חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

חודש אדר ופרשת תרומה – להתחדש ולשמוח

משנכנס אדר מרבין בשמחה

בשמחה עצומה ופורצת גבולות נכנסים אנו לחודש אדר, בריבוי המְשַׁבֵּר את כל הכלים הרגילים והשגרתיים, כהדרכת חז"ל הידועה ומושרת בפי כל "משנכנס אדר מרבין בשמחה" (תענית כט.), עניינו של הריבוי הוא לצאת מעל ומעבר לכלים והכללים שבהם אנו מורגלים ואיתם אנו מנהלים את חיינו: חיי הפרט, חיי המשפחה, חיי הקהילה, חיי העם וחיי העולם, באדר אנו מצווים להתעלות ולהתקדם, בעוצמה גדולה, שהרי זה עניינו של 'אדר', כפי שכותב ה'שם משמואל': "אדר הוא התחזקות כמו שכתוב : "אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה'…" (תהלים צ"ג, ד).

חודש אדר הוא החודש האחרון לשנה היהודית המקראית, שבה ניסן הוא: "רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות י"ב, ב), והדבר המופלא אצל העם היהודי, שהוא העם הזקן והעתיק ביותר, אך גם העם הצעיר ביותר בפנימיותו, המחדש והמתחדש ביותר: עם ישראל חי, וחיו יחיה לעד, עם ישראל הוא כדברי הקב"ה להושע (הושע י"א, א): "כִּי נַעַר יִשְׂרָאֵל וָאֹהֲבֵהוּ". אנו לא מפסיקים להתקדם, לעלות, לגלות וליצור. לכן דווקא בסוף השנה, בחודש האחרון, אנו מתחזקים ומתאמצים, לרומם כמה שיותר את השנה החולפת ולפתוח בעוצמה וחיוניות את השנה באה עלינו לטובה וברכה.

והחיוניות המתמדת הזו, נובעת מאמונה גדולה בעולם בכלל, ובעם ישראל בפרט, אנו יודעים שיש לנו את היכולת להצעיד את העולם לגאולה ולתקן עולם במלכות שד-י, כי אנו בטוחים שהקב"ה, יוצר ובורא העולם, נטע בו ובנו את הכוחות שיביאו את העולם ליעדו ולתיקונו, אמונה זו מולידה בנפש זו שמחה עצומה, כדי להיות חיוניים ופעילים לאורך שנים רבות, חייבת להיות שמחה שרואה את הטוב ואת ההתקדמות, ויודעת שהעולם יכול לצאת ממיצריו וגבולותיו ולפרוץ קדימה בכל הכֹח, ולכן אנו "מרבין בשמחה", שהרי היה מקום לומר: 'הנה עברה שנה, ודבר לא השתנה, חלפו י"א חודשים, ולא התרחש שום דבר מרשים, אין חדש תחת השמש, ולכן הגיע הזמן להתייאש', אך אנו כרגיל הפוכים!!! ולכן אמירתנו היא: 'ברוך ה' חלפה שנה, ואנו מתקרבים לגאולתינו ברננה, חלפו י"א חודשים, והרבה דברים מחודשים, מעל לשמש הכול מתחדש, ולכן הגיע הזמן לשמוח ולהתרגש', ומתוך השמחה הפנימית פורצת לה האהבה לעולם ולאדם, והרצון לתקן ולפעול ללא לאות וללא עייפות את כל המציאות.

לא להתעייף

ולעומת העמלקיות שחדרה למחננו, המחפשת ומפילה את העייפים והיגעים: 'אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ…" (דברים כ"ח, יח), כפי שזקנו עשו חש: "וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף, וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי" (בראשית כ"ה, כט-ל), וכפי שדורשת הגמרא על דברי המן: "יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד" (אסתר ג', ח) – "אמר ליה: ישנו מן המצות" (מגילה י"ג:), הם מיואשים מן הגאולה, עברו שבעים שנה ולא חזרו לבנות את המקדש, ולכן הם עייפים, הם ישנים, ולא זו בלבד אלא המיואשים והישנים חושבים שגם הקב"ה ישן כדברי המדרש (אסתר רבה ז', יב): ""ויאמר המן למלך אחשורוש ישנו עם אחד", אותו שנאמר בו 'ה' אחד' ישן לו מעמו, אמר לו הקב"ה: 'אני – אין לפני שינה', הדא הוא דכתיב: "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" (תהלים קכ"א, ד), ואתה אמרת: 'יש לפני שינה', חייך שמתוך שינה אני מתעורר על אותו האיש ומאבדו מן העולם…".

חודש אדר – חודש של דביקות בהשם

ואנו מתדמים לקב"ה, וכפי ש"לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל", כך עם ישראל לא עייף ולא יגע, לא ישן ולא חולם, אלא מתמלא בעוצמה חדשה, וחוזר לעצמו ולתורתו 'הדור קיבלוה בימי אחשורוש', ומתמלא ברצון לפרוץ את כל הצמצומים והמיצרים, את כל הגבולות וההגבלות, כי אנו יודעים שמגמתנו היא גדולה ואדירה – מגמתנו להדבק בקב"ה. אנו לא מתביישים לומר: 'אנו רוצים להיות אומה קדושה, שבמרכזה קודש הקודשים, אנו רוצים להתחבר ולהדבק בקדושה האלוקית, הפרושה והנבדלת מן העולם', כמשמעות הפשוטה של המילה קדושה, שעניינה נבדלות ופרישות, וכפי שכתוב בספר יצירה על חודש אדר: "המליך אות ק' בשחוק, וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם…אדר בשנה…", החודש הזה האות שלו היא קו"ף, והגמרא אומרת (בב"ב נח.): "אדם בפני שכינה כקוף בפני אדם", ומסביר ר' צדוק הכהן הגדול מלובלין, שעיקר עבודתנו היא להתדמות לשכינה: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט, ב), וזה עניינו של החודש להתדמות ולהתחפש לקב"ה, ומתוך כך לצאת מן המגבלות והחשבונות האנושיים הקטנוניים, ולהדבק בקדושה העליונה, וכפי שכותב הרב קוק זצ"ל, בספרו ריש מילין על האות קו"ף: "הקו"ף, מורה על תכונת החיקוי המצויר בקוף לגבי אדם, שיש בו יסוד קודש, להיות האדם וכל מדרגה של מציאות שוקקים להתדמות לצד עילאה, ובזה הם מתרוממים ומשתגבים".

אבל מזהיר הרב, יכול להיות חיקוי חיצוני, שאין בו הבנה פנימית, אלא רק תכונות חיצוניות, ומחיקוי זה צריך להיזהר: "ויש בו יסוד חול שממנו באה כל הירידה של הכלל והפרט, וכל השקיעה במצולות הסכלות והרשעה, בזה שהוא זוקף את כל התעלותו על חשבון החקוי, ואינו חודר לתוך ההתרוממות הפנימית, שיש בתוך התוכן של חקוי זה ונטיתו…כי ההשפלה החקויית אין לה גבול למורד, וכמו כן יכולה היא ההתחקות הטהורה, שרעיון אצילי שרוי בתוכה, להעלות ירודים גם מתהומי מטה אל מרומי הקודש, קוף קדוש".

והקו"ף, החיקוי הזה, חייב להיות בצחוק, שעניינו שבירת הקיים, שהרי צחוק נוצר ע"י שבירת הרגיל והמצופה, כפי שאומרת שרה על לידתה שלא כטבע: "כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כ"א, ו), ותבוא הגאולה ואפיקים יהיו בנגב, זה יהיה כל כך מפתיע ומרגש ש"אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ…" (תהלים קכ"ו, ב), להתדמות לקב"ה, לאלוקיות, לנשגב ולקדוש, צריך לצאת מהחוקיות המקובלת, צחוק – פירושו: צא חוק.

וזו עניינה של פרשת השבוע, תרומה, שמתחילה את סדרת פרשיות המשכן – המקדש, שתופס כידוע את החלק הגדול ביותר ממצות התורה, שכל יעדו ומגמתו היא לבנות בית שמחקה את סידור הכוחות העליונים, וכפי שכתבנו בפרשת תרומה בשנה שעברה.

יהי רצון שנזכה להתעצם ולהתגבר, לחקות בחיקוי פנימי את הקב"ה וללכת בדרכיו, בעוצמה, בחיוניות, שמחה ובחדווה, ולבנות בביתנו ובחיינו משכן לשכינה, אדר שמח!!!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן