חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
תשמיש לאור הנר
אם יש איסור מלכתכילה לשמש כנגד אור ממוצרי חשמל למיניהם, תנור, מזגן, מכשיר הדים? ולענין דיעבד איך יש להתנהג בשגג ושימש לאור תנור ספירלה על ידי האפלת טלית? אשמח במראה מקמות. השאלה נוגעת להלכה ולמעשה
אור המזגן ואור היוצא ממכשיר אדים בדרך כלל אינו חזק כאור הנר, ולכן זה בסדר, שלא הצריכו חושך שלא רואים כלום. אמנם אור תנור לפעמים חזק, ולכן לכת' יש לכוונו ע"י שעון שבת שידלק ויכבה בזמן הראוי, ובדיעבד אם לא הצליחו להתאים את זמן התשמיש לכיבויו, יש לסובב אותו ברגל (שינוי) באופן שלא יאיר עליהם, וכך ניתן להקל ע"י האפלת טלית גמורה (עצה נוספת, אם נמצאים בבית לבד, ניתן לחבר את התנור לחוט מאריך ולהוציאו מהחדר כשרוצים).
ההיתר בדיעבד מסתמך על דעות המקלים:
המקלים ע"י האפלת טלית אף כאשר יש נר בחדר הם חיד"א בפתח עיניים לנדה יז, ב; וכה"ח רמ, עא. והמחמירים רבים, ביניהם ראב"ד, סמ"ק, ריטב"א, שו"ע או"ח רמ, יא; אה"ע כה, ה; א"ר, מ"ב רמ, לט. עוד צד קולא יש בסוגיה זו, והיא סברת חלק מהפוסקים שאין עניין תשמיש באור איסור גמור אלא הנהגה לכת' (אגודה נדה ב, ט; רד"ק בראשית כט, כג; סמ"ק רפה). אמנם גם בזה, לשון הגמרא ורוב רובם של הפוסקים מתייחסים לדין זה כאל איסור.
המקורות הובאו מתוך הספר החשוב של הרב אליעזר מלמד שמחת הבית וברכתו ב, טז, ומתוך ספר ההרחבות. אפשר וכדאי לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-09 06:15:56
לגור בקרבת ההורים
ב"ה בקרוב אני עומד לבוא בברית הנישואין, התעוררה מחלוקת בקרב המשפחות בנוגע למקום המגורים של הזוג. משפחת החתן מעוניינת לדבוק במסורת המשפחה – "הולכים אחרי הבעל", והורי הכלה מעוניינים לדבוק במסורת המשפחה שלהם – "אישה צריכה את אמא שלה". בני הזוג מעוניינים לנקוט בגישה "מה שמועיל לזוג, כך נבחר, תוך התחשבות במשפחות כמה שאפשר", החתן הדגיש בפני עצמו שאינו מעוניין לגור במרחק הליכה מההורים, מסיבות של עצמאות ושלום בית, אבל יש רכב ולכן מרחק נסיעה של 5 דקות לא מהווה בעיה (כלומר אין לו בעיה לדור באותה עיר, אך שיהיה מרחק נסיעה מינימלי). הורי הכלה מעוניינים שהזוג יגור בעירם, והורי החתן בעירם. החתן עובד קרוב יותר להוריו, ולכן בשלב מסויים בפולמוס, הכלה אמרה שהיא לא מעוניינת לדור ליד הוריה מסיבות של דאגה לבעל, נסיעה ארוכה וכו'. כאשר החלו הזוג לחפש דירה באזור הורי החתן, הורי הכלה העירו כי משום שהזוג לא גר בעירם לכן זה לא יהיה הוגן שהם יגורו בעיר הורי החתן. (ראוי לציין שגם לעיר הורי הכלה זה רק מרחק נסיעה של 30 דקות). אך כאן אמו של החתן נפגעה עמוקות, בטענה שאין לזה שום הצדקה, ומדוע "לברוח" ממנה (למרות שיש שם דירות מעולות לזוג צעיר) רק "בכדי לא לפגוע בהורי הכלה", הכלה צריכה "ללכת אחרי הבעל", ואמו של החתן אומרת שאם החתן חושש לעצמאות, היא לא תגיע לדירתו ולא תבקר אותו, העיקר שיגורו באותה העיר. הויכוח הגיע לרמות של לכתוב מכתב שאלה לכבוד הרבנים, אני מעוניין לדעת איך הקב"ה רוצה שאני אנהג. תודה רבה.
הדבר נתון אך ורק לשיקול דעתכם. תעשו מה שהכי טוב לכם, תוך נסיון התחשבות והדברות. דעת ההורים וכבודם זה כמובן דבר חשוב מאין כמוהו, אבל ההורים צריכים ללמוד לא להתערב יותר מדי. באופן כללי הורים שנעלבים מעבר להגיון הסביר, אינם שיקול בעניין. כמו כן הורים שכל כך רוצים שיגורו לידם, זה קצת מחשיד שהם עלולים להתערב יותר מדי. שיקול של קירבה לעבודה הוא שיקול חשוב מאוד, במיוחד במקום שיש פקקים רבים. ולכן אם לאשתך אין בעיה להתרחק קצת מההורים שלה, נראה שיותר סביר לגור באזור ראשון לציון. תבחרו לפי הדירה- גודלה, מחירה וסביבבתה (סביבה של זוגות צעירים שמתאימה לרמתכם הדתית חשובה מאוד מאוד). צריך לזכור שלא מתחתנים עם הדירה, תמיד אפשר לשקול מחדש האם להשאר או לעבור (שמתי לב שאנשים לוקחים יותר מדי ברצינות את עניין המגורים, ולא שמים לב שבתור זוג צעיר עד שיש ילדים בבית ספר, זה קל מאוד לעבור דירה ואף מחדש ומשמח. עניין של גישה).
בהצלחה ומזל טוב.
חנוכה שמח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-06 07:00:15
תפילת הדרך – פרטי דינים
לפי מה שהרב מלמד כתב לאחרונה על תפילת הדרך: א. אדם שמתכוון ליסוע ביום מסוים שתי נסיעות, הראשונה של פחות מ-4 ק"מ והשניה יותר. האם להגיד את התפילה לפני הנסיעה הראשונה או לפני השניה? ב. מקרה אחר – אדם שמתכוון ליסוע ביום מסוים שתי נסיעות, הראשונה בתוך העיר והשניה מחוץ לעיר. האם להגיד בהזכרת שם לפני הנסיעה הראשונה?
בשני המקרים אומרים תפילת הדרך בשלמותה רק בנסיעה השניה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-05 18:33:42
כשרות
שלום הרב, אני קונה ירקות עלים לא נקיים מתולעים, מנקה אותם 3 ד' במים עם סבון ולאחר מכן שותף במים זורמים- כמו שהרב מלמד פרסם ברביבים לפני כמה חודשים שזה על פי ההלכה. רציתי לשאול האם מותר לנקות את זה בשבת ואין חשש של בורר/ של הורג את התולעים? תודה.
מצד בורר מותר לאלתר, וגם מצד הריגה מותר כיון שאין כוונה להמיתם ואין וודאות שימותו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-05 16:58:12
תפילין בשעת לימוד ומנחה
בפניני הלכה ראיתי שכותב הרב שניתן להניח תפילין ב"שעת התפילה והלימוד שאחריה" ולא צמצם את הדברים לתפילה מסוימת וללימוד מסוים. הבנתי מהדברים שהכוונה לכל לימוד שאדם יושב ומרוכז בתורה באוירה שמורה של בית מדרש. וגם ראיתי בשו"תים כאן באתר שיש מקום למנהג אישי של בנאדם, והרב לא רואה בזה בעיה שכל אחד נוהג כמנהגו גם אם הסביבה נוהגת קצת אחרת. לאור זאת אני שואל האם לדעת הרב יש בעיה שילמדו בבית מדרשו עם תפילין ויתפללו גם מנחה עם תפילין כפי מנהגם, וכפי שמופיע בביאור הלכה בשם הרמ"ע מפאנו שהמליץ על תפילת מנחה עם תפילין וגם הרב ילקוט יוסף כותב שאין בדבר איסור וכמו תלמידי הגר"א (זילברמן) ועוד קהילות קודש ברחבי הארץ שנוהגים לילך בתפילין אפילו כל היום. ומצד יוהרה לא חיישינן כי לא מניחים בזמן שקשה להניח אלא בשעת לימוד שממילא אדם נמצא בקדושה ועוד שכך מנהגו ויודע שכל אחד נוהג כפי רבותיו אז לא מרגיש עליונות.
כוונת הרב מלמד היתה דוקא לתפילת שחרית ולחצי שעה עד שעה של לימוד שרבים נוהגים ללמוד אחריה. לדעתו אין זה מן הראוי לנהוג מנהג כאשר רוב הקהל לא נוהג בו, ולכן אין זה ראוי להניח תפילין במנחה ובכלל בזמן הלימוד במקום שלא הרוב נוהגים כך, ולכן צמצם הנחת התפילין לכפי שכתבתי. מה שיש מקום למנהג אישי מיוחד משאר הקהל, זה רק באופן שלא רואים אותו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-05 13:22:58
ברכת שהחיינו
1.אדם שקונה לראשונה עדשות מגע ושמח בהן מאוד- אפשר לברך שהחיינו? 2. על משקפי שמש חדשות תודה
כן וכן
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2018-12-04 14:59:33
תרומת זרע לאישה רוקה
שלום הרב! לפני מספר ימים אמא שלי הודיעה לי שבת דודה שלי בהריון. נדהמתי! שהרי היא רווקה! מתברר, שהיא לקחה תרומת זרע. הבת דודה היא מעל גיל 40, וכנראה ניסתה וניסתה ולא הלך לה. מאחר ואנחנו משפחה תורנית, רציתי לשאול האם זה בסדר ללכת לברית כזה? שהרי זה מחוץ למסגרת הנישואין! בנוסף, אשמח לדעת גם מה הדין לגבי חתונה של לסביות, הומואים, יהודי עם גויה וכו', האם אסור ללכת לאירועים כאלה? תודה רבה!
לגבי תרומת זרע יש מי שמקל, ולכן אפשר ללכת לברית. לגבי חתונה של זוג שאסורים אחד על השני, ודאי שאסור להשתתף.
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2018-12-03 06:42:09
נטילת ידיים ביציאה מבית הקברות
בס"ד שבוע טוב וחג שמח לרבנים היקרים היוצא מבית הקברות האם לכתחילה יכול ליטול ידיו ללא כלי? , ואם כן אני מבקש מקורות בבקשה תודה
הרוצה לסמוך על המקלים יכול לעשות כן לכת'. זה עניין של הידורים. הדבר תלוי ביחס לרוח רעה בזמננו, עיין למשל בפניני הלכה תפילה ח, ד (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה). וזהו שכתב בפניני הלכה ברכות יג, יד שלאחר עשיית צרכים לא חייבים ליטול מכלי, והמהדרים נוטלים מכלי. ומטעם זה רבים כתבו שהנכנס לשרותים לא צריך לשטוף ידיו כלל (זקן אהרון א,א; ארץ צבי, קי; מנחת יצחק א, ס; אוהל משה קכו, ג; חזו"א ק"ש יז, ד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-02 13:10:22
תמצית שנגמרה בשבת
שלום רב, בפניני הלכה שבת פרק י' סעיף ח' נכתב שאם נגמרה תמצית בשבת מותר לערות עליה מים מכלי שני כיון שהעלים התבשלו בערב שבת. שאלתי היא מה הדין אם שקית התה לא התבשלה בערב שבת אלא הונחה בכלי שני בערב שבת. כלומר שמילאו את הכלי של התמצית מים מהדוד ואח"כ הניחו בתוכו את שקיות התה. האם גם אז מותר בשבת לערות על שקיות התה מים רותחים מכלי שני? לענ"ד נראה ממה נפשך אם כלי שני מבשל אם כן כבר התבשלו השקיות מערב שבת, ואם אינו מבשל א"כ גם בשבת אינו מבשל. מה דעת הרב להלכה? האם הדין שונה אם בערב שבת התמצית הוכנה על ידי עירוי מכלי ראשון? בתודה ובברכה, ישראל
לא נכון לומר כן, משום שאנו חוששים בכה"ג שהעלים התבשלו מעט ויוסיפו להתבשל כשיערה שוב מים מכ"ש. וגם אם עירה עליהם מים מכ"ר לא מהני, כיון שאין זה בישול גמור, וממילא חיישינן כנ"ל.
דרך אגב, ע"פ המובא בהערה שבספר, מותר לערות על שקית תה מכלי שני, כיון שעירוי מבשל כ"ק בלבד ועובי השקית הוא כ"ק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-12-02 08:25:59
הורדה של שירים מהאינטרנט
שלום הרב, ראיתי שהרבה דנים האם מותר להוריד שירים מ'יוטיוב' – אך כולם מתעסקים בשאלה האם מותר להוריד שירים מהיטיוב כאשר הזמר הוא לא זה שהעלה את השיר ליוטיוב, אלא אדם אחר שיש בידו את השיר, ומעלה את השיר למרות שאין הזמר רוצה בכך. הייתי רוצה לשאול שאלה שונה – במקרה בו הזמר העלה את השיר, האם מותר להוריד את השיר? שהרי על כל כניסה שהאדם צופה בשיר ביוטיוב הזמר מקבל כסף. מצד שני יכול להיות שיש כאן דין של יאוש מדעת, או כסף שלא שווה פרוטה (- אני לא יודע כמה הזמר מקבל על כל צפייה בשיר, אך נראה לי שהזמר מקבל פחות משווה פרוטה על כל כניסה לשיר, אך מצד שני הסכום הכולל יכול אולי לצאת הרבה כסף לזמר – שוב אינני יודע). מה דעת הרב במקרה הזה, האם מותר להוריד את השיר מהיוטיוב כאשר הזמר מעלה את השיר?
נראה שדעת המקלים בזה (הרב ליאור והרב אישון) חזקה יותר מדעת המחמירים
מחבר התשובה: צוות אתר הר ברכה
2018-11-29 19:37:03
נגיעה
שלום וברכה לכבוד הרב. האם יש איסור נגיעה וחיבוק לאדם גם בין אדם לטרנסג'נדר?
אם הוא שינה בפועל את מינו, אסור. וכן אם לא שינה את מינו אבל הוא נהנה מינית מנגיעה בגברים, גם אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-28 16:21:00
ברכות השחר
האם מי שקם להתפנות אחרי עמוד השחר ואח"כ חוזר לישון האם עדיף לברך כבר על נטילת ידיים ואשר יצר ולהצמיד אלוקי נשמה או יש לברך כרגיל אשר יצר ולהמתין עם שאר הברכות עד שיקום לתפילה אחרי שמתפנה שוב?
צריך לעשות כאפשרות השניה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-27 09:20:32
מנהג קדיש לאחר תפילת ערבית לאשכנזים
שלום רב, האם קיים מנהג של בני אשכנז המתפללים נוסח ספרד, לומר רק קדיש אחד לאחר שיר למעלות לפני עלינו לשבח בערבית מבלי לומר את הקדיש שאחר עלינו לשבח כפי שמודפס בסידורים ?
אכן זו דעת הרב מלמד, שכיון שמדובר על אותו קדיש באופן כל כך סמוך, נכון יותר לכל העדות שלא לאומרו פעמיים. כך נוהגים ביישוב ובישיבה שלנו בהר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-26 16:59:21
מעשר כספים מכסף מההורים
שלום הרב, אנו זוג דתי שנוהג להפריש כל חודש עשירית מהמשכורת שלו וכן הפרשנו עשירית ממתנות החתונה לצדקה. אחד ההורים נוהג לעזור בסכום קבוע כל חודש (עזרה שנמשכת כמעט שנתיים) ובנוסף אנו מקבלים מדי פעם סכומים נכבדים מהסבא והסבתא של אחד הצדדים. האם גם מסכומים אלו יש צורך להפריש מעשר כספים? במידה וכן האם יש צורך להפריש רטרואקטיבית על כל החודשים שלא הפרשנו?
מעשר כספים מפרישים מכל כסף שנכנס, לא משנה מאיפה. אכן צריך להפריש רטרו (רק לאדם שלא הפריש כלל מעשר כמה שנים באופן שהסכום יוצא גבוה מאוד ומכביד מאוד ואף עלול להניעו מלהפריש וכד', ניתן להקל שיפריש רק מכאן ולהבא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-23 10:16:11
כשרות
ברשותנו 2 תנורים. אחד בשרי והשני תנור שיש בו אופציה גם למיקרוגל. הוא חלבי. השאלה, אם אפשר לחמם בו( באופציה של המיקרוגל) משהו בשרי כשהוא סגור. יש לציין, שאנחנו נוהגים לפי פסקי הספרדים, הרב עובדיה. תודה רבה
המנהג הנכון הוא להפריד בין חלבי לבשרי כשהדבר אפשרי גם אם לפי שורת הדין ניתן להקל, ולכן אין זה לכתחילה להשתמש במקרוגל חלבי למאכל בשרי. אמנם לפי שורת הדין אם המקום עליו מונח הכלי הבשרי הסגור נקי לגמרי משאריות חלב- מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-21 13:25:42
תשמיש אסור
שלום כבוד הרב, רציתי לשעת האם לזוג נשוי מותר לקיים לנשק אחד את השני באיבר למטה. במיוחד האם מותר לגבר לעשות זאת לאישה? חלק אומרים שמרן אסר על כך נחרצות והרמבם התיר יש על מי לסמוך?
אביא לך את המובא בספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א שמחת הבית וברכתו ב, יט (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה):
"יש ראשונים שמחמירים וסוברים שאסור לנשק ולהסתכל באותו מקום, אבל אין בדבר סכנה (ראב"ד). ויש ראשונים שסוברים שהדבר מותר, אבל מידת חסידות לחוש לסכנה שבזה (סמ"ק). אולם לדעת רובם המכריע של הראשונים, דעתו של רבי יוחנן בן דהבאי נדחתה והלכה כדעת חכמים שאין בדבר לא איסור ולא סכנה. ולא זו בלבד אלא שיש מהם שאומרים, שגם אין בדבר חסרון קדושה (יראים). ורבים סוברים, שאף שאין בדבר לא איסור ולא סכנה, מכל מקום מנהג צניעות וקדושה שלא לנהוג כך (רמב"ם, סמ"ק, רמ"א אה"ע כה, ב).
למעשה, כיוון שדעת רוב הראשונים להקל, ובנוסף לכך גם לאוסרים האיסור מדברי חכמים בלבד, אין בדבר איסור. אמנם כיוון שלדעת רוב הראשונים מצד הצניעות והקדושה עדיף להחמיר, נכון לחוש לדעתם (רמ"א אה"ע כה, ב). אבל כאשר הדבר משמח מאוד אחד מהם, ובלא זה שמחתו פגומה, הרי ששמחת מצוות עונה גוברת, וראוי שינהגו כדעת רוב הפוסקים. ואם ירצו להחמיר, יימנעו מזה בחיבור שיכול להיות ממנו עיבור. וכאשר אחד מבני הזוג חש מזה דחייה, נכון שינהגו כדעת המחמירים.
אין לאשה הגבלות ביחס לנישוק וראיית האיבר של בעלה. אמנם נכון שלא יעשו דבר שדוחה אותו או אותה. ואם דבר מסוים משמח באופן מיוחד אחד מהם, אף שהשני אינו מעוניין בו כל כך, כל זמן שאינו דוחה אותו, יש בו צד של מצווה, שכל מה שמוסיף לאהבה ולשמחת החיבור שביניהם, בכלל מצוות עונה ומצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ (ויקרא יט, יח)".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-19 16:32:55
ברכת הלבנה לנשים
שלום לכבוד הרב! אימי שואלת האם ראוי שאשה תברך ברכת הלבנה, כלומר בפשטות עפ"י ההלכה מותר לה לברך אך עפ"י הקבלה (של"ה) נהגו שלא לברך מפני עניין פגימת הלבנה, היא רוצה לעשות מה שהכי נכון ורוצה לדעת איך נכון לנהוג?
מנהג זה שאין הנשים מברכות אמנם התחיל מהקבלה, אבל הביאוהו פוסקי ההלכה למעשה (מ"ב תכו, א וערוה"ש תכו, יד), ואכן כך המנהג הרווח, ולכן עדיף ללכת לפי המנהג. יש לציין שלמנהג ספרדים אסור לנשים לברך ברכה זו משום שהיא תלויה בזמן (פניני הלכה תפילת נשים כג, א. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-16 11:57:09
תיפוף בשבת
האם מותר לתופף על שולחן בשינוי בשבת (תיפוף רק עם יד אחת/עם האצבעות)?
תיפוף ביד אחת/אצבעות אינו בהכרח שינוי, ולכן רק אם עושים זאת בשינוי מובהק מותר כפי שהתירו למחוא כף בשינוי. ועיין פניני הלכה שבת ב' כב, יח (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-16 08:25:01
בישול בשבת
בעניין חימום תבשיל עם רוטב בשבת – מתי ובאילו מצבים ניתן לחמם תבשיל זה כאשר הוא קר לאשכנזים?
מותר אם הרוטב קרוש וטפל למאכל, כגון רוטב של דגים ופרגיות, שכיון שכעת הוא מוצק ובושל לפני שבת, אף שיהפוך לנוזלי על הפלטה, אין איסור בישול ואין איסור נולד, כמבואר בפניני הלכה שבת א' פרק י' סעיף ה' (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 15:02:39
קריירה נשית
שלום וברכה, מהו היחס הראוי לפי דעת הרב מלמד בין נשים ולימוד המדעים ? מחד, הרב מלמד כתב במספר מאמרים ב"רביבים" על כך שצריך שכל אדם יממש את כישרונותיו לשם תיקון עולם במלכות שד-י, ובכלל זה נשים שיכולות לתרום לחברה ולמדע. מאידך, ישנה פסקה בעין אי"ה (ברכות ב', עמוד 226 פסקה מ"ו) שלכאורה משמע ממנה אחרת. למשל ציטוט אחד ממנה: "כי לא נוצרו להיות עסוקים בעמקי המדעים והמוסרים בין מצד תכונות נפשן וכן מצד הטיפול הראוי להם בגידול הבנים, עיבורם לידתם והנקתם… אם יתגבר דור אחד ויאבה לשכלל את הבנות גם כן בהשלמת השכל במעלה עליונה, אז ירע לאושר הדור הבא…"
עברו הרבה מאוד שנים מזמן כתיבת עין איה, הוא הספר הראשון שכתב הרב קוק בהיותו בסביבות גיל 23. עינינו הרואות שגם נשים צדיקות מצליחות יפה לעסוק במדעים ולגדל משפחה יפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2018-11-14 14:03:59


