חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

המעיל במקרא

בפרשת 'תצווה' מצווה ה' את משה על שמונת בגדי הכהן הגדול, שאחד מהם הוא המעיל.

המעיל, כשמו, הוא בגד עליון שלובשים אותו על גבי בגד הבסיס. במקרה של הכהן הגדול, בגד הבסיס הוא הכתונת העשויה שש (פשתן) ועל גביה לובש הכהן הגדול את המעיל.

על פי התיאור בפרשה זו, המעיל הוא בגד העשוי כולו צמר הצבוע בתכלת, ובשוליו פעמוני זהב ורימונים: "וְעָשִׂיתָ אֶת מְעִיל הָאֵפוֹד כְּלִיל תְּכֵלֶת… וְעָשִׂיתָ עַל שׁוּלָיו רִמֹּנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי עַל שׁוּלָיו סָבִיב וּפַעֲמֹנֵי זָהָב בְּתוֹכָם סָבִיב"[1].

ניתן ללמוד מכך שהמעיל הוא בגד מפואר שנועד לשם כבוד, ולא לשם כיסוי הגוף, אם לצניעות ואם להגנה מקור, שזהו תפקידו המקורי והראשוני של הבגד.

ואכן, התורה מעידה על בגדי הכהן הגדול, שבשונה מבגדי הכהן הרגיל (ה'הדיוט') שהם רק 'בגדי קדש', מטרת בגדי הכהן הגדול היא 'לכבוד ולתפארת': "וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת… וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט וְעָשׂוּ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ לִי"[2].

מעיל האפוד

כפי הנראה מהפסוקים, נהוג היה שהמעיל, שהוא בגד חשוב ומפואר בפני עצמו, שימש כבגד בסיס שעליו חגר הכהן הגדול את האפוד שהיה בגד מרהיב ביופיו, העשוי מחוטי זהב, תכלת, ארגמן, תולעת שני ושש.

תבנית זו לא היתה מצויה רק אצל הכהן הגדול, אלא גם אצל אנשים חשובים נוספים. כך, למשל, מצאנו שדוד המלך לבש מעיל, ועליו חגר אפוד[3]: "וְדָוִיד מְכֻרְבָּל בִּמְעִיל בּוּץ וְכָל הַלְוִיִּם הַנֹּשְׂאִים אֶת הָאָרוֹן וְהַמְשֹׁרְרִים וּכְנַנְיָה הַשַּׂר הַמַּשָּׂא הַמְשֹׁרְרִים וְעַל דָּוִיד אֵפוֹד בָּד"[4].

לכן נקרא המעיל בתורה 'מעיל האפוד': "וְעָשִׂיתָ אֶת מְעִיל הָאֵפוֹד כְּלִיל תְּכֵלֶת", "וְלָקַחְתָּ אֶת הַבְּגָדִים וְהִלְבַּשְׁתָּ אֶת אַהֲרֹן אֶת הַכֻּתֹּנֶת וְאֵת מְעִיל הָאֵפֹד…"[5].

המעיל כבגד של כבוד

עדות על כך שהמעיל משמש כבגד של כבוד, ניתן למצוא במספר מקורות במקרא.

מעילו של שמואל

המופע הראשון של המעיל במקרא מלבד מעיל הכהן הגדול, הוא מעילו המפורסם של שמואל, שהוקדש מינקות להיות משרת בבית ה', ואימו, חנה, היתה מכינה לו מעיל מיוחד שאותו לבש בעת שירותו בקודש כמשרתו של עלי הכהן הגדול. חנה היתה מביאה לשמואל מעיל חדש מדי שנה, בעלותה למשכן שילה להקריב את הזבח השנתי של המשפחה, לפי מידת גופו שצמחה משנה לשנה: "וּמְעִיל קָטֹן תַּעֲשֶׂה לּוֹ אִמּוֹ וְהַעַלְתָה לוֹ מִיָּמִים יָמִימָה בַּעֲלוֹתָהּ אֶת אִישָׁהּ לִזְבֹּחַ אֶת זֶבַח הַיָּמִים"[6].

מעיל זה ליווה את שמואל לאורך חייו, וכאשר שאול ניסה לשכנע את שמואל לבוא עימו לזבוח לה' לאחר הניצחון על עמלק, אחז שאול במעילו של שמואל, וכשהסתובב שמואל ללכת, המעיל נקרע, והיה זה אות לקריעת המלכות משאול: "וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל לָלֶכֶת וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ וַיִּקָּרַע: וַיֹּאמֶר אֵלָיו שְׁמוּאֵל קָרַע ה' אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ"[7].

גם לאחר מותו של שמואל, תוארו בעולם העליון נשאר עם המעיל המיוחד, וכאשר ביקש שאול להעלות את נשמתו של שמואל באוב, ראתה בעלת האוב רוח של איש העוטה מעיל על בגדיו: "וַיֹּאמֶר לָהּ מַה תָּאֳרוֹ וַתֹּאמֶר אִישׁ זָקֵן עֹלֶה וְהוּא עֹטֶה מְעִיל וַיֵּדַע שָׁאוּל כִּי שְׁמוּאֵל הוּא וַיִּקֹּד אַפַּיִם אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ"[8].

מעיל המלך וילדיו

גם בני המלכים היו נוהגים ללבוש מעילים, כפי שאנו לומדים מיהונתן בן שאול המלך, שהסיר את מעילו מעליו ומסרו לדוד כדי להביע את אמונתו שדוד יהיה המלך הבא ולא הוא, על אף היותו בנו של המלך: "וַיִּכְרֹת יְהוֹנָתָן וְדָוִד בְּרִית בְּאַהֲבָתוֹ אֹתוֹ כְּנַפְשׁוֹ: וַיִּתְפַּשֵּׁט יְהוֹנָתָן אֶת הַמְּעִיל אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתְּנֵהוּ לְדָוִד וּמַדָּיו וְעַד חַרְבּוֹ וְעַד קַשְׁתּוֹ וְעַד חֲגֹרוֹ"[9].

כמובן שגם המלך בעצמו לבש מעיל, כיאה למלך ישראל: "וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט"[10].

וכפי שראינו, גם דוד המלך לבש מעיל, כמתואר במעמד העלאת ארון הברית לירושלים: "וְדָוִיד מְכֻרְבָּל בִּמְעִיל בּוּץ"[11].

גם תמר, ביתו של דוד המלך, לבשה מעיל על בגדיה, כפי שנראה בסמוך.

גם ממקומות נוספים במקרא למדנו שהמעיל שימש כבגד אותו לבשו אנשים חשובים. כך למדנו למשל מנבואת יחזקאל: "וְיָרְדוּ מֵעַל כִּסְאוֹתָם כֹּל נְשִׂיאֵי הַיָּם וְהֵסִירוּ אֶת מְעִילֵיהֶם וְאֶת בִּגְדֵי רִקְמָתָם יִפְשֹׁטוּ"[12].

וכן למדנו שעזרא הסופר, שלא היה אמנם מלך, אך היה אדם חשוב, לבש מעיל, וכששמע על נישואי התערובת בהגיעו ארצה, קרע את מעילו בצער: "וּכְשָׁמְעִי אֶת הַדָּבָר הַזֶּה קָרַעְתִּי אֶת בִּגְדִי וּמְעִילִי וָאֶמְרְטָה מִשְּׂעַר רֹאשִׁי וּזְקָנִי וָאֵשְׁבָה מְשׁוֹמֵם"[13].

המעיל וכתונת הפסים

מסיפור מכירת יוסף שבפרשת וישב, למדנו שכתונת הפסים היא בגד מיוחד שעורר את קנאת אחי יוסף, כאשר אביו עשה לו כתונת כזו: "וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים"[14].

ממעשה אמנון ותמר, שבמהלכו קרעה תמר את כתונת הפסים שעליה לאחר שאמנון אנס אותה וסרב לשאת אותה לאשה כמצוות התורה למי שאנס אשה, למדנו שכתונת הפסים אינה אלא המעיל המיוחד שהיו בני ובנות המלכים רגילים ללבוש: "וְעָלֶיהָ כְּתֹנֶת פַּסִּים כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת מְעִילִים… וַתִּקַּח תָּמָר אֵפֶר עַל רֹאשָׁהּ וּכְתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ קָרָעָה"[15].

למדנו אם כן, שכתונת הפסים היא בגד יוקרתי וחשוב, ששימש גם כמעיל לנסיכים ונסיכות.

על בגד כדוגמת המעיל צוותה התורה להטיל ציצית

בסוף פרשת 'שלח' מצווה התורה על עם ישראל להטיל ציצית על כנפי בגדיהם: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת"[16].

אלא שמקריאת הפסוק עולה לכאורה תמיהה: הלא בעבר דרכם של גברים כנשים ללבוש שמלות, כפי שרואים ממקורות רבים במקרא[17]. וכידוע, לשמלה אין כנפות, אם כן, על איזה בגד צוותה התורה לשים בכנפותיו ציצית?

התשובה היא שבעבר, היה נהוג שמעל לבגד הבסיסי, השמלה, היו שמים בגד נוסף בעל ארבע כנפות, כדוגמת המעיל שראינו שהוא בעל כנפות[18], אשר נועד לכבוד. הוא לא נחשב ל'מעיל' שהוא בגד מכובד של אנשים חשובים, כפי שראינו, אך הוא נועד לשם כבוד ולא כבגד שנועד 'לכסות בשר ערווה' או כדי להגן מפני הקור.

על בגד זה, שהיה בעל כנפות ושנועד לכבוד ולכן שמו אותו מעל הבגדים כדי שייראה לכל, צוותה התורה לשים ציצית כדי שעל ידי ראיית הציציות תמיד נזכור את מצוות ה' ונעשה אותן: "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם"[19].


[1] שמות כח, לא; לג.

[2] שם פסוקים ב, ד. ואמנם יש לציין שהמגבעות של כלל הכהנים, גם הן נועדו לשם כבוד, כמו שכתוב: "וְלִבְנֵי אַהֲרֹן תַּעֲשֶׂה כֻתֳּנֹת וְעָשִׂיתָ לָהֶם אַבְנֵטִים וּמִגְבָּעוֹת תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת". שכן המגבעת היא בגד שאינו הכרחי, והוא נעשה לכבוד והדר. אך כתונת, מכנסיים ואבנט (אזור מתניים) הם בגדים שאנשים רגילים בחיי היום יום, ואין בהם ייחדיות יתירה אצל הכהנים.

[3] אם כי יש לציין שהאפוד שלבש דוד אינו זהה לאפוד של הכהן הגדול, כי המקרא מבדיל בין 'אפוד' ל'אפוד בד'. ואין כאן המקום להיכנס לחילוק זה.

[4] דברי הימים א' טו, כז.

[5] שמות כח, לא; כט, ה.

[6] שמואל א' ב, יט.

[7] שם טו, כז-כח.

[8] שם כח, יד.

[9] שם יח, ג-ד.

[10] שם כד, ד.

[11] דברי הימים א' טו, כז.

[12] יחזקאל כו, טז.

[13] עזרא ט, ג.

[14] בראשית לז, ג.

[15] שמואל ב' יג, יח-יט.

[16] במדבר טו, לח.

[17] הדבר עולה מעשרות מקומות במקרא, נזכיר מדגם מזערי מהם:  בראשית לה, ב (וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם), שם מד, יג (וַיִּקְרְעוּ שִׂמְלֹתָם), שמות יט, י (וְכִבְּסוּ שִׂמְלֹתָם), ועוד רבים מאד.

[18] למשל: 'וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ', ועוד.

[19] במדבר טו, לט.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן