חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הכשרת כיור
שלום רב. יש לנו שני כיורים מנירוסטה, האחד משמש לבשרי והשני לחלבי. בין הכיורים מפריד שיש צר מסוג "דקטון". לפני מספר חודשים הנחנו בטעות תבנית עם פשטידה חלבית על המשטח בין הכיורים. כיוון שהתבנית הייתה גדולה היא הייתה מונחת גם על החלק העליון של הכיור הבשרי. התבנית הורדה מהפלטה והייתה חמה. לאחר שהרמנו את התבנית מהשיש שמתי לב שהתבנית השאירה לכלוך ורטיבות באיזור שהיא הייתה מונחת כך שהמגע בין השיש/הכיור לתבנית לא היה יבש לגמרי. לאחר המתנה של 24 שעות שפכתי מים רותחים מקומקום על הכיור הבשרי. כעת עלו לי ספיקות שמא הבליעה הייתה בדרגה יותר גבוהה מעירוי ושמא במקרה זה לא ניתן להסתפק בהכשרה לפי רוב תשמישו. האם ניתן היה להסתפק בעירוי? תודה
אכן זו דרגה יותר גבוהה מעירוי. מה גם שבהכשרה ספציפית לבליעה חד פעמית של איסור לא הולכים אחר רוב תשמישו, שהרי רוב תשמישו נמדד לפי בליעות האיסור בלבד. אמנם יש כאן שני צדדים להקל: א. לא מדובר על איסור (לכן לא הצריכו למשל להכשיר בליבון לרוצה להכשיר תבנית בשרית ולעשותה חלבית). ב. גזירת חכמים לאסור טעם שאינו בן יומו נאמרה בעיקר לגבי כלים, שמא יבשל בהם כשהאיסור בן יומו. אבל דבר שאינו כלי, כגון שיש, אין מקום לגזור שמא ישתמש בו למאכל רותח כשהשיש בן יומו. אלא כל סיבת ההכשרה היא שמא יפול בדיוק באותו מקום מאכל חלבי רותח תוך עשרים וארבע שעות וירצה לאוכלו. אבל אם יהיה זה מאכל פרווה, הוא הרי מותר. לכן מדינא לא צריך להכשיר, ובוודאי שהכשרה בעירוי מספיקה כשאין דרך אחרת להכשיר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-18 18:37:10
הליכה בבית יחף/עם גרביים
שלום וברכה. להורי (אבא מרוסיה ואמא מטריפולי) היה ממנהג בביתם שאין ללכת בבית יחף או עם גרביים, משום שזהו מנהג אבלים. השאלה היא האם יש בסיס הלכתי למנהג, והאם צריך להקפיד עליו (ועד כמה צריך להקפיד עליו, האם גם בבוקר שאני קם, או לפני שאני הולך לישון וכד')? תודה רבה!
יש בסיס הלכתי למנהג, כמובא ברמ"א אורח חיים ב, ו ועיין במשנה ברורה שם. ג' טעמים נאמרו בזה: סכנה מפני הקור או נחשים ועקרבים; כבוד וצניעות; וטעם על פי הסוד הקשור לכך שהאדמה נתקללה – "ארורה האדמה בעבורך". וכך כותב הבן איש חי בפרשת וישלח יח – "לא ילך יחף, דאמרו רבותינו ז"ל לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויקנה מנעלים לרגליו, כי המונע מנעלים מרגליו הוא מנודה מקום". אמנם רבים אמרו שכל המדובר הוא על אדמת חוץ לארץ, אבל בארץ ישראל אין בעיה וק"ו אם מדובר על מקום מרוצף ולא ישירות על האדמה. למעשה תעשה כפי שנוהגים ההורים שלך לפחות כשאתה בביתם, ואם אתה רוצה להקל במקום אחר, ניתן להקל כאשר אתה נמצא בתוך בית או על חוף הים והבריכה (מ"ב שם, הלכה ברורה ב, כב, ובירור הלכה אות יא. שו"ת מבשרת ציון יו"ד א, ג).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-17 11:08:54
סליחה מניפטר
שלום רב! א.אם חשבתי מחשבה לא נכונה לגבי סבתא שלי שניפטרה. כאילו אם היא היתה בחיים זה לא היה כזה נורא לחשוב את זה. אני צריכה לבקש ממנה סליחה בבר שלה ולהביא 10 אנשים? שאלה לגבי צדיק שניפטר כבר וחשבתי משהו לא טוב אבל אם היתי חושבת את זה על מישהו אחר זה לא היה נורא אני צריכה ללכת עם 10 אנשים לבקש מחילה.?
א. לא. גם אם מחשבה זו כן הייתה נוראית, אין צורך לבקש מחילה, רק לעשות תשובה בינך לבין עצמך, וכדין אדם חי.
ב. לא. כנ"ל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-16 01:50:04
חמץ שעבר עליו הפסח
שלום! מצאתי בביתי במהלך החג חבילת סוכריות בלי הכשר לפסח. המוצר שייך טכנית למוסד מחוץ לבית (תנועת נוער), אבל ערכנו מכירת חמץ גם בבית וגם באותו מוסד (שכוללת לפי מיטב הבנתי גם חמץ שאנחנו לא יודעים על קיומו). מה דין אותה חבילת סוכריות? צריך לבער אותה או מספיק לזרוק לפח? *ברגע שמצאתי את החבילה החבאתי אותה והיא עדיין נמצאת באותו מקום. אשמח לתשובה, תודה רבה!
חבילה זו אינה כלולה במכירה, שכן במכירה מוכרים דברים ברורים שנמצאים במקום מסויים. לכן אדם שמכר למשל את כל ארון החמץ, ומצא בחג חבילת בסקוויטים מחוץ לארון, הוא חייב לשרוף אותם. מה שכן, חבילת סוכריות זו נכללת בביטול שעושים לפני החג, שכן אותו עושים גם על חמץ שלא יודעים עליו, כפי שאומרים בפירוש בביטול. בפועל סביר שאין בסוכריות אלו חמץ, כך שאף אם היו נמצאים בתוך הפסח לא היה צורך לשורפם, ובטח שכעת החבילה מותרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-15 21:31:31
עבודות תיקון בייתיות
מועדים לשמחה האם אפשר לעשות עבודות תיקון מקצועיות אבל קלות לצורך עצמי כגון תיקון קיר שהתקלף או הוספת שקע
בשום פנים ואופן לא. רק אם היה מדובר על שקע של המקרר או התנור שהתקלקל באמצע החג, היה אפשר להקל, כפי שהקלו לתקן מכשירי אוכל נפש שאי אפשר בלעדיהם בחג.
בחול המועד מותר לאכול, לשוחח, לשחק וללמוד הרבה תורה, כמובא בפניני הלכה מועדים י, ו. ניתן וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה, שם מבואר שיש איסור גמור לנצל את חול המועד לכל מיני תיקונים ושיפורים בבית. ועל זה נאמר "אלה ה מועדי", ולא 'מועדיכם'…
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 15:50:24
כשרות
לפי הרב מלמד, מהי הדרך לבדיקת סולת מחרקים?
כדין קמח ואורז, שאם מדובר על חברה טובה שכמה פעמים לא מצאת בה כלום, הסולת בחזקת נקיה, ומספיק מבט לראות שאכן היא יפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 13:48:01
קריאת התורה
שלום לרב ומועדים לשמחה, שאלתי היא, האם לאחר שנעבור בס"ד את כל משבר הקורונה ונחזור להתפלל בבתי הכנסת ,נצטרך לחזור ולקרוא את כל הפרשות שלא נאמרו בציבור?
צריך להשלים רק את הפרשה האחרונה (עיין משנה ברורה קלה, ו. וספק דרבנן לקולא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 11:18:45
בצל קורונה
1. האם מותר בקריאת התורה שהעולה יברך מרחוק מבלי לראות את הכתב כראוי ? נאמר לי שמספיק לראות את הגווילים וזה היה לי מוזר… 2. "עשרה שעומדים בשדה, כל זמן שהם רואים ושומעים זה את זה – מצטרפים למניין" (פניני הלכה) בשדה, האם זה לעיכובא שעשרה יראו אחד את השני ואם לא הברכות לבטלה ? אם כן, מה עליי לעשות כדי למנוע עלבון ?
- לדעתי אין זה מועיל, שהרי כיון שהוא המברך הוא צריך לקרוא, ואם לא כן ברכותיו לבטלה. ואומנם במקום צורך גדול, כגון עיוור או חילוני שיעלב אם לא יעלו אותו, מקלים, כמובא בפנה"ל ליקוטים א'. אבל כיון שבמציאות שלנו אנו פטורים מתפילה במניין ומקריאת התורה, לענ"ד אין להקל בזה.
- כן זה לעיכובא.
- בגלל שתי השאלות ששאלת ועוד שאלות שלא שאלת, הרב מלמד אמר שהמהודר ביותר להתפלל את כל התפילות ביחיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-13 09:04:54
חוה"מ
שלום! כמה שאלות לגבי מלאכת חו"המ: א. האם מותר לבצע פעילות גופנית? (שיעור ספורט מהאינטרנט, וכדו') ב. אני נוהגת לערוך בעזרת תוכנה במחשב אלבומי תמונות של המשפחה. הדבר מותר בחו"המ? ג.צפייה בשיעור לימוד שפה במחשב שלא כוללים כתיבה- מותר? (או צפייה בסרטון סתמי באותה שפה לצורך שמיעתה) תודה רבה ושבוע טוב!
א. כן
ב. כן
ג. כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-12 09:06:28
מניין מרפסות
א. במציאות ימינו, אדם שיש לו אפשרות להתפלל במניין מרפסות, האם חובה/מותר/אסור? ב. אם שומע קדיש/קדושה/ברכו/ברכות וכד', האם חובה/מותר/אסור לענות? ג. בבניין שלי יש מניין כזה שמשתתפים בו גם אנשים שעומדים ברחוב (יתכן שאין עשרה בלעדיהם). האם במציאות זו התשובה לשאלות הקודמות משתנה? ד. האם צריך להשתדל לראות ולהצטרף בשידור חי למניין "כשר" (כדוגמת המניין בכותל), או לכל הפחות להתפלל איתו באותה שעה? או שאפשר לכתחילה להתפלל לבד בזמן שנוח לי?
הטוב ביותר בימים אלו הוא להתפלל ביחיד, משום שבמנייני המרפסות יכולות להיות תקלות של חוסר זהירות, לדוגמא שהרוק מהשכן מלמעלה יגיע בדיוק לזה שמתחתיו בלא שישים לב. וכן שמתוך הרצון להתפלל במניין, יבואו אנשים שאינם במרפסות, וכו'. לגבי תפילה בזמן התפילה בכותל, בהחלט יש בדבר הידור, גם של עניית דברים שבקדושה וגם של תפילה בשעה שהציבור מתפללים, אך אין זו חובה, ויכול אדם לכתחילה להתפלל מתי שנוח לו.
האם חובה לענות לדברים שבקדושה – כשאדם נמצא במניין שלו, חובה לענות, אלא אם כן נמצא בקטע אחר בתפילה, כגון שנמצא בפסוקי דזמרה והם אומרים קדיש, שאז מצווה לענות על מה שמותר אך אין זה חובה. וכן מצווה ולא חובה לענות על מניין אחר או על ברכות של אחר, אם נמצא באמצע דבר אחר חשוב. אבל אם לא נמצא באמצע דבר אחר, חייב לענות. ואם לא שמע את הברכה אבל הוא יודע על איזו ברכה מדובר, והבין מתנועות השפתיים של המברך שהוא סיים את הברכה, רשאי לענות אחריו אמן אבל אינו חייב. וכן השומע גוי שמברך ברכה במקום שראוי לאומרה, כגון לפני אכילה או אחריה, ראוי לשומע לענות אחריו אמן, שכן כוונתו לשמיים, אך אין זו חובה. השומע ברכות וקדיש דרך רמקול – חייב לענות אמן. והשומע דרך טלפון או רדיו בשידור חי – טוב שיענה אמן אבל אינו חייב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-12 07:13:55
שבת
שלום. משפחתי נוהגת לעשות קידוש בשבת מיד לאחר תפילת שחרית, ושעה-שעתיים מאוחר יותר לאכול סעודת שבת. האם הדבר אפשרי? ואם לא, אפשרי לאכול דבר מזונות קטן מיד לאחר הקידוש ולעשות קידוש נוסף לפני הסעודה? תודה!!
שלום שקד. מותר לעשות קידוש ולאכול לפחות כזית מזונות, ואת הסעודה לעשות לאחר מכן, ובלבד שמקיימים את עיקר הסעודה לפני חצות היום, חצות בימים אלו בשעה 12:40, אז צריך להתחיל את הסעודה לכל המאוחר ב12:00.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-09 20:00:40
פסח
שלום האם צריך להכשיר את המגב שאיתו גורפים את המים בכיור? האם צריך להכשיר את כלי מייבש הסכו"ם?
לא. לא בלעו חמץ רותח. רק לוודא שהם נקיים מכל פירור חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-08 05:03:32
שריפת עיסת חלה
פרק יא סימן ה "כיוון שאסור לאכול את החלה, צריך לשרוף אותה, כדי שלא יכשלו באכילתה" שאלה: אם שורפים את העיסה בתוך התנור, כמה זמן זה צריך להיות שם באיזה מעלות? דהיינו האם די שהעיסה שחור מבחוץ או שכולה צריכה להיות נשרף גם מבפנים? תודה
כיון שמדובר על כמות קטנה מאוד, לא שייך בה 'בחוץ' ו'בפנים', אלא שתשרף כולה לגמרי. אם יש קושי בזה, ניתן לזרוק אותה לפח בתוך שקית בלי לשורפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-08 04:31:41
זמן בירכת הלבנה.
עד מתי אפשר לברך בירכת הלבנה החודש.ניסן
פניני הלכה זמנים א, יח – מי שלא הספיק לומר את ברכת הלבנה, לכתחילה יאמר אותה עד תחילת ליל י"ד, ובדיעבד יכול לאומרה עד סוף ליל ט"ו, שעד אז הלבנה עדיין במילואה, אבל אחר כך היא מתחילה להתמעט.
ניתן לקרוא מהספר מתוך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-07 18:08:44
פסח
שלום הרב, השנה שבעקבות הקורונה אין אפשרות להתפלל במנין בליל הסדר האם בכל זאת אומרים הלל בברכה בתפילת ערבית?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-07 17:54:16
פסח
שלום. 1)הכשרתי את הכיריים אינדוקציה שלנו, ואז נזכרתי שיש כלים שלא הגעלתי, האם אפשר להגעיל עם סיר על הכיריים כרגיל? 2)ניקינו את פלטת השבת, אך נשארו עליה עדיין לכלוכים, האם אפשר להכשיר אותה(כמו שהרב מלמד כותב) בלי לעטוף בנייר אלומניום(התפרסמו כל מיני סרטונים שהראו שלעטוף פלטה עם נייר כסף עלול להיות מסוכן) תודה
- כן. תמים במים שבסיר מעט סבון.
- אם הלכלוכים שחורים ומפוייחים, ניתן להקל. אבל אם לא, יש לכסותה. לגבי הסיכון, אינו סיכון כזה שאסור לכסות, אלא שצריך משנה זהירות לגבי המגבות ששמים על הסירים שעל הפלטה, כיון שאם יגעו בפלטה עלולות להישרף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-07 13:16:21
טבילת כלים
שלום וברכה לאור המצב מה ניתן לעשות עם כלים שצריכים טבילה?
למכור לגוי דרך האתר של מכון צומת
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 18:21:27
סעודה בשרית בחול המועד
בהלכות חול המועד נכתב (מועדים י,ג) "מי שאכילת שתי סעודות בשריות ביום מכבידה עליו, יאכל באחת משתי הסעודות מאכלים אחרים שמשמחים את ליבו". האם לדייק מכאן שסעודה בשרית אחת כן חייבים לאכול, גם אם זה מכביד?
לא. בכל מקרה אין חובה לאכול בשר בחול המועד אלא מצווה. רק ביום טוב זו חובה. ואם לא משמח אין חובה ואין מצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 18:10:44
הכשרת כלים לפסח
שלום רב, למן הסר הספק, ברצוני לוודא נקודה מסוימת בנוגע להכשרת כלים לפסח. ניקח סיר גדול של חמץ בו מבשלים בשר בדרך כלל. נרתיח מים עם קצת סבון בתוכו ונכניס כל כלי ברצוננו להשכיר לתוך הסיר. כלומר זה כולל כלי בשר וכלי חלב ולפי מיטב הבנתי, כל כלי שהוכשר באופן זה, ניתן לייעד אותו לבשר או לחלב ללא קשר לשימושו קודם לכך. האם זה נכון? ושאלה נוספת: מה דין הסיר הגדול אחרי התהליך? תודה רבה. בברכת חג שמח ובריאות איתנה.
- נכון. ובלבד שאין חשש בלבול אם יהפוך כלי שרגיל בו שהוא חלבי לבשרי.
- הסיר נשאר בשרי, כיון שלא הוכשר לפי הכללים (שפתו וידיותיו).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 17:38:56
תשלומין, קבלת שבת
האם אישה יכולה לקבל שבת על דעת לההתפלל ערבית פעמיים בתור תשלומין, כלומר תפספס מנחה בזדון. לומדים פנהל שבת ג ה
אם מתכננת זאת מראש ולא בגלל חוסר זמן, לא. שהרי אין תשלומין למזיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-04-06 17:15:21


