חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

הכשרת כיריים לפסח

בס"ד שלום רב. לגבי הכשרת הכיריים של גז על משטח כריים מאלומיניום. הבנתי מקריאת התשובות בבית המדרש שיש לעשות ליבון של כל ההצובות. לגבי המבערים יש להבעיר אותם יחד לשעה. אבל לא הבנתי לגבי המשטח עצמו. המשטח של כיקיים עשוי מנירוסטה, ויש לי גם כיריים גז עם משטח זכוכית. מה הדרך להכשירם לפסח ואשמח גם להסבר למה משתמשים בשיטה זאת. תודה רבה וישר כוח

כיריים גז: את משטח המתכת (או הזכוכית במקרה שלך) יש לנקות היטב. וזה מספיק מצד הדין כפי שכתוב בפניני הלכה. אמנם רבים נוהגים להכשירו בעירוי של מים רותחים, או לכסותו בנייר כסף, מפני שכל השנה נופלים ונוזלים עליו מאכלים רותחים. את ברזלי החצובה נוהגים לצפות בנייר כסף, או להכשיר בליבון קל על ידי הכנסתם לתנור בזמן הכשרתו, או על ידי הבערת להבות הגז כרבע שעה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-16 20:40:56

הישקלות לפני התפילה

שלום האם מותר להישקל בבוקר לפני התפילה ?

כן. זו פעולה קצרה ופשוטה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 07:05:38

טהרת כלים

האם שימוש בכלים עם אלכוהול אסור שבדיעבד לא ידעתי ואני גם לא זוכרת איזה כלים, מה אני עושה? השתמשתי לעוגה,ואני לא זוכרת באיזה כלים? מה אני עושה?

כלים שמשתמשים בהם במשך השנה ורוצים להשתמש בהם בפסח, צריכים לעבור הגעלה.

דיני הכשרת כלים לסוגיהם מובאים הלכה למעשה בספר הקיצור שיצא כעת לפניני הלכה – 'קיצור הלכה' – ספר שמביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אם יש צורך, אוכל לשלוח לך כאן את הסעיפים הרלוונטיים עבורך.

ניתן להזמין את הספר דרך מכון הר ברכה, וניתן לקרוא מכל ספרי פניני הלכה דרך האתר של ישיבת הר ברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 04:57:14

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

ארץ ישראל

הרב אליעזר מלמד

בכייה לדורות

⬅️ מהו שורש הכישלון בתחומים שונים בחיים?
⬅️ כיצד מאיסת ארץ ישראל פוגעת בשלמות האמונה?
⬅️ כיצד אמונה בה' מונעת את שנאת החינם?
⬅️ מדוע חיינו תלויים בקביעת השבת כיום של לימוד תורה?
⬅️ דיני י' באב שחל ביום שישי

הרב אליעזר מלמד

החובה לעלות לארץ

⬅ האם ישנה חובה על כל יהודי העולם לעלות לארץ ישראל?
⬅ מה נכלל במצוות יישוב הארץ הציבורית ומה במצווה הפרטית?
⬅ האם מצוות אחרות גוברות על מצוות יישוב הארץ?
⬅ הטור לעילוי נשמת הרב נחום רבינוביץ זצ"ל, כמה מילים לזכרו.

דגם בית המקדש

הקודש מעצים את העולם

⬅ כיצד נוספת ברכה מהמשכן לעולם? ⬅ מדוע מתפללים לכיוון ירושלים? ⬅ מהם הערכים שמבטאים כלי הקודש? ⬅ מדוע מסירות הנפש הכרחית וכיצד היא מתבטאת במשכן? ⬅ כיצד כעס בחו"ל יכול להיות הכרח לתלמידי חכמים?

זאב זבוטינסקי

ז'בוטינסקי – החזון, המסירות והאמונה

⬅ מדוע יש חשיבות בהזכרת דמויות גדולות כז'בוטינסקי? ⬅ מה היה היחס של זאב ז'בוטינסקי כלפי תורת הרב קוק? ⬅ על מה ויתר ז'בוטינסקי עבור הצלת חיי יהודים? ⬅ מפני מה חי זאב ז'בוטינסקי חיי נדודים וצער? ⬅ אילו עמדות של ז'בוטינסקי רלוונטיות גם היום?

ארץ ישראל – במרכז התורה

⬅ כיצד ניתן ללמוד תורה בלי לשים לב לחשיבות יישוב הארץ? ⬅ בציונות הדתית מפריזים בעיסוק במצוות יישוב הארץ? ⬅ האם התורה הרוחנית עצמה אינה מגזימה בעיסוק החומרי בארץ ישראל? ⬅ מדוע חטא המרגלים הינו חטא חמור מחטא העגל בו עבדו עבודה זרה? ⬅ איך ייתכן שיש גדולי תורה שמתנגדים ליישוב הארץ ולערך הלאומיות הישראלית? ⬅ באילו אופנים מצוות יישוב הארץ מיישבת את כלל מצוות התורה?

המאמין בארץ – יתמודד עם אתגריה

מחטא המרגלים ועד היום: הוויכוחים הריאליים תלויים באמונה ובהשקפת העולם • מי שאינו אוהב את הארץ ואינו מאמין בערכה – ממילא יעריך שהשמירה עליה בלתי אפשרית, ואילו המאמין במצוות יישוב הארץ – ימצא את הפתרונות המעשיים כדי לשמור על אחיזתנו בה • אפילו הוויכוחים העובדתיים סביב המצב הדמוגרפי, שלא לדבר על המחלוקות המוסריות, כולם תלויים בשאלת האהבה והאמונה בארץ • אין הכוונה להעלמת עין מהמציאות, אלא שמתוך האמונה נמצא את הדרכים הריאליות להתמודד עם המצב • כך תבוא הגאולה דרך המציאות, קמעא קמעא "מי שאינו מעריך לימודים גבוהים, לא יוכל למצוא בקרבו את הכוחות לשקוד עד סיומם. מי שלא מעריך את השירות הקרבי, לא ימצא בקרבו תעצומות נפש לעמוד באימונים המפרכים. כל אלה ימצאו לעצמם אלף סיבות ריאליות, אבל הסיבה האמיתית היא שהם לא רוצים"

יום העצמאות עדיין קדוש

קדושתו המשולשת של יום העצמאות • קדוש במצוות הריבונות על ארץ ישראל ויישובה • קדוש בקיום ההבטחה האלוקית לעיני העולם • קדוש בהצלת עם ישראל ממוות פיזי ומשמד רוחני • שבעים שנות מלחמות וטרור גבו פי שלוש מאות פחות הרוגים מחמש שנות שואה • בלי מדינת ישראל שתגן על זכויותיהם, גם היהודים בגולה היו ממשיכים לסבול • קהילות בחו"ל מתנתקות מהיהדות, ומדינת ישראל שומרת על הזיקה של אזרחיה ליהדות ולעם • אי-אמירת הלל מעכבת את הגאולה, שמחה והודאה מקדמות אותה "הקהילות היהודית בחוץ לארץ מתמעטות והולכות, ואילו בארץ ישראל מספר היהודים הולך וגדל. אפשר להעריך שאילולי הציונות, מספר היהודים בעולם היה כמחצית ומספר שומרי התורה והמצוות כרבע. מנגד, ככל שהיינו מתעוררים לעלות לארץ מוקדם יותר – היינו מצילים יותר יהודים, מבחינה פיזית ורוחנית כאחד"

כשספר ותיק פוגש עולם משתנה

ההחלטה להדפיס מחדש את כרך העם והארץ בסדרת "פניני הלכה" התגלתה כאתגר מורכב • למרות החזון להעמיד משנה סדורה בענייני השעה כמו ביתר עולם ההלכה, הפער בין התחומים עדיין בולט • מאז המהדורה הקודמת, לפני שלוש עשרה שנה, השיח הציבורי השתנה במהירות והצריך שינויים משמעותיים • גם השינוי המבורך – התרחבות מעגל הקוראים אל מעבר לציבור מאזיני ערוץ שבע – מצריך הבהרות חדשות • המהדורה החדשה מתייחסת לנושאים חדשים, אך גם מבארת את ההיגיון והמוסר שבמצוות הארץ והאומה, עבור הקוראים ברחבי הארץ והעולם "כאשר התייחסתי בעבר לנוכרים או ערבים, לאנשי יש"ע היה ברור שהדברים אינם נכתבים מתוך שנאה לזר. אולם קוראים רחוקים שמושפעים מהעלילות האנטישמיות המושמעות בתקשורת כנגד המתנחלים, ועל אחת כמה וכמה לומדי התרגומים, עלולים להבין את הדברים בצורה אחרת לחלוטין"

הרב איתמר הי"ד ממשיך לחנך

רבנים, ח"כים מימין ומשמאל, שומרונים וערבים בשבעה על הרב איתמר הי"ד • מדברי הרבנים בתום השבעה: הרב איתמר חי ומשפיע, ואף משפחתו משמשת מגדלור לעם • הנשיא איכזב בביקורו, ולעומתו רעיית ראש הממשלה הביעה הזדהות והקשבה • הולנדי שבא לנחם: המתיישבים בישראל הם הילד עם האצבע בסכר של העולם • הרב איתמר זכה להיות יותר מראש ישיבה, ולשמש מחנך לאומה • דאגתו בשיא החורף לביגוד החם של התלמידים • שאלה ללמדנים שבין הקוראים: האם אפשר לתת היום לערבי מעמד גר תושב? "סיפר ר' אלישע הנשקה: כשהייתי בשבו"ש בישיבה, חששתי שהכבוד הרב שראיתי שמייחסים בישיבה לעולם המעשה עלול להביא לחוסר שקידה בתורה. כך הרהרתי כשלפתע צדה את עיני דמותו התמירה של ר' איתמר, אז בחור בשיעור ד', מגיע למקומו בקדמת בית המדרש ושוקע בלימוד"

ההספד על הרב איתמר בן גל הי"ד

"אם היו שואלים את אויבינו מה היו מעדיפים, שיהרגו מהם אלף איש או שנקים שכונה חדשה, היו מעדיפים להקריב אלפי אנשים ובלבד שלא נמשיך ליישב את הארץ. לכן הנקמה העמוקה ביותר היא להמשיך לבנות, להקים עוד שכונה, להפוך את הר ברכה לעיר "

דילוג לתוכן