חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

"מעט ורעים ימי שני חיי" – לפרשת ויגש

לקראת סוף הפרשה, כאשר יעקב אבינו מובא על ידי יוסף לפגוש את פרעה, מתארת התורה את הפגישה באופן הבא:

"ויבא יוסף את יעקב אביו ויעמידהו לפני פרעה ויברך יעקב את פרעה. ויאמר פרעה אל יעקב כמה ימי שני חייך, ויאמר יעקב אל פרעה ימי שני מגורי שלושים ומאת שנה מעט ורעים היו ימי שני חיי ולא השיגו את ימי שני חיי אבותי בימי מגוריהם. ויברך יעקב את פרעה ויצא מלפני פרעה".

וכותבים ב"דעת זקנים" (מבעלי התוספות) ש"פשט לפי שראהו זקן מאוד ושערות ראשו וזקנו לבנות מרוב הזקנה שאל כן, והוא ענהו ימי מגורי שלושים ומאת שנה, מעט ורעים. לומר מעטים הם שנותי אלא מתוך רעות שהיה לי קפצה עלי זקנה". (וכך ביארו גם הרמב"ן, הרשב"ם ועוד).

אולם "דעת זקנים" ממשיך ומביא את המדרש (בראשית רבה צה) "בשעה שאמר יעקב מעט ורעים היו אמר לו הקב"ה: אני מלטתיך מעשו ומלבן והחזרתי לך דינה גם יוסף ואתה מתרעם על חייך שהם מעט ורעים, חייך שמניין התיבות שיש מן ה'ויאמר' [פרעה] עד ב'ימי מגוריהם', כך יחסרו משנותיך שלא תחיה כחיי יצחק אביך, והם ל"ג תיבות ובמנין זה נחסרו מחייו שהרי יצחק חי ק"פ שנה ויעקב לא חי אלא קמ"ז".

ויש להתבונן מה כל כך חמור בדבריו של יעקב עד שנענש בגינם באופן כה חריף, עד שעבור כל מילה ירדה שנה מחייו. עוד יש לשאול מדוע חז"ל מונים גם את שאלתו של פרעה ולא רק את תשובתו של יעקב?

במדרש (אגדה פר' ויחי, המובא ב'תורה שלמה') כתוב כך "ולמה נחסרו משנותיו של יעקב ל"ג שנה? על שדיבר כלפי מעלה. דקיימא לן כשם שמברך אדם על הטובה כך יברך על החילוף והוא לא עשה כך…".

על פי דברים אלה של המדרש, יעקב לא הכיר בכך שגם הרע מביא ברכה, ולכן גם עליו צריך לברך. קל מאוד לראות ולהודות על הטוב, אולם כאשר אדם נתקל בקשיים ובבעיות, יש נטייה לשכוח ש"כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד". אחד הדברים המשמעותיים ביותר הוא להבין את הרע ואת הקשיים בעולם כמקדמים ומסייעים, כתבלין שמדגיש ומוציא את הטעם.

יתר על כן, כותב ראש הישיבה הרב אליעזר מלמד שליט"א כדי לבאר מדוע חשוב כ"כ לברך גם על הרעה: "…וגם כאשר חלילה פוגע בו אסון, יש לו יותר כח לקבל אותו כאשר הוא יודע שיש לאסון הזה משמעות. שאף אם כעת הוא לא מבין איזו טובה תצמח מהרעה, מתוך הידיעה שכל מה שה' עושה בעולם – הכל לטובה, יוכל בסופו של דבר להתרומם מתוך האסון ולבנות את חייו. אבל מי שאינו מאמין, אין לו אלא את צרתו, והעצב נוקב וחודר בליבו ללא תרופה ומשמעות".

כלומר, האדם שמברך גם על הרעה ומתבונן בה מתוך אמונה, יש בו את הכוחות להתמודד ולהוציא מתוך הרע את הטוב. ע"פ זה, מובן מדוע חז"ל מונים גם את שאלתו של פרעה בכלל המילים שיעקב אבינו נענש עליהן. כי עצם העובדה שיעקב אבינו נראה תשוש וחלש, זקן לגילו, מעידה על כך שהוא לא קיבל את הרעה מתוך אמונה. ההשפעה הנפשית והפיזית שהשפיעו עליו הצרות – שערו שהולבן, כוחו שתשש, וכו'… כל אלו מעידים שהעצב קנה לו מקום קבע בליבו, והתמודדותו לא הייתה כפי שהיינו מצפים באדם ענק וגדול כיעקב.

הברכה הרעה איננה רק קבלת הרע בהבנה, אלא קבלת הרע בשמחה, שהרי לשון המשנה (בברכות נד.):"חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הרעה", ומבאר רבנו יונה שם: "כמו שמברך על הטובה בשמחה ובטוב לבב כך יש לו לברך על הרעה בשמחה ולקבל מוסר הבורא בסבר פנים יפות ויחשוב כי הכל כפרת עונותיו", האדם צריך להתעלות מעל הרגשות ולהסתכל במבט של אמונה, ואין הכוונה לא לכאוב ולבכות, אבל אחר הכאב חשוב מאד שאדם יידע להתרומם למבט כללי ורחב, הרואה את מכלול חייו, אומר הקב"ה ליעקב, ומה עם הטוב והחסד, ההצלות והישועות, רגעי השמחה וההתרגשות, אותם שכחת?

ואם יאמר האדם, ומה אעשה וכך אני מרגיש, כך תחושותיי, ואיני יכול לשמוח, להודות ולהלל, נאמר לו, זו בדיוק הטעות, האדם צריך להיות שליט ושולט על רגשותיו, האדם יכול לקחת אחריות על שמחתו וחדוותו, על אושרו וחיוניותו, ויש לכך ראייה מפורשת מהגמרא בסוכה (כה:):"אמר רבי אבא בר זבדא אמר רב: אָבֶל חייב בסוכה. – פשיטא! (ברור!) – מהו דתימא: הואיל ואמר רבי אבא בר זבדא אמר רב: מצטער פטור מן הסוכה – האי נמי מצטער הוא, קמשמע לן: הני מילי – צערא דממילא, אבל הכא – איהו הוא דקא מצטער נפשיה, איבעי ליה ליתובי דעתיה" (היית חושב שכיוון שמצטער פטור מן הסוכה גם אבל פטור, בא רב ללמדנו שמצטער הפטור זה בצער גופני, אובייקטיבי, אך בצער נפשי, האדם עצמו מצער את עצמו ובכוחו וחיובו ליישב את דעתו ולא להצטער).

אדם צריך להיות שליט על רגשותיו, אסונות לצערנו מתרחשים, ולא תמיד אנו רואים את הטובה הצומחת מהם, אך האדם המאמין לא מתחפר בצערו, חז"ל מלמדים שיעקב אבינו הצטער צער עמוק וגדול כל אותם השנים, ולצער זה היה מחיר גדול וכבד, כפי שכותב הרמב"ם במורה נבוכים (וכן כתב גם בשמונה פרקים):"אנחנו מצינו קצת פחיתות המידות ימנעו הנבואה לגמרי…והאנחה והדאגה של יעקב אבינו ע"ה כל ימי התאבלו על יוסף נסתלק ממנו רוח הקודש עד שנתבשר בחייו ואמר:'ותחי רוח יעקב אביהם', ואמר המתרגם:'ושרת רוח נבואה על יעקב אבוהון', ולשון החכמים: 'אין הנבואה שורה לא מתוך עצלות, ולא מתוך עצבות, אלא מתוך שמחה'.

ואם נדייק ברמב"ם הוא מכנה זאת פחיתות המידות, כי 'איבעי ליה ליתובי דעתיה', נכון יוסף איננו והחיסרון הוא אדיר וכואב ונורא, אך בל נשכח שיעקב יש לו עוד י"א בנים ונכדים, הממשיכים בדרכו, לעומת יצחק ואברהם להם ילד אחד ההולך בדרכם, ואם זה רצון ה' יש לקבלו בשמחה וטוב לבב.

יהי רצון שנלמד לכוון את רצוננו לרצונו יתברך, לקבל את הקשיים והפערים, כפי שאנו מקבלים את הטובות והחסדים, לראות את הטוב, ואת הטוב מאד, הטוב העמוק המופיע מהחושך והרע.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן