חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
נורת לד בשבת – הגברת התאורה ע"י קירבה
האם מותר לעבור בשבת ליד נורת לד, שכבר דולקת, אשר מגבירה את עוצמת ההארה על ידי מנגנון קירבה ?
מותר רק אם אין דרך לנתקו לפני שבת, ורק אם אין הדבר בולט לרבים שהאור מתגבר, ורק אם אין הנאה מריבוי האור. כך מבואר בספרו של הרב מלמד:
פניני הלכה שבת ב' יז,יד – פעילות חיישנים ברשות הרבים ובבית
מותר לעבור במקום שמותקנת בו מצלמה שמצלמת את העוברים ושבים, שהואיל וההולך שם אינו מעוניין להצטלם, אין הוא אחראי על כך שדמותו נקלטת במצלמה, ואין בדבר איסור. וכן מותר להיכנס בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, הואיל והנכנס שם אינו מעוניין בפעילות החשמלית הזו. וכן מותר ללכת ברחוב שהתקינו בו חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ושבים. וכן מותר ללכת במקום שהותקנה בו מערכת שמירה חשמלית שמדליקה פנס בעת שעוברים בסביבתה, מפני שהעוברים שם לתומם אינם מעוניינים להדליק אור. אבל אם אין בזה טורח, עדיף ללכת בדרך אחרת, שאין זה מכבוד השבת לגרום בעקיפין להפעלת תאורה חשמלית.
בית שמערכת האזעקה שלו מושבתת אבל החיישנים ממשיכים לפעול, וכל אימת שעוברים במקומות מסוימים נדלקות נורות לד או שתמונת העובר שם נקלטת על איזה מסך. יש אוסרים ללכת בבית זה, הואיל וההליכה בו מחוללת פעילויות חשמליות. והרוצה לילך שם צריך לכבות לחלוטין את כל המערכת או לכסות את כל החיישנים באופן שלא יקלטו את תנועת העוברים (עיין שו"ת הרב הראשי עמ' 174).
ויש מתירים מפני שהאדם מתכוון ללכת לפי תומו ואין לו שום תועלת מכך שדמותו תיקלט בחיישנים השונים, וכל מה שאין מפסיקים את פעולתם הוא רק מפני הטורח הגדול שבדבר (שיח נחום כה). והעיקר להלכה כדעת המקילים, אלא שאם אפשר, עדיף לנתק את החיישנים שלא יפעלו.
חובה לנתק את הפנס שנדלק בעקבות המעבר בשביל הגישה לבית, מפני שיש לעובר שם תועלת מן האור שנדלק. וגם אם אין לו תועלת ממנו, אין זה מכבוד השבת לגרום להדלקת פנס. ובשעת הדחק, כאשר המערכת מופעלת ואין שום דרך אחרת להיכנס לבית, אפשר לעבור שם בזחילה, באופן שאולי לא יגרום להפעלת הפנס, וגם אם קרוב לוודאי שיפעיל בזחילתו את הפנס יהיה זה בשינוי, ובנוסף לכך יקפיד לעצום את עיניו כדי שלא יהנה כלל מהאור שנדלק.
אפשר לקרוא עוד מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-13 18:22:26
יציאה למחנה או לא
היום מתקיים המחנה של השבט שאני מדריכה בבני עקביא.יש לי נקע ברגל ולכן לא יצאתי למחנה אלה מדריכה אחרת. עכשיו המדריכה השניה לא מסתדרת במחנה עם חניכה אחת שיצאה ורוצה שהחליף אותה. היום תכננתי לנוסע למחנה אבל אמא שלי אמרה לי שהיא ממש צריכה את העזרה שלי היום. עכשיו אם אני אצא למחנה החניכה שלי לא תצא למסלול בגלל הרגל שלי. מה לעשות לצאת למחנה או לעזור לאמא שלי?
אם המדריכה המחליפה לא מסתדרת איתה, כנראה שהיא בעייתית, וזו בעיה שלה, לא שלך. אמא שלך קודמת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-13 14:01:14
שירת נשים
שלום וברכה, תודה רבה על התשובות הקודמות! מה צריך לענות לאנשים ששואלים למה אסור לשמוע שירת נשים? שירת דברה לא נעשתה בפני גברים?
- מה שכתוב בפניני הלכה על כך, עיין דרך האתר בפניני הלכה ליקוטים משפחה.
2. שירת דבורה- ברור שלא שרה עם מנגינה אלא היא וברק הקריאו ביחד את שירתם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-09 18:50:45
כיריים
שלום הרב, כיריים שמבשלים עליהם גם בשרי וגם חלבי (בסירים שונים כמובן)האם יש בעיה איתם או דברים חשובים שצריך לדעת? הכוונה היא לאו דווקא באותו זמן אלא נגיד אם אתמול בישלתי בשרי והיום חלבי. הבנתי שאסור לשים כליהם סיר או מחבת שהתחתית שלו רטובה. תודה
הבעיה רק באוכל רותח שנפל על משטח האמייל שתחת הברזלים שמניחים עליהם את המאכל, וכפי שכתב הרב מלמד:
פניני הלכה פסח יא,ג- "עוד צריך לדעת, שבכל השנה יש להחמיר שלא לאכול מאכלים שנפלו על האמייל שמתחת לחצובה, מפני שגולשים שם תבשילים בשריים וחלביים והאמייל נטרף. ואם ידוע שניקו את האמייל היטב, ובמשך עשרים וארבע שעות לא גלש שם תבשיל בשרי וחלבי, יהיה מותר לאכול את מה שנפל עליו. אבל כשלא נתקיימו שני התנאים הללו יש להחמיר שלא לאכול את מה שנגע באמייל הזה, שמא בלע טעמי בשר וחלב. ואם נפלה שם חתיכה עבה, אפשר לחתוך את הצד שנגע באמייל ולאכול את השאר".
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-09 08:56:19
לזרוק זבל
שלום .אמא שלי לפעמים מבקשת ממני לזרוק איזה משהו שנראה לי (-לא בטוח) שאבא שלי לא רוצה לזרוק . האם לזרוק? תודה רבה
לשאול את האבא. ואם שניהם בוויכוח האם לזרוק, אתה לא מתערב, רוצים- שיזרקו הם, ואם אפשר תסביר להם שהם מכניסים אותך למצב מאוד לא נעים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-07 06:48:36
התבודדות אחרי המפיל
שלום הרב, רציתי לשאול, האם מותר להתבודד לפני המפיל? אשמח למענה. אשמח גם אם תוכלו לפרסם את התשובה באינרטנט (אם אפשר בלי השם) כי חיפשתי רבות באינטרנט ולא מצאתי תשובה לכך.
ברכת המפיל היא ברכת הודאה ושבח לה' על השינה, ולכן יש לברכה דוקא סמוך לשינה. אמנם מי שנצרך לדבר אחר שאמר 'שמע' ו'המפיל' – רשאי. וכן מי שנצרך לאכול או לשתות או לסדר דבר מה דחוף – רשאי. אבל לכתחילה כשיודע שיצטרך לדבר או לעשות דבר אחר, יברך המפיל אחריו. ולכן את חשבון הנפש יש לעשות לכת' לפני ברכת המפיל, אלא אם כן עושה אותו בשתיקה וחושש שירדם באמצע בלי לברך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-06 19:00:46
שבת ומצווה
שלום כבוד הרב, אדם שנוסע לארץ ישראל (מחול )או לדבר מצווה אחר, האם מותר לעלות על אוטובוס ביום שישי לפני שבת אפילו שהוא יגיע לארץ ישראל בשבת?(אני חייב לציין שאותו אדם לא יכול לבקש מהנהג לעצור לפני שבת כי זה פיקוח נפש להוריד אותו באמצע הדרך (כידוע המצב פה בארץ עם הערביים). כך שהשאלה היא כזאת: האם מותר לאדם להכניס את עצמו לפני שבת למצב בו יצטרך לחלל שבת משום פיקוח נפש במקום מצוה גדול? (יש לציין שהנהג הוא גוי) במצב שהוא כבר עלה על האוטובוס, האם מותר לו לזוז 4 אמות מאיפה שירד מהאוטובוס? (האם יש הבדל אם זה מקום עם עירוב לעיניין 4 אמות ?) תודה
- המציאות שהצגת לא כל כך ברורה, אבל הכלל הוא כזה- כאשר הנהג גוי ורוב הנוסעים גויים, ובלא שיסע דוקא בשבת יש חשש שלא יבוא לארץ, הדבר מותר כאשר הנסיעה מתחילה לפני שבת, כמבואר בספרו של הרב מלמד פניני הלכה שבת חלק א' הרחבות לפרק פרק ב סעיף יב.
2. האיסור לטלטל ד' אמות נאמר רק במקום שאין בו עירוב. וכן הליכה של אלפיים אמה אסורה רק במקום שאין עירוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-05 07:14:09
קברי צדיקים
שלום כבוד הרב. א. האם מותר לעלות לאור החיים הקדוש בשבת? (אפילו פוסק אחד שמתיר אני מעדיף לסמוך עליו כי יוצא לי לעלות לשם בערך פעמיים בשנה בדיוק בשבתות שאני בירושלים.) ב. בקידוש עניתי אמן על "הגפן" והמקדש המשיך בנתיים את הברכה השניה , האם יצאתי? (יש לציין ששמעתי את הברכה השניה מצויין רק שדיברתי בהתחלה) תודה רבה.
א. בעיית עלייה לקבר בשבת היא משום שאסור להיות בצער בשבת. לפי זה, אם העליה לשם דבקות בצדיק ואינה גורמת צער, מותר לעלות בשבת, רק צריך להזהר מלבקש בקשות פרטיות, שאין מבקשים בקשות פרטיות בשבת.
ב. יצאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-05 07:01:39
לגבי ראש השנה והספר 'פניני הלכה מועדים'
1)א)האם כל מה שכתוב בספר 'פניני הלכה מועדים' לגבי יום טוב רלוונטי גם לראש השנה?כי יש ספר 'פניני הלכה ימים נוראים' ושם יש את הלכות ראש השנה אבל אין את הלכות יום טוב ב)אם לא אז מה בספר 'פניני הלכה מועדים' רלוונטי לגבי ראש השנה? 2)האם יש בתשובות לשאלה 1 בשני הסעיפים הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין אשכנזים לאשכנזים חסידיים? יום טוב
- בפניני הלכה מועדים יש את כל ההלכות שקשורות באופן כללי לכל המועדים, כגון מלאכות האסורות והמותרות ביום טוב. ולכל חג מוקדש ספר בפני עצמו בשביל ההלכות הנוגעות באופן פרטי לכל חג. לכן יש גם פניני הלכה סוכות ופסח, ופרק אחד לשבועות.
- אם יש חילוק הרב מביא אותו בספר, לכן אין צורך יותר לשאול שאלה זו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-02 16:01:15
ישיבה
שלום הרב. אבי הוא אדם מאוד חרדתי ומפחד מאוד בנוסף לכך אביו נפטר לא מזמן והוא במצב נפשי ובריאותי לא טוב ואני רוצה ללכת ללמוד בישיבת שבי חברון ואבי מתנגד לכך מאוד כי הוא פוחד ולחוץ מאוד שיקרה לי משהו כי לטענתו זה מסוכן..אינני יודע מה לעשות כי אני לא רוצה להעמיס עליו נפשית ובריאותית כי אני מפחד שיקרה לו משהו.מה לעשות?
כיון שיש עוד ישיבות שוודאי מתאימות לך, אני חושב שאתה צריך ללכת למקום אחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-08-01 18:07:42
יאוש בעלים
ערב טוב, חבר הזמין דרכי פלאפון מהאינטרנט לפני למעלה מחצי שנה ורק עכשיו הוא הגיע. מיותר לציין שהוא התייאש מזמן מהגעת המכשיר והזמין כבר חדש… האם מותר לי להשתמש בפלאפון? תודה מראש! [email protected]
לא הבנתי מי שילם. אם הוא שילם, תבקש ממנו רשות להשתמש, ואם אתה שילמת, הפלאפון שלך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-31 19:19:13
הלכות תפילה
בס"ד שלום הרב, בחור מק"ק תימן שרגיל להתפלל בנוסח ספרד ובמניין אשכנזי כיצד צריך לנהוג בהלכות תפילה (במקום שיש מחלוקת בין אשכנזים לתמנים)?
קודם כל ראוי ונכון לתמני להתפלל מסידור תמני. בכל אופן כאשר אדם שמתפלל בנוסח מסויים נמצא במקום שמתפללים בנוסח אחר, הכלל הוא כזה: דברים שהשוני ניכר בהם, כגון עמידה-ישיבה, וכגון דברים שנאמרים בקול- יש לומר יחד עם כל הציבור. ואילו דברים שהשוני לא ניכר בהם- אומר בשקט לפי הנוסח שלו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-30 09:54:29
תפילה
שלום וברכה. אם אדם מתפלל להצליח בעבודה וגם שימצא עבודה מתאימה אחרת האם זה סותר אחד את השני?
התפילה צריכה להיות מדוייקת כפי שמדברים עם מלך בשר ודם. לפי זה תחליט אתה האם יש סתירה או לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-29 16:12:10
הלכות קדימה בברכות
בדיני שני פירות שברכותיהם שוות, הבנתי שאם יש מין שבעה – הוא עדיף, מה לגבי אם אחד מהפירות שלם והשני לא, או אם אחד גדול והשני קטן, ביחס למין שבעה עדיף? בתודה מראש
מין שבעה קודם, אחר כך שלם, אחר כך חביב, ואחר כך גדול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-25 11:19:26
אגד
שלום הרב, שלחו לי צו ראשון מהצבא כולל כרטיסים לנסיעה באוטובוס בחינם, אך ברוך השם קיבלתי פטור , האם מותר לי להשתמש בכרטיסים האלו עכשיו? תודה
אינני יודע האם הצבא משלם על הכרטיסים כשרוכש אותם, או רק כשמשתמשים בהם. אם כשרוכש, אזי אם אפשר צריך לתת לחייל אחר, ואם אי אפשר, מותר להשתמש. ואם כשמשתמשים, אזי אסור לך להשתמש בהם כיון שאינך חייל.
למעשה- הכי פשוט לתת אותם לחייל אחר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-25 10:28:38
צניעות
שלום הרב , אצלינו בבית יש תמונות לא צנועות על המקרר, האם מותר לי לזרוק אותם? (התמונות שייכות לאחיותיי וחלק לאח שלי הקטן) האם כל פעם שאני רואה תמונה לא צנועה מותר לי לזרוק ?תודה רבה
כיון שאינך בעל הבית, אם התמונות לא שייכות לך אינך רשאי לזורקם, אבל בהחלט שייך לבקש מההורים להורידם כי מפריעות לך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-25 10:25:59
fcus vcrh,
רציתי לשאול האם כל האיסורי דרבנן בטילים משום כבוד הבריות כמו טישו בשבת או טלטול אבנים קטנות ( וכן כהן ערום, ראיתי שמותר לומר לו שיתלבש ואז להודיע לו שיש מת בחדר וכו…)
כן, וכמסקנת הגמרא בברכות יט ע"ב – כ ע"א, שכבוד הבריות דוחה איסור מהתורה בשב ואל תעשה ולא בקום ועשה, ואילו איסור מדרבנן נדחה מפני כבוד הבריות גם בקום ועשה.
להרחבת העניין עיין במאמרו של הרב נחום רבינוביץ על עניין 'כבוד הבריות בפסיקה ההלכתית' (אפשר למצוא את כל המאמר באינטרנט).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-24 13:36:02
רבינו תם
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת איך מחשבים את השקיעה לפי רבינו תם (צאת הכוכבים כבר ראיתי שזה 72 דקות אחרי השקיעה) תודה רבה
פניני הלכה שבת א' ג, הערה 1- לשיטת ר"ת היום נמשך אחר שקיעת החמה שלנו כשיעור מהלך שלושה מיל ורבע – כ-58.5 דקות. ורק אז מתחיל ביהש"מ כשיעור מהלך 3/4 מיל – כ-13.5 דקות. ואח"כ מגיע הלילה.
ועיי"ש שאין צורך לחשוש לדעתו (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-24 13:29:55
תער
האם מותר לגרד בזקן עם ברזל ? שמא ייתלש שערה וזה נקרא בתער?
מותר, גם משום שלא נראה כלל שנחשב כתער, וגם משום שהוא 'אינו מתכוון', וקיימא לן שכל העושה פעולה ולא מתכוון לאיסור ולא בטוח שיצא איסור מפעולתו, מותר לעשותה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-07-24 13:22:59


