם: 'אוי לו לאותו אדם שהוא בן ששים שנה ורוצה לסגוד לבן יום', והיה אותו אדם מתבייש והולך לו. לאחר זמן הגיעה אישה אחת ובידה קערת סולת, אמרה לו: 'הא לך, הקרב לפניהם', לקח אברהם מקל בידו, שבר את פסלי אביו, והניח את המקל בידיו של הפסל הגדול מביניהם, שהיה שם. כשחזר תרח שאל את אברהם: 'מי עשה זאת לפסלים'? ענה לו: 'ומה אומר לך? אישה אחת הגיעה לכאן, ובידה קערת סולת, ואמרה לי להקריבה לפני הפסלים. כאשר הקרבתי את הסולת החלו הפסלים להתקוטט, זה אמר: 'אני אוכל ראשון', וזה אמר: 'אני אוכל ראשון' עד שקם הפסל הגדול, לקח את המקל בידו ושבר את שאר הפסלים'. אמר לו אביו: 'האם אתה מהתל בי? וכי יש בפסלים דעת לריב ולהתקוטט'? אמר לו אברהם: 'ולא ישמעו אזניך מה שפיך אומר'? לקחו ומסרו לנמרוד המלך. אמר לו נמרוד: 'בא ונשתחווה לאש', אמר לו אברהם: 'בא ונשתחווה למים המכבים את האש'. אמר לו נמרוד: 'נשתחווה למים', אמר לו אברהם: 'אם כן, נשתחווה לעננים הנושאים את המים'. אמר לו: 'נשתחווה לעננים'. אמר לו: 'אם כן נשתחווה לרוח המפזרת את העננים'. אמר לו: 'נשתחווה לרוח'. אמר לו: 'בא ונשתחווה לבן האדם, הנושא רוח בקרבו'. אמר לו נמרוד: 'האם אתה משתעשע בי? אני איני משתחווה אלא לאש, הרי אני משליכך בתוכה, ויבוא אלוה שאתה משתחווה לו ויצילך ממנה".

במדרש זה אנו רואים שתי תכונות יסודיות שמופיעות בתרח שאחר כך הולכות ומופיעות בצורה רחבה יותר אצל אברהם:

1. תרח הוא כהן לעבודה זרה, הוא מפיץ את האמונה בעולם. ביתו פתוח לרווחה לכל מבקש עבודה זרה ומהווה מוקד ואבן משיכה לכל לרוצים להתקרב עליה. כך גם בנו, אברהם, הוא מפיץ האמונה. ביתו פתוח לרווחה ואברהם אבינו מנסה בכל כוחו שכל הנכנס לביתו ישבח ויברך את הקב"ה ויתמלא אמונה.

אברהם מקרב רבים לעבודת ה' "ואת הנפש אשר עשו בחרן". נכון שישנו הבדל קטן,שתרח עובד עבודה זרה ואברהם מאמין בקב"ה. אבל זהו שינוי בדעות ולא בתכונות.
האדם קונה מהוריו את המידות, התכונות וכוחות הנפש. אך את האמונות והדעות רוכש האדם בעצמו.

2. אפשר לומר שרגע השיא של אברהם אבינו הוא העקדה. מסירות הנפש של אב המוסר את בנו על אמונתו, הינו רגע אדיר בחיי האומה בכלל ובחיי אברהם בפרט.
אך אם נתבונן במדרש נראה כי הראשון שמסר את בנו על אמונתו היה תרח, "לקחו ומסרו לנמרוד המלך". וסביר להניח שתרח ידע מה גורלו של מי שנמסר לנמרוד המלך…

3. נקודה שלישית שמופיעה על פי פשט הפסוקים הינה הניסיון הראשון של אברהם אשר נדרש לעמוד בציווי של הקב"ה "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". וחז"ל מציינים את גודל הניסיון של מי שנדרש להתנתק מארצו, ממולדתו ומהשפחתו המורחבת.

אלא שהראשון שעשה זאת היה תרח. וכפי שמצאנו בסיום הפרשה הקודמת "ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ואת שרי כלתו אשת אברם בנו ויצאו איתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען ויבואו עד חרן וישבו שם".

וחז"ל מלמדים אותנו שאחר כל המעשה שהובא לעיל החליט תרח להאמין באמונתו של אברהם, דבר המלמד על תכונת חיפוש האמת המופיעה אצל תרח, ואשר הופיעה גם אצל אברהם שחיפש מי בעל הבירה.

ובעקבות כך החליט תרח לעזוב את מקומו ולחפש מקום אחר בו יוכל לעבוד את הקב"ה כרצונו. וגם כאן מופיע תכונת מסירות הנפש וללכת אחר האמת והאמונה ולוותר על כל מה שנבנה בעמל רב ובשנים רבות.

יהי רצון שנזכה לרשת מאבותינו את התכונות הנפלאות העוברות מדורי דורות, להגדילם ולהעצימם, ובייחוד לכוון את כל המידות והתכונות על פי התורה, שזהו הדבר המסור בידי האדם- לקנות את האמונות והדעות הנכונות.
__
הערת העורך: חכמים אומרים לנו שאין קוראים אבות אלא לשלושה ולכן אין לקרוא לתרח אבינו אלא רק לאברהם, יצחק ויעקב אבותינו הקדושים. הכותרת באה להראות צד מסויים שיש.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן