חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
חופשה כשיש לי הלוואה
שלום כבוד הרב, האם מותר לי לצאת לחופשה בזמן שאני חייב לאנשים כסף? (בההלואה שלי אין חוזה להחזיר בזמן מסוים אלא להחזיר מתי שאני מוכן לשלם) האם רק חופשה משמעותית צנועה ולא יוקרה? מה אם זו פשוט חופשה שלא צריך בגדול אלא סתם רוצה ליהנות? מה אם זו חופשה של בריאות הנפש או התחדשות נישואין? מה אם זו חופשה סופר זולה, מציאה נהדרת? והאם אנו זקוקים לאישור מהאנשים שאנו חייבים להם כסף? אם כבר דנים בנושא זו: מה ההלכה אם רכישה גדולה יותר (לא חיוני אבל עדיין סוג של צורך)?
כדי לסיים עם ההלוואה אתה צריך להפריש כל חודש סכום ניכר כך שתהיה לך תוכנית ברורה מתי אתה מחזיר את ההלוואה. אם תעשה זאת אתה יכול להתנהל בחייך איך שאתה רוצה. אם אינך עושה זאת, אין זה ראוי לעשות דברים מיוחדים, רק דברים שגרתיים. לא נכנס לפרטים. "לפי שיכלו יהולל איש".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 22:08:25
שבת
הנוטע עץ בשבת ולאחר שנים חזר בתשובה מה יעשה??
בספר ארחות שבת כה, יד מובא שאם הדבר נעשה בשוגג, במקום הצורך ניתן להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 18:07:24
צואת כלבים ותולים- דברי קדושה מולם
בימים אלו שמתקיימים מניינים בחוץ קורה ויש ליד צואת כלבים/ חתולים הצואה עצמה אינה גורמת לריח רע באוויר אך אם דורכים עליה והיא נדבקת לנעל יש לה ריח לא נעים האם ניתן לקיים את המנין לידה כאשר אין ריח ממנה באוויר? תודה
פניני הלכה תפילה פרק ג סעיף ט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) –
ט – נקיות המקום מצואה וריחות רעים
אסור לומר או להרהר דברים שבקדושה במקום שיש בו צואה או שאר דברים מסריחים, שנאמר (דברים כג, יד-טו): "וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ. כִּי ה' אֱלֹוהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ וגו' וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ". בדין זה ישנם פרטים רבים, ונלמד מקצתם.
כל הנמצא בתוך ד' אמות (כשני מטרים) של אדם, נחשב בכלל מחנהו, לפיכך אם ישנה צואה בתוך ד' אמותיו, אין מחנהו קדוש ואסור לו להתפלל שם. ואם הצואה מונחת כנגד פניו, כל זמן שהוא רואה אותה – אסור לו להתפלל. ואם ריחה מתפשט, צריך להתרחק ד' אמות ממקום שכלה ריחה. וגם מי שחוש ריחו נפגע, צריך להתרחק כמו שאר האנשים שמריחים (שו"ע עט, א).
וכדין צואת אדם כך דין כל דבר שנתקלקל והסריח עד שבני אדם רגילים להצטער ממנו. לפיכך יש להרחיק מנבלה, ומצואת בעלי חיים שהסריחה, כפי שמתרחקים מצואת אדם (מ"ב עט, כג). לגבי קיא, אם ריחו רע, דינו כצואה. ואם אין ריחו רע, יש מקילים שלא להחשיבו כצואה (ע' מ"ב עו, כ, ואש"י נא, יב).
קרא קריאת שמע או התפלל בתוך ד' אמות של צואה, לא קיים את מצוותו ועליו לחזור ולקרוא קריאת שמע ולהתפלל. וגם אם לא ידע שהיתה שם צואה אבל הוא מקום שיש חשש סביר שתהיה בו צואה, והתרשל ולא בדק את נקיות המקום, לא יצא ידי חובתו. ואם הוא מקום שאין סבירות שתהיה בו צואה, יצא בדיעבד ידי חובתו (שו"ע עו, ח; מ"ב לא).
נחלקו הפוסקים לגבי ברכות קריאת שמע ושאר ברכות שנאמרו בתוך ד' אמות של צואה. יש אומרים שכיוון שעשה איסור תורה – לא יצא ידי חובתו ועליו לחזור ולברך (מ"ב קפה, ז, ובאו"ה שם). ויש אומרים שרק לגבי קריאת שמע ותפילה החמירו, אבל בשאר ברכות, בדיעבד יצא ידי חובתו (ח"א ג, לג; קצוש"ע ה, י; כה"ח עו, לז; קפה, יד). וכיוון שזו מחלוקת אין לחזור ולברך מספק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 12:30:44
ציצית
לכבוד הרב שליט"א, נראה שיש מחלוקת אם רצוי לברך שתי ברכות על טלית גדול וטלית קטן, או אם חייב רק בברכה אחת. רבים אומרים שאם אדם ילבש טלית גדול אחרי לבישת טלית קטן, אפילו אם הולך לבית הכנסת, מברך רק על הטלית הגדול, וזו דעת משנה ברורה. אבל נראה שבשלחן ערוך (וגם בערוך השלחן) כתוב שרק אם מתפלל בביתו מברך ברכה אחת, אבל אם הולך לבית הכנסת צריך לברך שתי ברכות. חיפשתי בספרי פניני הלכה ולא מצאתי דיון על עניין זה, ורציתי לשמוע דעתו של הרב מלמד איזו ברכה או ברכות מברך אדם שמתעטף בטלית גדול וגם לובש טלית קטן, ומדובר במצב שהולך לבית הכנסת מיד אחר קומו בבקר.
לדעת הרב מלמד מברך רק על טלית גדול כמשנה ברורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-09 01:09:10
תפילה ברחוב
הסימטה שלנו היא דרך ללא מוצא בצורת ח 3 בתים מימין 3 משמאל ואחד סוגר(אין תנועה בשבת). אנחנו מיתפללים בה חלק מהמרפסות וחלק יורדים לרחוב .בכל מקרה יש 10 ברחוב. האם הציבור צריך להתרכז בפינה אחת או בגלל הבטיחות יכול להתפרס לאורך הרחוב כאשר הש"צ נמצא במרכז רואה את כולם וכולם שומעים אותו. הבעיה חזרה להיות שוב רלוונטית. תודה
כל עוד רואים ושומעים זה את זה, מותר להתפרס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-06 16:28:35
צניעות
בנותי בנות 13.14 קיבלו במתנה פיגמה כשהמכנסיים קצרות והחולצה קצרה האם לפי ההלכה זה בסדר להשתמש בהם
לפי ההלכה זה בסדר, אבל אם את שואלת כנראה שלא נוהגים אצלכם להסתובב כך בבית, לכן לדעתי אם הדבר לא יגרום צער רב, עדיף לא להשתמש, כדי לחנך את הבנות לרמת הצניעות היפה שהן נוהגות בה ולא להוריד את הרמה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-05 19:49:47
כללי
שבוע טוב 1. האם בימינו מקפידים שלא לשלב אצבעות?(שזה מביא דינים וכו) 2. האם מקפידים בימינו לגבי סדר גזיזת ציפורנים או שאין בעיה?(יש בעיה לגזוז בלילה?יום חמישי?)
- רק מי שעוסק בקבלה נוהג בזה.
- לפי ההלכה אפשר לגזוז ציפורניים מתי שרוצים ואיך שרוצים. וגם לפי הסוד, כיון שכמעט בכל דבר יש מחלוקת (כגון לגזוז הידיים והרגליים באותו יום), כמובא בספר פסקי תשובות רס, ניתן להקל. וגם במה שאין מחלוקת (כגון לא לקצוץ ציפורני הידיים ביום חמישי[1]) מבואר שם שבמקום הצורך ניתן להקל. מה שבכל זאת כדאי להקפיד זה לגזוז ביום ששי לכבוד שבת, לא רק בגלל הקבלה, אלא גם כדי להרוויח מצווה של הכנה לשבת קודש. כמו כן, כיון שהדבר קל, עדיף לא לגזוז לפי סדר האצבעות אלא בדילוג (לא משנה איזה דילוג).[1] וז"ל המ"ב- ומקפידים שלא ליטלן בחמישי כיון שהן מתחילות לחזור ולגדול ביום השלישי לגילוחן ואין זה כבוד שבת שבשבת עצמה יחזרו לצאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-04 20:16:33
סרטים
שלום וברכה אם אני שולח למשהו סרט או סדרה שיש בזה בעיות אני מכשיל אותו וזה אסור?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-07-01 21:34:44
קריאת תורה בימי שני וחמישי
בימי שני וחמישי תיקן עזרא הסופר שיעלו שלשה עולים לתורה. בסידורים ובתיקון קוראים מצויינים הקטעים בהם שלושת העולים קוראים ..כהן לוי ישראל. בהלכה לא ראיתי שמופיע כמה לקרא..יש מינימום שלשה פסוקים אין מקסימום . אנו מלמדים ילדים לבר מצווה וישנו ילד שלמד את כל הפרשה מראשון עד שביעי . היו מתוכננים לעשות שבת חתן במלון ובכלל המצב בוטל האירוע. לחלופין הילד מאוד רוצה לקרא את הפרשה כולה אבל בשבת לנו יש בעיה מכיוון שאנו רוצים למנוע חילול השבת. האם ניתן לתת לילד לקרא את כל הפרשה ביום שני ויהיו שלשה עולים בסך הכל כמו שההלכה מציינת ימי שני וחמישי שלשה עולים .. מצפה לתשובה יצחק איבגי מהעיר מודיעין
לענ"ד זה מותר, ובלבד שאין בעיה של טירחה דציבורא, היינו שמדובר על מניין של אורחי בר המצווה בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-30 15:22:18
דין סדר קדימה בברכות הנהנין
שלום וברכה, השאלה: אם יש לפני תפוח אדמה שגודל בארץ ישראל ואיטריות שהחיטה גודלה בחוץ לארץ, האם מותר לי להקדים ולברך על תפוח האדמה? והסיבה: הרמב"ם פסק להקדים ולברך על החביב. ופירות ארץ ישראל חביבין עלי יותר ממיני מזונות מחוץ לארץ. כי הם גודלו באדמת ארץ הקודש. יש לי חבר תלמיד חכם והוא אמר לי שלא הגמרא ולא הראשונים ולא השלחן ערוך העלו את השאלה הזאת, למיטב ידיעתו. ואם כן נראה לו לא להקדים. אמרתי לו, בעבר לא מסתבר שהיו יבוא ויצוא של תוצרת חקלאית. אדם היה אוכל מזון שגודל בסביבתו הקרובה. ולכן לא היה מצוי שיהיו לפני אדם מיני מאכל שונים מארץ ישראל ומחו"ל ביחד. לכן השאלה היא מודרנית לגמרי, לדעתי. בכבוד רב, מיכאל מוריס פסגת זאב
לעניות דעתי על פי הסוגיה הנכון הוא להקדים את האיטריות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-29 12:21:30
תפילה מול ערווה
האם מותר לאשה להתפלל מול ערווה של עצמה, שרגילה לכסות?
יש לחלק בין ברכות לתפילת עמידה ובין מקום הערווה עצמו לשאר מקומות המכוסים:
ברכות – לכתחילה נכון לברך את כל הברכות ובפרט את ברכת המזון בלבוש סביר, אמנם מצד הדין כל שערוותה מכוסה, אפילו יושבת על הרצפה ערומה, כיוון שמקום הערווה מכוסה – מותר לברך.
תפילת עמידה – צריכה להיות לבושה לפחות באופן שאם מישהו ידפוק בדלת, תפתח לו כך, כמבואר בפניני הלכה תפילת נשים פרק י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא כך את הנוגע לענייננו מסעיפים ג-ד:
"ושלא כדין שאר הדברים שבקדושה דין התפילה. שבכל שאר הדברים שבקדושה, כדוגמת ברכות וקריאת שמע, כל זמן שהאדם מכסה את ערוותו, הרי הוא רשאי לאומרם (שו"ע או"ח עד, ו). אבל בתפילה הדין שונה, שהואיל והאדם עומד לפני המלך ברוך הוא, עליו להתלבש באופן מכובד (שו"ע צא, א). ולגבי נשים, כל זמן שהבגדים צנועים על פי גדרי ההלכה, הרי הם כשרים לתפילה. לכתחילה, יהדר אדם ללבוש בגדים נאים, שלא יהיה כבוד שמים פחות מכבוד בשר ודם. וכאשר קשה להחליף את הבגדים, אפשר להתפלל בבגדים רגילים, והעיקר שלא יהיו בזויים. לכן מי שעוסקת בעבודות ביתה ומטפלת בילדיה ואין לה פנאי להתלבש לקראת התפילה, רשאית להתפלל בבגדיה הרגילים או בחלוק נאה שבו היא הולכת בביתה, שכל זמן שאין היא מתביישת לפתוח בבגדים אלו את דלת ביתה – אין הם נחשבים בזויים אצלה. אין להתפלל בכתונת שינה (פיג'מה) (מ"ב צא, יא). אבל לחולה מותר להתפלל בכתונת שינה, מפני שמקובל שזהו לבושו של חולה גם בעת שאנשים מכובדים באים לבקרו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 20:02:47
חלוקת אוכל לשבת
האם מותר לתת לאדם נזקק אוכל לשבת, כאשר קיים סיכוי שהוא יחמם אותו באיסור בשבת? (מדובר במקרה שלא נעים לשאול אותו, והחלוקה כבר מתנהלת מדי שבוע כך שאם היא תיפסק זה מן הסתם יעציב אותו…)
מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 16:03:24
קריירה
שלום הרב מאז ומתמיד אהבתי כדורגל, האם מותר לי כשהיה גדול להפוך את הכדורגל לקריירה שלי?
כן. כמובן שאסור לשחק בשבת. נראה לי שכשתהיה גדול תעדיף שזה יהיה תחביב נחמד ותעבוד בעבודה שיש בה יותר תועלת, כי בכדורגל חוץ מהכושר והביחד שיש בזה, שזה נחמד מאוד כמובן, אין בזה משהו מועיל לעם ישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 11:26:30
אירוע בבית של הנפטר
שלום כבוד הרב שאלתי היא האם מותר לנכדים לערוך אירוע בבית של הנפטר אחרי שעברו 11 חודשים העיקרון לערוך את האירוע מחוץ לבית בחצר ולא בפנים האם יש מניעה לנכדים לערוך שם אירוע?
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-28 06:57:30
שבת
ביום שישי באמצע תפילת ערבית מערכת התראות של כיבוי אש הופעלה הופעלה אזעקה שהפריע גם לתילה וגם לשכנים של בית הכנסת. מה עושים במקרה כזה
מכבים בשינוי כדין תרי דרבנן במקום צורך גדול או צורך מצווה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-26 15:35:11
האם נחשב כותב על הקאםפיוטער
השולח טקס האם הוא מלאכת כותב?
האם כתיבה במחשב או בפלאפון בשבת אסורה מהתורה או מדברי חכמים? זו מחלוקת. שולח לך את דברי הרב מלמד בספרו פניני הלכה הרחבות פרק יח סעיף א. אפשר לקרוא מספרי הרב דרך האתר של פניני הלכה.
יש סוברים שהואיל והאותיות ניכרות על המסך, וכך היא דרך כתיבה כיום, האיסור לכתוב במחשב הוא מהתורה. ואף אם המסך יכבה לאחר זמן, כיוון שאין הכרח לכבותו, הרי שהכתיבה יכלה להתקיים זמן רב, והאיסור מהתורה. וכך כתב בקדושת השבת ח"ב פרק ח, ענפים 41-54, בשם ריש"א והרב אליהו.
ולדעת שבט הלוי ח"ו לז, ונשמת שבת ח"ד קלז-קלט, אם האותיות עומדות להימחק מעצמן, כגון על ידי שומר מסך, אזי כתיבתן אסורה מדרבנן, ואם אינן עומדות להימחק מעצמן, האיסור מהתורה.
לעומתם, רבים סוברים שהאיסור מדרבנן, מפני שהכתב אינו מתקיים כלל. שכן האותיות נוצרות על ידי אלומת אלקטרונים שפוגעת במסך עשרות פעמים בשנייה, נמצא שאין שם כתב קבוע כלל. וגם במסך פלזמה אין ממש אותיות. ועוד צד להחשיב האיסור מדרבנן, שהאותיות שבמסך עומדות להיעלם, או על ידי פתיחת מסך אחר, או בעת סגירת המחשב, ולכן אף אם ייחשבו כאותיות כתובות, איסורן מדרבנן בלבד. וכך דעת רשז"א (שולחן שלמה שמ, יא). וכך דעת הרב פיינשטיין (כמובא בתחומין יד עמ' 433) לגבי טלוויזיה במעגל סגור. וכך מובא בהלכה כסידרה בצה"ל ח"ג ע' 111, בשם הרב ליאור והרב אריאל. ויש שכתבו עוד סברה, שכל מה שלא היה במשכן כמותו, אין עליו איסור תורה. כ"כ מהרש"ם (ב, רמז) ביחס לחשמל בשבת. ובמשיב מלחמה ח"א עמ' שלג, ביחס לכתיבה בטלפרינטר שאסורה מדרבנן. וביחו"ד ד, כט, ביחס לשימוש בסרט למדידת חום.
אמנם לסוברים שכל שימוש בחשמל דינו כשימוש באש, האיסור מהתורה. וכן לחזו"א יש לחוש בזה לאיסור תורה מצד בונה וסותר. וע' במנחת איש כב, 55. ועיין בהלכה כסדרה בצה"ל ע' 111-112, ושם הלכו יותר לפי השיטה שאיסור השימוש במחשב מדרבנן, וממילא כתבו להעדיף כתיבה במחשב על פני כתיבה בעט בשינוי. אולם נראה שבצירוף שיטת מרן הרב קוק שכל שימוש בחשמל אסור מהתורה, אין לשימוש במחשב עדיפות, והעיקר שיכתבו בשינוי, במחשב או עט רגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-26 00:15:25
כשרות
שלום. שאלות שנותרו לי בעניין שרצים לאחר לימוד כרך כשרות ב: מה דעת הרב בנוגע לבדיקת תבלינים וסולת?
כדין קמח
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-23 15:52:06
כניסת אוכל מחוץ לבית בסעודה
שלום, מה דין אוכל שנכנס לבית באמצע סעודה, כאשר הסועד לא ידע שיביאו לו את האוכל? האם יש לברך עליהם לשיטת אשכנזים? לפי מה שראינו בשו"ע הרמ"א אומר שלא ראה שנהגו לברך. המשנ"ב מסביר את דעת המחבר. בשורה התחתונה מה צריך לנהוג אשכנזי שיושב וסועד ומקבל מנה מחבר שנכנס פתאום לביתו. תודה מראש עמית
צריך לברך עליהם לכל המנהגים, כפי שמובא בפניני הלכה ברכות ג, י – המתכוון לאכול מהמאכלים שיש לו בבית, ובאו חברים באמצע הסעודה והביאו לו מאכלים נוספים, או שלאחר שסיים את מה שהיה לו בבית נמלך וביקש שיביאו לו מאכלים נוספים מהחנות או מהשכנים, צריך לברך על אותם מאכלים, מפני שעליהם בוודאי לא התכוון כשבירך 'המוציא'.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-21 10:02:47
בורר
שלום רב! בנוגע להלכות בורר. 1. לא הצלחתי להבין למה נאמר שהטעם שמותר לברור מיץ תפוזים מחתיכות הפרי ומים במסנן מים הוא בגלל שגם ללא ברירה ניתן לשתות אותו. הרי גם ירקות מבושלים והרוטב שלהם ניתן לשתות ללא ברירה שהרי גם הירקות הם אוכל. הסיבה להיתר לכאורה הוא בגלל שחתיכות הפרי הם חלק מהמיץ והפסולת הקטנה שבמים הם חלק מהמים. לעומת ירקות ורוטב שהם שני מינים. למה צריך גם את הטעם שגם ללא ברירת מים הם ניתנים לשתיה? 2. האם מותר להשתמש בקנקן עם רשת בפתח שעוצרת קרח? ומה הדין אם שמים בו חתיכות לימון? מותר להשתמש? לכאורה הטעם שנאמר להתיר מלחיה לא שייך כאן. שהרי בקנקן זה לא נועד להוציא במינון מסויים אלא רק כדי לסנן. אז אסור?
- מפני שאם אין המים או המיץ ניתנים לשתייה, הלכלוך שבהם אינו בטל כלפיהם וממילא נחשב לפסולת. וכן דין פרי מלוכלך – אם הלכלוך לא ניכר ואפשר לאוכלו כך לכת', בטל לגבי הפרי ומותר לשטוף את הפרי גם לא לאלתר. ואם הלכלוך מרובה, יש לו חשיבות, ומותר לשטוף רק לאלתר.
- בקרח אין בעיה מפני שהוא מין אחד עם המים. ובלימון אין בעיה משום שהחתיכות גדולות וניכרות, וכפי שכתב הרב לגבי מרק עם חתיכות גדולות ולגבי קופסת שימורים של מלפפון חמוץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-21 08:16:24
ציצית פסולה- גזירתה
מובא שמחמירים שלא לגזור ציציות במספריים. יש לי מספר גופיות ציצית- עם ציציות – שנפסלו האם ניתן לגזור את כנף הבגד יחד עם הציצית כך שהמספריים לא נוגעות בחוטי הציצית או שגם בכך יש להחמיר? תודה
אין צורך להחמיר באופן שציינת. והאמת שגם בחיתוך הציציות עצמם אין צורך להחמיר, שכן בעבר חתכו עם סכינים, ולכן אמרו שאין זה יפה לחתוך ציצית עם סכין שגם ממיתים בה בעלי חיים, אבל במספריים אפשר להקל, אחרת זה לא יוצא יפה, וכיום שאנו יותר מדקדקים בענייני יופי, כבוד הציצית ויופיה זהו הידור עדיף על חיתוכה במתכת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2020-06-19 06:24:31


