חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

פרשת חקת – על מוות וחיוניות

טומאת המת

פרשת חקת פותחת בפרשיית פרה אדומה שעניינה לטהר את טומאת המת. טומאת המת היא הטומאה החמורה ביותר, היא מתפשטת לא רק לאדם הנוגע במת אלא "זאת התורה אדם כי ימות באהל, כל הבא אל האהל וכל אשר באהל יטמא שבעת ימים…"- גם הנוגע בדבר שנגע במת נטמא. והמת עצמו מכונה 'אבי אבות הטומאה'.

ניתן לומר שגם המשך הפרשה עוסק בכך, כיוון שמיד לאחר העיסוק בפרה אדומה מוזכרת מיתתה של מרים – מיתה הגוררת אחריה את חסרון המים. כלומר, מיתת מרים מחסרת מהחיוניות של העם, דבר שמתבטא בחיסרון הממשי של מים-חיים.

בעקבות חסרון המים וצימאון העם מתבקשים משה ואהרון לדבר אל הסלע, כלומר ללמד את העם באיזה אופן אפשר גם מן הסלע הדומם והיבש להוציא מים. אלא שמשה ואהרון נכשלים במשימתם זו ובמקום לדבר אל הסלע הם מכים אותו ובעקבות כך נגזרת הגזירה "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

בעקבות כך אנו שומעים על מותו הקרב של אהרון בהר ההר, דבר שגורר אחריו גם מצוקה בליווי תלונות של העם שטוענים "למה העליתנו ממצרים למות במדבר, כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלוקל". וכתגובה "וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים וינשכו את העם וימת עם רב מישראל".

ניתן לסכם ולומר שהפרשה שלנו עוסקת ברובה בטומאת המוות ובתוצאות הנוראות המתרחשות בעקבותיו. וכפי שבארנו, שאי כניסת משה ואהרון לארץ הינה תוצאה ישירה למות מרים.

טהרת טמא המת

מנגד, התורה גם מציינת את הדרכים כיצד להיטהר מטומאת המת ולתקן את הנגרם בעקבותיה.

בכלליות ניתן לומר כי הבעיה המרכזית במוות היא שהפגישה עמו גורמת לחוסר שמחה וחיוניות. הפגישה עם המוות מדגישה את הארעיות של האדם, כשאדם הנפגש עם המוות נדמה לו כי בני האדם ופועלם אינם נצחיים. הפחד מהמוות גורם לאדם קושי במסירות הנפש כפשוטה, כיון שנראה לו שקיומו תלוי בגוף, וההיפך הוא הנכון החיוניות והשמחה, העוצמה והעוז תלויים ביכולתנו להיאחז ברוח הפנימית ובאש הקודש 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'.

התיקון לכך הוא הזכרת העובדה היסודית שעיקר האדם איננו בגופו אלא בנשמתו ושווה למסור את החיים בכדי לשרת את הקודש. כך אולי גם ניתן להסביר את העובדה שהכהן לוקח פרה אדומה, (שהיא כידוע סוג של שלמות נדירה, וכפי שמוזכר בגמרא הפרה האדומה הייתה שווה דמים רבים. פרה זו שלמה ואין בה מום, ועדיין לא נעשה בה שום שימוש, כפי שכתוב "ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום, אשר לא עלה עליה עול"). ואת הפרה הזו שוחטים ואת דמה, דהיינו את החיוניות שבה, מזים אל נוכח פני אהל מועד.

וכדי לא להיתפס לגוף המוטל לפנינו אנו שורפים את הפרה. והתורה מדגישה "ושרף את הפרה לעיניו"- כלומר, הכהן צריך לראות את השריפה, לראות כיצד הגוף חסר הערך מתכלה, ואף על פי כן, כיוון שנזרק מדמה אל אהל מועד וחיוניותה ניתנה לקודש- יש בה כוח טהרה.

כ"ה בסיון

השבוע חל כ"ה בסיוון, שעליו כותב השולחן ערוך (תקפ,א-ב) "אלו הימים שאירעו בהם צרות לאבותינו וראוי להתענות בהם… בכ"ה בו (בסיוון) נהרג רבן שמעון בן גמליאל ורבי ישמעאל ורבי חנינא סגן הכהנים…". כלומר, ביום זה נהרגו שלושה מעשרת הרוגי המלכות- הרוגי המלכות שעליהם נאמר שאין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם, הרוגי המלכות שאמנם נהרגו, אך כיוון שנהרגו על קידוש ה' אין חי מהם.

יום זה הינו גם יום פטירתו של מורנו ורבנו הרב הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, שגם הוא מייצג חיוניות של תורה, עוצמה של תורה, עוז וגבורה של תורה ומסירות נפש על כבוד התורה ויישוב ארץ ישראל.

כל השומע את שיחותיו של הרב אליהו וכל הרואה את תנועותיו חש עוצמה וגבורה. בוודאי שלחלק מעוצמתו זכה בזכות המוכנות שלו להיאבק ולזעוק על חילול ה' והפגיעה בקודש, עד כדי מוכנות לשבת בכלא על מאבקיו. (כידוע, הרב אליהו זצ"ל זרק רימון בכנסת הריקה במחאה על הפגיעה בקודש על ידי מדינת ישראל, ועוצמתו ומסירותו לא פסקו מאז אלא רק פנו לאפיקים פנימיים ומשפיעים יותר).

עוד באותו תאריך, כ"ה בסיוון, נתבשרנו על חילול ה' ופגיעה בכבוד התורה, העם והארץ. בתאריך זה התבצע השבוע מעצרו הנפשע של אחד מגדולי הדור, מורנו ורבנו הרב דוב ליאור שליט"א- המייצג את גבורתה ועוצמתה של התורה ואת מסירות הנפש לקיומה והנחלתה.

חי כשכואב לו – צועק

וכפי שאמרנו, צריך להיזהר מאוד מהמוות, להיזהר מאוד מחוסר החיוניות והקיבעון. וראוי לכל איש חי וער לכאוב, לזעוק ולמחות על רמיסת כבוד התורה, על חוסר ההבנה שזהו דבר הכרחי לתת לרבנים לומר את דעתם, דעת תורה ללא כפייה ומורא – כפי שהיה שואג הרב אליהו על הפגיעה בקודש ובארץ ישראל.

מי שחי- כשדוקרים אותו הוא צועק, ומי שמת- קולו לא נשמע (אולי כי הוא אומר בליבו שלא יעזור לצעוק…).

נקווה שדברינו אלה יהיו חלק מהזעקה הגדולה והמרה שיביע עם ישראל כנגד מעצרו של מורנו ורבנו הרב דוב ליאור שליט"א, ומתוך כך נזכה לחיים של תורה וקדושה.

ונסיים בדבריו של הרב אליהו זצ"ל שמהפסוק מירמיה "..ה' ממרום ישאג וממעון קדשו יתן קולו שאוג ישאג על נווהו…"- שממנו לומדת הגמרא שהקב"ה שואג כארי על החורבן שלוש פעמים בכל לילה, בתחילת כל משמר ומשמר, לומדים אנו שגם אנחנו צריכים לשאוג כארי. וכפי שאומר רבי נתן לתלמידיו: 'ב"ה אתם אנשים כשרים אך לא לזו הייתה כוונתי, רציתי שתהיו כחיות הנוהמות ביער לילות שלמים'.

וכן נפסקה להלכה (שו"ע שא,א) מימרתו של יהושע בן לוי בגמרא בברכות ש"לעולם ירוץ אדם לדבר הלכה ואפילו בשבת שנא' (הושע יא) אחרי ה' ילכו כאריה ישאג…". וכן פוסק השו"ע ע"פ הגמרא שם ש"מצווה לרוץ כשהולך לבית הכנסת וכן לכל דבר מצווה…".

וכל הדברים הללו הינם ביטויים לחיוניות של התורה, להתרחקות מטומאת המוות והחידלון. ויהי רצון שנזכה להתמלא באש קודש, בחיוניות של תורה, ולהתרחק מן המוות וטומאתו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן