חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

דבר תורה לשבת פרשת בלק

הפרשנים הראשונים והאחרונים מעלים שאלה גדולה, איך יתכן שה' משנה, לכאורה, את דעתו? שבתחילה, אחרי שבלעם אומר לזקני מואב ומדין "לינו פה הלילה והשיבותי אתכם דבר כאשר ידבר ה' אליי" אומר ה' לבלעם "ויאמר אלוקים אל בלעם לא תלך עימהם לא תאור את העם כי ברוך הוא". ואילו בפעם השניה כשבלעם אומר למשלחת הזקנים "ועתה שבו נא בזה גם אתם הלילה ואדעה מה יוסף ה' דבר עימי", אומר לו הקב"ה "…אם לקרוא לך באו האנשים קום לך איתם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה".

גם לאחר מכן חוזר בו ה', כביכול, וכדברי הכתוב "ויחר אף אלוקים כי הולך הוא" . וכשבלעם אומר "…ועתה אם רע בעיניך אשובה לי" עונה מלאך ה' לבלעם "לך עם האנשים ואפס את הדבר אשר אדבר אליך אותו תדבר".

ומצאנו בפרשנים שני כיוונים לענות על תמיהה זו. הכיוון האחד הוא לדייק בלשון הפסוקים, שמה שהקב"ה אסר בתחילה איננו דומה למה שהתיר באחרונה. ובלעם הוא זה שהבין את הדיבור האלוקי כחזרה מהדברים הראשונים ועל כך היה חרון האף וחזר הקב"ה לבאר את דבריו ולהעמידם על דיוקם.

בדרך זו הולכים הרמב"ן (כב,כ), הספורנו (שם), ה'כתב והקבלה, האברבנאל, וכדוגמא נביא את דברי המלבי"ם שמדייק שבתחילה אומר ה' לבלעם "לא תלך עימהם" ואחר כך אומר ה' "לך איתם", ובלעם למעשה הולך 'עימהם'- "וילך עם שרי מואב". וביאור הדבר הוא ש"יש הבדל בין 'איתו' לבין 'עימו', שעימו מציין השיווי, ו'איתו' יורה שאחד הוא העיקר, וה' הודיעו שלא ילך עימם בשיווה רק 'איתם', שיהיה דעתו נפרד מדעתם, שהוא לא ילך על הכוונה להרע לישראל, והוא לא עשה כן, כי הלך 'עימם' ועל זה אמר במדרש: 'שמח בפורענות של ישראל כמוהם".

הכיוון השני בפרשנים הוא שאכן הקב"ה שינה את הדרכתו לבלעם וכך לכאורה עולה מדברי הגמרא (מכות י:) בה מביא רב הונא מימרא משמו של רבי אלעזר ש"מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו, מן התורה דכתיב 'לא תלך עמהם' וכתיב 'קום לך איתם', מן הנביאים דכתיב 'אני ה' אלוקיך מלמדך להועיל מדריכך בדרך תלך', מן הכתובים דכתיב 'אם ללצים הוא יליץ ולענווים יתן חן". ואין כאן חס וחלילה שינוי ברצון ה' אלא רק שינוי בהדרכה האישית שמקבל האדם, שהיא כמובן תלויה בבחירתו.

ונלע"ד ששני הפירושים משלימים אחד את השני. מחד, אין סתירה באמירה האלוקית, אפילו לא לגבי האדם הפרטי, וההדרכה הנכונה והמדוייקת לו. ומאידך, נפתחים לאדם פתחים בתוך ההדרכה האלוקית כדי לקיים את רצונו, שהרי ה' כבר בתחילה, ע"פ דיוקו של המלבי"ם, לא אסר על בלעם ללכת איתם, אלא רק ללכת עימהם, אלא שבלעם לא ראה ולא הבין שיש אפשרות כזו. ואח"כ, כשנאמר לו ללכת איתם, הבין שאפשר ללכת עימהם.

ונמצאנו למדים מהעניין שני יסודות. האחד- ההדרכה האלוקית בנויה באופן מורכב המאפשר לאדם לבטא את רצונו. השני- האדם מוצא בתורה את מה שהוא רוצה בליבו. ואף על פי שהדבר לא מופיעה בתורה, האדם מטה את הדיבור האלוקי על פי שאיפותיו ותשוקותיו.

ויש כאן הדרכה חשובה מאוד לרוצים לעבוד את ה' באמת, שצריך ללמוד תורה בנקיות אובייקטיביות, בלא רצונות עצמיים. כי אם ילמד האדם עם נגיעות אישיות, עם דעות קודמות וקדומות, לא את תורת ה' הוא למד, אלא את תורתו שלו.

לימוד נוסף שאנו למדים היא שאם ברצונו הרע של האדם הקב"ה פותח לו פתחים לקיימו, מרובה מידה טובה פי חמש-מאות על מידת פורענות. ואם כן ודאי שאם האדם רוצה רצון טוב, אזי הקב"ה יסייע לו לקיימו, כדברי חז"ל "הבא להיטמא פותחין לו" לעומת "הבא להיטהר מסייעין בידו".

ויהי רצון שנזכה ללמוד את רצון ה' בנקיות, ומתוך כך לרצות את הרצון האלוקי בכל ליבנו, ומתוך כך ה' יסייע בידינו לעשות את רצונו רצוננו, וכמילות השיר הלקוח משיר הייחוד "כי הרבית טובות אליי, כי הגדל חסדך אליי, מה אשיב לך והכל שלך, לך שמים אף ארץ לך, ואנחנו עמך וצאנך החפצים לעשות רצונך"

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן