חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת במדבר וחג מתן תורה

אנו עומדים בהתרגשות לפני קבלת התורה המחודשת, אנו מצווים שקבלת התורה לא תהיה מאורע שקרה בעבר, אלא מאורע שמתחדש בנו יום יום, כפי שדרשו חז"ל פעמים רבות:

"ושמרתם' – זה תלמוד, 'לעשות' – זה מעשה, 'את כל החוקים' – אלו המדרשות, 'ואת המשפטים' – אלו הדינים, 'אשר אנכי נותן לפניכם היום' – בכל יום יהיו חביבין עליכם כאילו היום קבלתם אותם מהר סיני. ויהיו רגילים בפיכם כאילו היום שמעתם אותם"

"בן זומא אומר: מה כתיב 'בחודש השלישי, ביום ההוא', אין כתיב כאן אלא 'ביום הזה', כאילו ביום הזה באו מדבר סיני, כל יום שאתה עוסק בתורה, הוי אומר כאילו ביום הזה קיבלתיה מסיני, ואומר היום הזה ה' אלוהיך מצווך לעשות…כי ביום הזה באו, אלא כשתהא לומד, אל יהו בעיניך ישנים, אלא כאילו היום הזה ניתנה, ביום ההוא אין כתיב כאן, אלא ביום הזה"

"ביום הזה באו מדבר סיני'-. יהיה הברית כרותה בעיניך, כאלו בזה היום קבלת התורה, וזהו שנאמר 'לא את אבותינו כרת ה' את הברית הזאת…"

ויש לשאול איך ייתכן שתורה הנלמדת אלפי שנים, תהיה בעינינו כחדשה? איך זה אפשרי שאדם הלומד תורה לילות כימים במשך שנים רבות יתרגש שוב ושוב מן התורה ויחוש שהיום קיבלה מסיני? איך יכול אדם החי את התורה יום יום, מתוך הברית האלוקית עימנו, לחוש שהיום נכרתה הברית?

התשובה לענ"ד היא דרך ההסתכלות על התורה. אם התורה היא יידע מסויים, מידע שהועבר לנו ע"י משה רבנו מפי הקב"ה, אכן לא ייתכן שהתחושה תהיה שהיום קיבלנו זאת.

אך אם מבינים שהתורה היא דבר ה' העובר אלינו כל יום ויום ובכל שעה ושעה, שחייו של האדם וחיי האנושות מתחדשים בכל יום ויום ובכל רגע ורגע, ושבתורה יש הדרכות לכל מצב ומצב בו האדם נתקל – אזי ניתן לגשת אל התורה כל יום מתוך שמחה וחרדת קודש, לקבל את דבר ה' המופנה אלינו היום, לקבל את ההדרכה האלוקית אלינו בשעה זו.

מתוך הבנה זו אנו יודעים שלא נוכל לכוון את חיינו כראוי ללא דבר ה' אלינו, ומשתוקקים לקבל את התורה יום יום.  כל הידיעות האנושיות שלנו לא מספיקות, כל מה שלמדנו בחוכמה ובתורה לא מספיק ויש צורך אדיר לקבל את דבר ה' אלינו כעת. לכן התורה ניתנת במדבר שמוגדר בעיקר על פי מה שאין בו. המדבר הוא מקום חרב, מקום שמם, אין בו בניינים. האדם במדבר מלא בצימאון, בהשתוקקות. לכן המדבר הוא המקום המתאים ביותר לקבלת התורה, כי אל התורה צריך להגיע כאשר האדם צמא ומשתוקק לקבל את ההדרכה האלוקית, כאשר האדם חש שדבר ה' הוא שיבנה את חייו, הוא שידריכם וינווטם, וכי ללא דבר ה' אליך כעת, האדם חרב כמדבר.

הגמרא שואלת מדוע ההר עליו ניתנה התורה נקרא 'הר סיני'? ועונה שזהו ההר שממנו ירדה שנאה לאומות העולם. וממשיכה הגמרא ואומרת שגם שמו הנוסף 'הר חורב', רומז לחורבן שיצא מתוך ההר. ויש לשאול, האם תורתנו היא שנאה וחורבן? וניתן לומר, שאכן, כדי לקבל את התורה האדם נדרש כביכול להחריב את כל מה שיש כדי לקבל באופן נקי ושלם את התורה, ורק מתוכה לבנות ולכוון את חייו.

כל יום שאנו נגשים ללימוד התורה, אנו משתדלים להתייצב כמה שיותר בנקיות מול דבר ה' אלינו,  מלאים בצימאון לדבר ה', וזוהי תכונתו של המיוחדת של המדבר כדברי המדרש בפרשת השבוע:

'מי יתנני במדבר מלון אורחים…', היכן שהייתי מסתלק, שנאמר: ישאו מדבר ועריו…', משל לנשיא שנכנס למדינה, וראו אותו בני המדינה וברחו, נכנס לשנייה וברחו מלפניו, נכנס לעיר אחד חרבה ראו אותו התחילו מקלסין אותו, אמר הנשיא זו העיר טובה היא מכל המדינות, כאן אני בונה לי אכסניא, ובכאן אני דר, כך כשבא הקב"ה לים ברח מלפניו שנאמר: 'הים ראה וינוס', נגלה על הר סיני ברחו שנאמר: 'ההרים רקדו כאלים', בא למדבר חרבה קבלה אותו וקלסה אותו, שנא': 'ישאו מדבר ועריו…', אמר הקב"ה זה המדבר טובה מכל המדינות כאן אני בונה לי אכסנאי ירד לתוכה התחילו הכל שמחים שהקב"ה ירד לתוכו שנאמר:  'ישושום מדבר וציה ותגל ערבה ותפרח כחבצלת'.

זוהי תכונתו המיוחדת של משה רבנו, מקבל התורה: הענווה, שמאפשרת לו לקבל את התורה.

ונסיים בדברי הרב קוק על המילה קיבל, המופיעה כחלק מהמשנה באבות: 'משה קיבל תורה מסיני':

"הגדולה העליונה של האדם, המתעלה מעל כל גודל ונשגב, היא ההסתגלות לשמע בקול ד', לקבל דבר ד', לא לחדש מעצמו, לא להעמיד חזון, לא להתחזק בעצמיות הכוחות המוגבלים אשר לאדם ולכל נוצר, כי-אם לקבל. ומשה אדון הנביאים, העניו שבכל האדם אשר על פני האדמה, הוא בא אל העליוניות הזאת. אשר סיגלתו לה הענווה ה"גדולה מכולן…שהנשמה העליונה הזאת, נשמתו של הרועה הנאמן משה, נעשתה לכלי-קבלה לקבל את האור העליון במלא זהרו, בעוצם גבורתו וכליל תפארתו, והיא תיקון יסוד השמיעה בכל העולמים, ובכל יצורים, "אזנים כרית לי עולה וחטאה לא שאלת. אז אמרתי הנה באתי במגלת ספר כתוב עלי".

יהי רצון שבחג מתן תורה הבעל"ט, ובכל השנה, נזכה לקבל את התורה מתוך צימאון, ומתוך השתוקקות.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן