חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

ברוך דיין האמת – הרב נדב אטרה נפטר

ברוך דיין האמת.

אבלים וכואבים על הסתלקותו של בוגרנו אהובנו

הרב נדב אטרה ז"ל

שעלה לגנזי מרומים במוצאי שבת קודש לאחר מחלה קשה,

הלוויתו נערכה ביום א' בבית העלמין שיכון ותיקים בנתניה בשעה 14:30.

בבניין הארץ ננוחם
____

המשפחה יושבת באולם הכנסים שבמשרדים הישנים של הישיבה.
שעות הביקור
ביום חמישי 15:00-22:30
ביום שישי 08:00-14:00

זמני התפילות:
יום חמישי:
16:25- מנחה
17:05- ערבית
יום שישי:
7:30-שחרית.

____

ההספד של הרב מלמד בלוויה

למרות מחלתו הקשה והמייסרת, הרב נדב מאוד רצה לחיות ולהמשיך לספר מעשי ה'. גם כשיידע שהמחלה התפשטה בגופו, וייסוריו גברו, עד שנזקק לתרופות חזקות במיוחד לשיכוך כאבים, לא אמר נואש ודבק בחיים. לבסוף יסוריו גברו מאוד וכמעט ולא הצליח לנשום, עד שהתפייס והסכים לעבור לעולם הנשמות.

הוא חשש שילדיו יזכרו אותו חלש חולה ומסכן, ועל כן ניסה בכל יכולתו להתחזק למענם כדי שדמותו תיזכר לפניהם כאבא שעומד על רגליו ותומך בהם ומעודדם. – אז הם יוכלו לזכור שבנוסף לכך שזכה לשרת בצה"ל כחייל קרבי, ובנוסף לכך שזכה לבנות את הארץ וללמוד תורה בשקידה וללמד תורה ואנגלית, בנוסף לכך, גם היה גיבור בדרך ההתמודדות שלו עם המחלה.

לילות רבים סבל כאבים קשים, אולם במשך שעות התאפק שלא להיאנח כדי שלא העיר את אשתו, כדי שלא תצטער, וכדי שתוכל לישון, שיהיה לה כוח להמשיך לגדל את הילדים ולהתמיד בעבודתה בבית המרקחת. פעמים שייסוריו וחולשתו גברו עליו עד שלא היה לו כוח לקום ליטול כדורים לשיכוך הכאבים, אבל כפי שסיפר לי, הניסיון הגדול מבחינתו היה להתאפק ולבלום את עצמו שלא להיאנח, כדי שאסתי תוכל להמשיך לישון.

כשנאלץ בעקבות מחלתו להפסיק במלאכת ההוראה, וראה שהעול הנפשי והמעשי על אשתו הולך וגובר, ביקש ככל יכולתו לעזור, ועד לא מזמן, לעיתים תוך הסתרת כאביו, היה לוקח את ילדיו לגן ולמעון וצוהל איתם לקראת כל דבר יפה שראו בדרך.

כשהבין שעול גידול הילדים נעשה כבד על אשתו, ביקש שתלמד אותו כיצד לבשל, עד שנטל על עצמו את האחריות לבישולי השבת.

כשביקשתי לבקרו, התעקש ובא אלי לחדרי. וכמו תמיד למרות הייסורים, התחזק באמונה ושמחה, וכמו תמיד, במרץ והתלהבות, התנצל על הצער שמחלתו גורמת.

תמיד אהב ללמוד תורה, גם בימי מחלתו, כשכל גופו כאב, התאזר בגבורה ועלה לישיבה ללמוד, ולא הסתפק בלימוד רגיל אלא למד הלכה בעיון כדי להמשיך במבחני הרבנות. בענווה הוא אמר לי, שממילא אין לו כוח לקום אפילו לשירותים, אז הוא כבר נשאר ללמוד כמה שעות רצוף.

בלב טוב שמח תמיד לעזור לחברים, ושמח לראות בטובתם. אהב את תלמידיו ושמח בהצלחתם. וגם כשלא הצליחו, אהבם ופייסם ועודדם.

שמח היה לרוץ ולהזדרז לכל דבר של מצווה, ובמיוחד שמח לקחת חלק בישוב הארץ בקו הראשון של ההתיישבות בהר ברכה, ובכל פרויקט של בנייה חפץ להיות שותף, כך קנה יחד עם אשתו את הבית שבו משפחתו גרה, ועוד הספיק לקנות דירה מרווחת בפרויקט החדש. כאשר תמיד המטרה היתה כפולה, דאגה למשפחה ורצון להוסיף נדבך ליישוב הארץ.

השתדל מאוד שלא להטריח את חבריו לסייע לו, וגם בימים שמחלתו הכבידה עליו מאוד, כל עוד היה יכול בשארית כוחותיו להתנהל בתחבורה ציבורית, למרות שחבריו הציעו להסיעו, העדיף לנסוע בכוחות עצמו.

המחלה, כך אמר לי בצער, קטעה את כל התוכניות. יחד עם אשתו הוא חלם על הקמת משפחה גדולה, והמסירות של אשתו ושלו למען הילדים והרחבת המשפחה היתה גדולה כל כך, עד שלא שם לב שכבר זכה להקים משפחה גדולה מאוד.

כשהרגיש שימיו ספורים, החליט לכתוב לתושבי הישוב מכתב, ותוך שהוא מזיל דמעות רבות כתב את הדברים הללו:

"תודה רבה רבה כפול מיליון על כל מה שנתתם לי. קיבלתי מכם המון. אי אפשר לתאר. למדתי מכם מה זה לאהוב בן אדם למרות שהוא כבר לא נראה משהו… (כלומר חולה וחלוש).

למדתי מה זו אהבת אמת. נתינה ללא גבול, ממש בכיתי שזכיתי לפגוש אנשים גדולים כאלה. איך נשות הישוב דאגו לאסתי, זה לא יאומן!

אוהב אתכם, ניסיתי להוסיף כמה שיותר שמחה בישוב. לצערי לא תמיד הצלחתי…

בעזרת ה' למעלה אהיה מליץ יושר על הישוב הנפלא והצדיק הזה, שהייתי אומר עליו שנהג כלפי כפי המשפט: "לא משאירים פצועים בשטח". הרגשתי את זה כל הזמן.

אוהב אתכם. הרגשתי שהישוב הוא לא כמו משפחה אלא הוא המשפחה שלנו… מתגעגע. על החתום: נדב

רוצים היינו לדעת למה ומדוע יקירנו הרב נדב שנהג בצדיקות, חסידות ותמימות, נסתלק לעולמו באמצע חייו, בגיל שלושים ושש. מדוע נגזר על אשתו היקרה, אסתי, להיות אלמנה. מדוע הילדים היקרים נעמי אורה, יהודה, אברהם, מרדכי, והתאומים חנה ויהושע, והתינוקת הקטנה ציפורה, יגדלו מעתה כיתומים בלא אב שילמדם וידריכם לקראת בת מצווה ובר מצווה, בלא אב שילווה אותם בדרכם לחופה.

נסתרות דרכי ה', ולמרות שאנחנו מאוד רוצים להבין את דרכי הנהגתו, לא הכל אנחנו מבינים, ואע"פ כן עלינו להתחזק באמונה שהוא יתברך היודע את כל התעלומות והנסתרות מנהל את עולמו כדי להביא את כולנו אל הטוב השלם.

יהי רצון שכל התפילות שאהובנו רבי נדב התפלל מתוך יסוריו על עם ישראל וגאולתו, על הגדלת התורה ועל ישוב הארץ, על אשתו ועל ילדיו יתקיימו, ונזכה לראות את אשתו היקרה אסתר מגדלת את כל ילדיהם לתורה ולמצוות, ומובילה את כולם לחופה, ורואה מהם נכדים ונינים. ובניין התורה, העם והארץ נתנחם (תהלים יד, ז): "מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב ה' שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל".

שיעורים אחרונים:

דילוג לתוכן