חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

גדולתה של שבת הגדול

השבת אנו עומדים שבוע לפני חג הפסח, ובשבת זו ישנה מצווה גדולה לדרוש על ענייני הפסח, ועל פי חלק מהראשונים זו גם הסיבה ששבת זו מכונה 'שבת הגדול'- שבת בה הגדול דורש דרשות חשובות בענייני הפסח.

וננסה לבאר מה עניינה המיוחד של שבת זו, על פי דברי הרב חרל"פ בהגדתו העמוקה והמתוקה.

דחיינות על שום מה?

הרב חרל"פ שואל מדוע נשתהו ישראל במצרים עד שירדו למ"ט שערי טומאה, וכפי שאמר האר"י שאם היו משתהים רגע אחד נוסף במצרים, היו ישראל נכנסים לשער הנ' של הטומאה וחס ושלום לא היו יכולים לצאת. וכדברי הרמב"ם (הלכות עכו"ם א,ג) "עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן… וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן, ומאהבת ה' אותנו ומשמרו את השבועה…".

ובלשוננו נשאל, מדוע לחכות לרגע האחרון? מדוע לדחות את היציאה עד למציאות של אין ברירה? (רבים מאיתנו מכירים מצב זה בחיינו- מחלת הדחיינות הידועה שמכריחה אותנו לעשות דברים בלחץ ובמתח בשנייה האחרונה. זוהי מידה מגונה אבל לכאורה יש בה בבחינת 'והלכת בדרכיו' שהרי גם הקב"ה המתין עד לרגע האחרון 🙂 ).

הסכנה הייתה לרוע ולא לישראל

ולפני שנביא את תשובתו הנפלא של הרב חרל"פ, נזכיר את דבריו של ה'שפת אמת' שמבאר שבאמת לא הייתה שום הוה אמינא (לא הייתה כל אפשרות) שעם ישראל יבלע במצרים ויאבד, שהרי העולם לא יכול להתקיים ללא ישראל, "בראשית ברא אלוקים'- בשביל ישראל שנקראו ראשית', ולכן ידעו כוחות הרוע שאם ישראל יכנסו לשער החמישים אזי כל כוחות הרוע יפלו ויתמוטטו כדי שישראל יצאו מתוכם. ולכן המצרים הם אלה שאומרים לישראל 'צאו'- שהרי אם לא יצאו יפגעו כוחות הרוע, וז"ל המתוקה מדבש:

"שמעתי מפי מורי זקני ז"ל (הרי"מ) מה דכתיב 'כשלחו כלה גרש יגרש', דאיתא בשם האר"י ז"ל שלא הספיק בצקם שיש נ' שערי טומאה ואילו נשתהו עוד רגע אחד היו נכנסין לשער הנ' והקדים הקב"ה לגאלנו, ואמר הוא ז"ל כי אף אם היו חס ושלום מגיעין לשער הנ' היה מפלה לגמרי לכל הסטרא אחרא כי הלא הכל נברא בעבור בני ישראל, והרשעים הרגישו זאת ולכן כשהגיע לסוף מדרגתן כלה גרש יגרש, שהבינו שלא יהיה תקומה למפלתן עכ"ד, ונ"ל שלכן כתיב 'ויהי בשלח פרעה ששלחם מעצמו…".

מדוע לתת לעם ישראל לרדת עד למטה?

אלא שעדיין יש לשאול מה החשיבות ולמה נצרך שישראל ירדו עד הקצה?

על כך עונה ה'שפת אמת' שעם ישראל ירד עד מ"ט שערי טומאה כדי לטהר ולתקן את כל המדרגות "והיה זה הכנה וישועה לכל העולם, מה שבתחילה היו בני ישראל מעורבין בכלל הבריאה ואח"כ נבררו, ובכח זה יכולין להטות כל הבריאה אליו יתברך". ועל פי זה הוא מסביר גם מדוע אנו אוכלים מרור בלילה בו אנו חוגגים את חירותנו ופדיון נפשנו, כי מתגלה שגם העינוי והסבל, המרירות והקושי היו לטובתנו, זיככו אותנו.

וזו לשון השפת אמת (תרלב ד"ה מרור):

"יש לומר טעם מרור כמו שכתבנו לעיל להראות שגם הגלות וימי העינוי רואין עתה ומאמינים שהיה לטובה ומשבחין על זה כי על ידי זה נכנסו לבריתו של הקב"ה, כמו שכתוב 'ואתכם לקח ה' ויוצא אתכם מכור הברזל ממצרים להיות לו לעם נחלה כיום הזה', ובני ישראל לאחר גולת מצרים נעשו כאומה חדשה, כמו המתגייר כקטן שנולד… כי לא היינו במקרה במצרים, רק שהכל היה הכנה לקנות השלימות כמו שכתוב 'מכור הברזל' כמו שמכניסין הכסף בכוונה לאור לבררו".

וגם מובן מדוע המצה קודמת למרור, שהרי לכאורה הסדר הכרונולוגי היינו אמורים לאכול מרור ורק לאחר מכן מצה- שהרי קודם היה השעבוד ואחר-כך הגאולה?

והתשובה לכך היא שרק לאחר שמגיעים לפסגה אפשר לראות איך הרע בדרך היה עוזר ומסייע לאותה עלייה ופסגה שאליה הגענו.

לרדת מטה ולהראות את הסגולה שבישראל

הרב חרל"פ עונה שהסיבה בגינה הוצרכנו לרדת למ"ט שערי טומאה היא שהקב"ה רצה לגלות שישנה נקודה עמוקה בישראל שלא תלויה במעשינו כלל, והיא קדושה, קבועה ועומדת, היא נצח ישראל, הנקודה האלוקית, הפנימית שנמצאת בנו.

וזו לשונו:

"מה שנשתהו ישראל במצרים עד שלא יכלו להתמהמה היה לפי שכל המבוקש מאיתו יתברך לגלות את הקדושה הקבועה שבישראל, שלמרות כל המסכים וההעלמות, החלודות העבות והגסות, נשתמרה בהם הנקודה הפנימית…".

בשבת הגדול הראו ישראל את סגולתם

ונקודה זו התגלתה ונכספה בשבת הגדול, שאז ישראל לקחו את הצאן בכדי להקריבו לקורבן הפסח ובכך משכו ידיהם מן העבודה זרה, וברגע שהוסרה הטומאה של העבודה זרה, מיד נכספה אותה נקודה פנימית שעומדת וקיימת כל הזמן.

"על ידי הכפירה בעבודה זרה לבדה כבר הדבקות העליונה מתגלית, מפני שהנקודה השמורה לא עוממה ונכבית חס ושלום, כי אם רק נסתתרה מחמת ההמשכה אחר הדברים הנגדיים, אבל אם אך הוסרו התבלולים האור הגדול מתנוצץ ובא וזורח בכל פליאות הדרות".

ולכן ברור מדוע דבר זה קרה בשבת, שהרי בשבת מתגלה הקדושה הקבועה והקיימת, שאינה תלויה במעשיהם של ישראל. וזו אולי גם הסיבה הפנימית שחג הפסח מכונה בתורה 'שבת'- "וספרתם לכם ממחרת השבת"- שהכוונה, כפי שהסבירו חכמי ישראל, היא ממחרת פסח. (הצדוקים רצו לבאר שאכן מבואר ממחרת השבת ולא ממחרת הפסח- ועל פי דברינו הדברים נפלאים,שהסיבה לכך היא שהם כפרו בקדושת ישראל ובסגולתם העומדת לעד.

מי שמייצג את אותה נקודה טבעית, יסודית, הוא הבכור שמעביר את הקדושה הגזעית שלא קשורה למעשים אלא לגזע.

הגדול הוא הבכור שניצל

והרב חרל"פ מבאר שזו הסיבה לשם 'שבת הגדול'. "וזהו הטעם לקריאת שבת זו 'שבת הגדול', יום שבו ניצלו ישראל מגזירת לקיחת גדול הבית, יום שכל מצרים אבדו בכל בית את הגדול שבהם, ומפני שיסוד ההצלה הוא מפני הנקודה הפנימית השמורה, הקביעא וקיימא, נקבע גם לדורות יום הנס לא בעשור לחודש כי אם בשבת, שבת הגדול".

וזוהי אחת העבודות המרכזיות המוטלות עלינו בשבת זו, ויותר מכך בליל הסדר- להעביר לילדים את הודאות המוחלטות בקדושתנו, בקדושת ישראל בכלל ובקדושת כל יהודי בפרט.

כגודל השמחה בהופעת עם ישראל, כגודל הודאות הנמצאת בתוכנו. כפי הבהירות המוחלטת שאנו ההורים חשים את קדושת ה' שבתוכנו, כך יקלטו הילדים את הקדושה הזאת וישמחו בה.

כיצד הופכים לבני חורין?

ונעיר הערה עמוקה ויסודית, שהיה ראוי להרחיבה הרבה: ככל שהאדם ידע שהדברים לא תלויים בו כך יהיה יותר בן חורין.

התחושה והמחשבה שהדברים תלויים בי ובמעשיי, כובלת אותי לנסיבות בהם אני נמצא, לזמן ולמקום, ליכולות ולכישרונות המוכרים וידועים לי.

אך כאשר אני מבין שאין הדברים תלויים בי כי אם ברצון בה' שהולך ומופיע בעולם, ממילא אני בן חורין.

וכדבריו של השפת אמת "כמו שיש עבדות ושעבוד לאדם כן המשועבד ומקוש אל הזמן והמקום אינו בן חורין. אבל בני ישראל- הרים הקב"ה אותנו שלא להיות משועבד אל הזמן והמקום. והוא עיקר החירות". "וזהו עיקר החיות שניתן ביציאת מצרים לכל איש ישראל שלא יהיה מוטבע בענייני הטבע…".

אין לך משא כבד מהתחושה של האדם שהכל תלוי בו, ואין לך חירות אמיתית יותר מהתחושה המוחלטת שהכל תלוי בו יתברך, ואני משוחרר מדאגות ואחריות, אך כמובן שאינני משוחרר ממאמץ ועבודה.

יהי רצון שנזכה להכיר את אותה נקודה של קדושה שנמצאת בתוכנו ולגלות את הכוח האלוקי שפועל מתוכנו ובתוכנו ומשנה את המציאות.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן