חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

אור באפלה – לפרשת שמות

השבוע נתייחס לאחת הדמויות המופיעה בפרשתנו, דמות השותפה לגאולה, דמות המושה את גואלן של ישראל- משה רבנו- מן המים ומגדלת אותו. דמות שבזכותה גדל משה רבנו ומתפתח עד שמגיע ליכולת להוביל את ישראל לגאולה פיזית (יציאת מצרים) ורוחנית (מתן תורה ובניית המשכן) – וזוהי בת פרעה.

מיהי ומהי בת פרעה, ומדוע מדוע זכתה בזכות זו? איך הצליחה דווקא מבית פרעה לצמוח דמות שכזו? מה המשכה לדורות? על שאלות אלו ועוד ננסה לענות להלן.

בתיה בת פרעה מייצגת את הסוד הגדול, שבתוככי הרע הכי גדול, בתוך האכזריות והרשעות, בתוך השיעבוד ואובדן הצלם האלוקי, בתוך השנאה התהומית, שוכן גרעין עמוק של טוב.

הרשעה המשתוללת נלחמת בעם ישראל שכן ישראל לא עושים את תפקידם. בתוך תוכה הרשעה רוצה שעם ישראל יגלה את עוצמתו וינצח אותה. בתוך בית פרעה הרשע גדלה בת, אשה עם עומק פנימי שרוצה להצמיח את מי שמייצג את הפלא הגדול שנקרא עם ישראל, את מי שהוא החיבור השלם של אדם לאלוקיו 'חציו ולמטה אדם, חציו ולמעלה אלוקים', את הכוח הזה היא רוצה להצמיח.

וכפי שמבטא זאת המדרש: "ותקם בעוד לילה" – זה בתיה בת פרעה, שהייתה רואה ברוח הקודש שעתיד מושיען של ישראל שיתגדל על ידיה, והייתה משכמת ומערבת היא ונערותיה לטייל על היאור. וכיון שבא משה לידה, נתן לה הקב"ה מה שביקשה ושמחה הרבה. דכתיב: "ותפתח ותראהו את הילד" (המדרש מדייק ב'ה' הידיעה 'הילד'- לו ציפתה).

גם הרשעה רוצה לחשוף את הכוח הזה. הרשעה נלחמת בעוז נגד כל התבוללות, טמיעה, שכחת הייעוד, זיוף וקטנות, נגד כל מה שאמור לייצג את הטוב האלוקי העליון ברום מעלתו ולא עושה כן בשלימות. זה נורא ואיום, אבל זו מגמתה הפנימית של הרשעות, ומי שמייצגת זאת היא בתיה. היא זו שמושה את משה מהמים, והיא זו שיודעת שגם עם ישראל זקוק למישהו שיעזור להם. אומות העולם יכולים לעזור בצורה נוראה ואכזרית להקים את מדינת ישראל, בצורה של שואה, ויכולים לעזור במסירות ובדחיפה חיובית, כדוגמת ארתור ג'יימס בלפור, מחבר הצהרת בלפור.

המדרש מספר: "ותביאהו לבת פרעה ויהי לה לבן'- הייתה בת פרעה מנשקת ומחבקת ומחבבת אותו כאילו הוא בנה, ולא הייתה מוציאתו מפלטרין של מלך, ולפי שהיה יפה הכול מתאווין לראותו, מי שהיה רואהו לא היה מעביר עצמו מעליו, והיה פרעה מנשקו ומחבקו, והוא נוטל כתרו של פרעה ומשימו על ראשו, כמו שעתיד לעשות לו כשיהיה גדול, וכן בת פרעה מגדלת מי שעתיד להיפרע מאביה. ואף מלך המשיח שעתיד להיפרע מאדום יושב עימהם במדינה, שנאמר "שם ארעה עגל ושם ארבץ", הנה מתגלה שגם פרעה רוצה באמת את הטוב.

בתיה, מייצגת את הטוב הפנימי שנמצא גם בתוך תנועת הרשע והרע בעולם, עומק הטוב הבא מתוך הרע, יתרון האור המתגלה מבין ערפילי החושך.

כדי לגלות את האור הזה צריכים ישראל להיות אלו שמתחילים. אמונתה וביטחונה של מרים (האור מתוך המרירות), קריאתה לאביה לא להתייאש, צפייתה לקיום נבואתה 'עתידה אימי להוליד בן שיושיע את ישראל', ענוותנותו ומעשיו של עמרם, מסירותם ואומץ ליבם של שפרה ופועה (מרים ויוכבד), תפילתם וזעקתם של ישראל, בקעו את המסכים והקליפות, והולידו את תמצית הטוב והאור האנושי, שמגלה את הטוב אפילו ברשעה. זה מתחיל מאיתנו, ממעשינו, מביטחוננו בה', מתפילתינו וזעקתינו.

יהי רצון שנזכה להמשיך את דרך האמונה והבטחון, את דרך התפילה והזעקה, ונגלה את עומק הטוב בתוכנו ובתוך העולם כולו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן