חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
טלטול פנס לד בשבת
האם מותר לטלטל בשבת פנס לד שעובד על בטריות מערב שבת? ואם לא, למה לא? ובמה זה דומה מטלטול מאוורר שמותר להזיזו בשבת?
שלום
אסור לטלטלו סתם מפני שהוא מוקצה ככל כלי שמלאכתו לאיסור , והוא הדין למאוורר .
אבל לצורך גופם כגון להאיר או לפזר רוח במקום מסוים מותר להזיזם.
ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיין בספר באתר ישיבת הר ברכה
https://yhb.org.il/01-23-07/
כלים שמלאכתם לאיסור הם כלים וחפצים שרגילים לעשות בהם דברים שאסורים בשבת, כדוגמת פטיש, מספריים, מחט, צבת וספר טלפונים. וכיוון שהם מיועדים לצורך דברים שאסורים בשבת – הם מוקצה. אולם מנגד, כיוון שאפשר להשתמש בהם גם לצורך דברים מותרים, אין אדם מקצה אותם לגמרי מדעתו. לפיכך קבעו חכמים דין ביניים לכלי שמלאכתו לאיסור: ככלל הוא מוקצה, שאם היה מונח במקום שבו הוא עלול להינזק או להיגנב, אסור לטלטל אותו, אבל מותר לטלטל אותו לצורך גופו או מקומו (שו"ע שח, ג).
צורך גופו, היינו כדי להשתמש בו לצורך מותר, כגון פטיש לצורך פיצוח אגוזים, מספריים כדי לפתוח בהם שקית חלב, מחט כדי להוציא בעזרתה קוץ שנתקע בבשר, צבת כדי לפתוח ולסגור ברז שאין לו ידית, וספר טלפונים כדי למצוא בו כתובת של חבר. ואם אפשר להשיג את אותה התוצאה בלא שימוש בכלים שמלאכתם לאיסור, אין להשתמש בהם (מ"ב שח, יב).
צורך מקומו, שאם היה כלי שמלאכתו לאיסור מונח במקום שצריכים להשתמש בו, כגון שהיה מונח על שולחן שרוצים להניח עליו מאכלים או ספרים, או על גבי מיטה שרוצים לישן עליה, או על כסא שרוצים לשבת עליו, מותר לטלטל אותו למקום אחר. וכן כאשר הכלי מונח על הרצפה במקום שההולכים עלולים להיכשל בו, מותר לפנותו. וכן אם היתה דלת של מכונת כביסה פתוחה במקום הילוך בני הבית, מותר לסוגרה. וכן כאשר כלי שמלאכתו לאיסור מפריע לפתיחת חלון או לסגירתו, מותר להוציאו משם.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-03-05 16:27:44
תרומות ומעשרות
שלום כבוד הרב. רציתי לשאול בענייני תרו״מ. לפי מה שהבנתי, בימינו די להסתפק בהפרשה מינימלית מכיוון שהיא הולכת להשמדה. האחוז שקבעו חכמים היה רלוונטי כשהיה כהן בטהרה. התפרסם תחקיר לאחרונה אודות מפעלי פירות וירקות שמשמידים כמות עצומה לצורך כך בטענה שיש להפריש אחוז. האם הם עושים כדין? האם אין בכך משום השחתה? בייחוד כשמתפרסמים נתונים מדאיגים ומצערים על אחוזי האוכלוסיה הרעבה במדינה.. אודה מאד לתשובתך בכבוד רב אהוד שחק
שלום
הם עושים כדין מפני שהאחוז וקצת הם תרומות האסורות באכילה. יש שמצאו הסדרים להאכיל את התרומות לבהמות של כהן. ובשמן זית משתמשים למאור .במקומות אחרים על אף שהמצווה מהתורה היא להפריש מהחלק המובחר כיום שהתרומות הולכות לאיבוד מפרישים את החלקים הפחות טובים וכך עושים ביקבים שמשתדלים להפריש את התרומות מהשפיות שהם החלק הפחות טוב של היין.
באשר להשמדת פרות, דומני שאחוזים גדולים יותר מושמדים כל שנה כעודפי ייצור בגלל שיקולים מסחריים שנועדו להגן על החקלאים.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-03-05 16:26:27
ללא נושא
בני נולד בשנת תשס"א ביום שבת ו אלול פר' שופטים מתי יחול יום הבר מצווה שלו וסעודת מצוה ומתי שבת חתן
שלום
תאריך בר המצווה היה ביום שני ו אלול תשע"ד (בראשון לספטמבר 2014 למניינם)
תאריך הסעודה תלוי ברצון ההורים (יש שעושים ביום ויש בערב לפני) שבת בר המצווה היא השבת שאחר כך.
בברכה אייל משה
מחבר התשובה: הרב אייל משה
2014-03-05 16:25:57


