חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מחמם מים בגז בשבת

שלום יש לנו מחמם מים בגז שאנחנו מכבים לפני כניסת שבת מה קורה במקרה בו שוכחים לכבות אותו לפני שבת האם יהיה אסור שברז המים יהיה על מצב אחר מלבד קרים לגמרי? מה קורה אם הברז פתוח על חמים, ואז נזכרים שהמחמם לא כבוי. האם מותר לסגור את ברז המים (אני מניח שזה גורם לכיבוי להבה במחמם)

אם בכל פתיחה של מים חמים המחמם מתחיל לעבוד – מותר לפתוח רק קרים. אם פתחו את חמים – מותר לסגור בשינוי (פסיק רישא בתרי דרבנן).

אם אין כיבויו חשמלי אלא בעזרת ברזי גז, מותר לסוגרם בשבת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 17:23:52

ברכות

שלום וברכה! האם יש לברך 'על המחיה' אחרי אכילת חטיף כמו 'כיף-כף'? מדובר בחטיף של 18.5 גרם, אבל נראה שהוא כן בנפח חצי ביצה. על גב החטיף מצוין ש75% זה שוקולד בלבד ו25% זה וופל שוקולד. כיצד ניתן לדעת האם אחוזי הדגן מתוך אותם 25% מגיעים לשמינית סה"כ מתוך המוצר? (והאם החישוב שעשיתי נכון בכלל?)

מכיוון שהשוקולד לא מעורב בתוך הקמח, אינו מצרף לשיעור כזית, ולכן רק אם אכל מהמזונות בלבד שיעור כזית יברך 'על המחיה', ואם לא אכל מהמזונות שיעור כזית, אבל מכלל החטיף אכל כזית יחד עם המזונות – יברך בורא נפשות.

כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

שיעור ברכה אחרונה בעוגה ופשטידה

טז. עוגה בחושה שכמות הקמח מחמשת מיני דגן שבעיסה לפחות שמינית, כמו ברוב העוגות והעוגיות, כל המרכיבים שנבללים בעיסה מצטרפים לקמח, והאוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'על המחיה'. ואם שיעור הקמח פחות משמינית, האוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'בורא נפשות'. אמנם לפני אכילתה צריך כמעט תמיד לברך 'מזונות' (להלן יא, ה-ז).

יז. בפשטידה וקציצה שאר המינים לא נועדו רק להטעים את הקמח כבעוגה, אלא יש להם ערך עצמי, ולכן רק אם הקמח מחמשת מיני דגן הוא רוב התערובת, מברכים על אכילת 'כזית' מהפשטידה 'על המחיה'. אבל אם הדגן הוא מיעוט, אין שאר המינים מצטרפים אליו, ולכן רק אם אכל מהדגן עצמו כמות של 'כזית' בזמן של שבע דקות, יברך 'על המחיה', וכגון שאכל שיעור שלושה זיתים בשבע דקות מפשטידה שהקמח שבה הוא שליש מכלל המרכיבים. אבל אם לא אכל כמות כזו, כל שאכל מהפשטידה כמות של 'כזית', יברך 'בורא נפשות'.

יח. עוגה, עוגיות או פשטידה שיש בהן מילוי שאינו מעורב בתוך הקמח, אין הוא מצטרף לקמח. לכן אם אכל מהבצק על כל המרכיבים שבו 'כזית', יברך 'על המחיה' ויפטור את המילוי. ואם לא אכל מהבצק 'כזית', אבל יחד עם המילוי אכל 'כזית', יברך 'בורא נפשות'. לכן לדוגמה, האוכל שני וופלים קטנים יברך 'בורא נפשות', והאוכל ארבעה וופלים יברך 'על המחיה'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 20:59:29

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר בשבת לשטוף את הרצפה ולנגב בסוף עם סמרטוט ללא סחיטה אחכ? אשמח למקור לתשובה. תבורכו.

גם תשובה לשאלה זו מובאת בפניני הלכה פרק טו, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה.

אסור לשטוף במים רצפה (שו"ע שלז, ג; מ"ב ג). ואם נשפכו על הרצפה מים רבים, מותר לגורפם על ידי מגב (שש"כ כג, ז).

כאשר מקום מסוים ברצפה נתלכלך מאוד, כגון שנשפך עליו מיץ, מותר לשפוך עליו מעט מים, ולגורפם אח"כ במגב, או להספיגם בדבר שאין חשש שיבוא לסוחטו (רשז"א שש"כ כג, הערה ל; חזו"ע ח"ד עמ' מט). כאשר כל הרצפה התלכלכה מאוד, המיקל לשפוך על כולה מים ולגורפם, יש לו על מה לסמוך (אול"צ מג, ח).

כדי שלא יגיע אדם לידי סחיטה, אסרו חכמים לקחת בידו דבר שספוג במים והדרך לסוחטו, או להספיג מים רבים על ידי מגבת וכדומה, אלא יספיגם על ידי מספר מגבות שכל אחת תספוג מעט. כמו כן, יכול להספיגם על ידי דבר שאין רגילים לסוחטו מיד כשנספג בהרבה מים, כגון נייר סופג שרגילים לזורקו. ואם אין אפשרות אחרת, ניתן לבצע את פעולת ההספגה על ידי שני אנשים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:15:03

הלכות שבת

האם מותר לרכב בשבת על סקטבורד, או רולרבלייד? בכל גיל?

התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה שבת סוף פרק כד סעיף י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וכעת אפשר לרכוש גם את ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור.

אופניים קורקינט וסקטים

אסור לרכוב על אופניים רגילים שיש להם שני גלגלים, משום 'עובדין דחול' (לעיל כב, ח). גם כאשר יש להם גלגלי עזר, אסור לרכוב עליהם. אבל מותר לילדים קטנים לרכוב על תלת אופן, מפני שתלת אופן הם אופניים של ילדים קטנים בלבד, ויש הבדל גדול בינם לבין אופניים רגילים, ולכן אין במשחק בהם משום 'עובדין דחול' (שם, 4).

יש מתירים לילדים לנסוע על קורקינט וסקטים בשבת, שכן לדעתם כשם שמותר לילדים לרוץ בשבת, כך מותר להם לרכוב על קורקינט או סקטים בשבת. מנגד, יש שאוסרים לנסוע עליהם, משום שכל מה שהתירו חכמים לרוץ להנאה הוא דווקא ברגליים, אבל לא על ידי מכשירים, שהופכים את הריצה למהירה ומקצועית יותר, והרי זה מעשה של חול.

ואף שבדיעבד יש למקילים על מה לסמוך, נכון להחמיר, משום שדעת המחמירים נראית יותר, וכשם שנהגו ישראל לאסור רכיבה על אופניים משום 'עובדין דחול', שהנסיעה בהם מנוגדת לצביון השבת, כך נכון שלא לרכוב על קורקינט וסקטים. בנוסף, על ידי הגבלת הילדים למשחקים פשוטים יותר, יתחנכו הילדים הגדולים להקדיש את השבת לתורה ומנוחה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:16:35

יש לך שאלה?

טעותו של קורח – פרשת קרח

טענת עדת קרח כנגד משה ואהרן היא "…ויאמרו אליהם רב לכם כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו על קהל ה"'.כלומר, מדוע צריכים להיות מדרגות ומעמדות בעם ישראל? כיוון שכולם קדושים, אזי מדוע לא כולם ראויים לאותם מעלות ולאותם מדרגות? מדוע מראש יש מי שנקבע כמלך, ויש מי שנקבע ככהן?

מדוע רק ישראל קיבלו תורה?

ובדומה לכך שאומר החבר למלך הכוזרי שהקב"ה בחר בנו מכל העמים ונתן רק לנו את תורתו, כלשון החבר:

"אמר החבר: לא קרא משה אל תורתו כי אם את עמו אנשי לשונו והאלוה הבטיח את העם לשוב ולצוותם על תורתו לעתים מזמנות על ידי נביאים אף הקים דברו זה כל הימים אשר רצה בבני ישראל והשרה שכינתו בתוכם", מקשה מלך הכוזרי:" ומדוע לא נתנה התורה לכל בני האדם וכי לא היה זה ראוי יותר לחכמה האלוהית" ועונה לו החבר "וכי לא היה ראוי יותר כי יהיו כל בעלי החיים מדברים…".

כלומר,הכוזרי שואל את החבר מדוע לא כולם זכו להיות במדרגת ישראל ולקבל תורה? מדוע יש מדרגות?

על שאלתו הטובה של הכוזרי ניתנת תשובה קצת לא ברורה. הוא עונה שעל פי השאלה גם בעלי החיים היו צריכים להיות אנושיים. ועל כך לכאורה יש להשיב שאכן כך היה ראוי שיהיה – שכל הבריאה תהיה במדרגה הגבוהה ביותר, ולכן יש צורך לבאר את תשובתו של החבר וממילא גם להבין מהי טעותו של קרח.

על מנת לעלות מעלה יש צורך שתהיה קרקעית

מטרת העולם היא שנקנה את הקדושה בכוחנו ובעבודתנו, כדברי היסוד של הרמח"ל בספרו דעת תבונות ועוד, ועל ידי כך להידבק ולהיות שייכים לקדושה העליונה. ולכן גם נברא העולם באופן שהמשיכות לטוב ולהפכו יהיו שוות – בכדי שלאדם תהיה בחירה אמיתית. ולשם כך הקב"ה "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע" (ישעיה מה).

וממילא גם ברור מדוע היה צורך שיהיו בעולם גם כוחות של רע, וכן ברור מדוע צריכות להיות מדרגות שונות, שהרי תפקיד האדם הוא להתעלות ולהתקדם במדרגות ובמעלות, ממטה למעלה, ולשם כך צריך להציב לפניו, באופן ברור, את הטוב ואת הרע בכל מדרגותיהם.

לפי הצער השכר

ביתר ביאור יש לבאר שהעולם כולו לא נברא אלא בשביל ישראל, וכפי שדורש המדרש על המילה הראשונה בתורה, "בראשית ברא אלוקים" – בשביל ישראל שנקראו ראשית. ולכן, כל המדרגות שאנו רואים בעולם הם בשביל ישראל. ובתוך ישראל ישנם תפקידים שונים שבאמת אין האחד גדול מחברו, שהרי "לפום צערא אגרא" (השכר הוא לפי הצער) וממילא ייתכן שבעולם הבא נגלה שהעליונים למטה והתחתונים למעלה, שהרי הדברים לא נקבעים על פי מדרגתו של האדם אלא על פי עמלו ויגיעתו, ניסיונותיו וקשייו.

הטעות של קורח

טענת קורח שכיוון שכולם קדושים הרי שכולם צריכים את אותו התפקיד נובעת מהסתכלות צרה על גילויי העולם הזה, בהם נראה כאילו מדרגתו של הכהן גדולה ממדרגת שאר העם באופן מוחלט, אולם באמת אין אנו יודעים מי גדול ממי, ואפשר אפילו לומר יותר, כיוון שעם ישראל הוא גוף אחד עם אברים רבים – כל המדידה מי גדול ממי היא מדידה מטופשת שמנסה ליצור תחרות בין האברים השונים. ולכן קרח טועה טעות מרה מתוך הסתכלות פרטנית – חיצונית שמסתכלת רק על העולם הזה ולא על העולם הבא, רק על היחיד ולא על היותו חלק בלתי נפרד מהכלל כולו.

האמת שבטעותו של קורח

מאידך, יש בדברי קורח אמת גדולה, שהרי באמת כל העדה כולם קדושים. כלומר, לכל אחד ואחד מישראל יש קשר ישיר לקב"ה – וכהדגשתו של קרח "ובתוכם ה'". ובמצב האידיאלי אין האדם מישראל צריך מתווכים ומקשרים לקב"ה.

ודווקא משום שכל אחד ואחד הוא בדיוק במקום הנכון והמדויק ובתפקיד אותו רוצה הקב"ה שימלא, לכן כל אחד ואחד מקושר באופן ישיר ומלא לקב"ה.

ואכן לעתיד לבוא ירמיהו מנבא "כי זאת הברית אשר אכרות את בית ישראל אחרי הימים ההם נאום ה' נתתי את תורתי בקרבם ועל ליבם אכתבנה והייתי להם לאלוקים והמה יהיו לי לעם, ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאום ה'".

ואין הכוונה שאז לא יהיו מדרגות ותפקידים שונים בעולם בכלל ובעם ישראל בפרט. אלא הכוונה היא שיתברר כי כל תפקיד הוא לכתחילה ולכן כל אחד ואחד מקושר לקב"ה, מתוך עצמו.

כולם קדושים

גם בזמננו יש המנסים ליצור דרגות ולראות מי גדול ממי, האנשים העוסקים בתורה כל היום, לעומת האנשים המשלבים תורה ועבודה, אנשי התיישבות לעומת אנשי הצבא, ועוד ועוד, וההבנה הנכונה היא שכל מי שעושה את תפקידו בנאמנות ומסירות לשם שמים עפ"י התורה הוא גדול מאד, וככל שמסירותו גדולה, והוא מתמודד עם קשיים גדולים ויכול להם, הוא הולך ומתגדל.

יהי רצון שנזכה מחד להבין את המדרגות השונות שיש בעולם, לדעת מה עיקר ומה טפל, מהו אמצעי ומהי מטרה, ולהבין שאנו, עם ישראל, הננו המטרה ושכל אחד ואחד במקומו ובכוחותיו וכישרונותיו, יש לו תפקיד חשוב ויסודי לטובת העולם כולו, נזכור כל הזמן שאנו מקושרים ישירות לקב"ה ושממנו יתברך אנו שואבים את מקומנו ותפקידנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן