חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

פרשת אחרי-מות – העניינים המרכזיים של חג הפסח

השבת נקרא את פרשת אחרי-מות העוסקת בתחילתה בעבודת יום הכיפורים של הכהן הגדול, שכותרתה "בזאת יבוא אהרון אל הקודש". הפרשה באה לאחר מותם של בני אהרן בקורבתם לפני ה', דהיינו בכניסתם הלא מסודרת והפתאומית אל קודש הקודשים, ומראה על הסדר הנכון והמתוקן שיש לעשות בכדי להיכנס אל הקודש.

מאידך, אף על פי שפרשת השבוע היא מופלאה מאוד, ראשנו ורובנו נתונים לחג הפסח הקרב ובא, ובייחוד לפסגתו, לליל הסדר.

וגם חז"ל בטאו את התחושה שאופפת אותנו בכך שכינו את השבת שלפני פסח בשם "שבת הגדול" ושינו מההפטרה הרגילה וקבעו הפטרה מיוחדת שקשורה לחג הקרב ובא. ועל שם הפטרה זו כינו, ע"פ המהרש"ל, את השבת 'שבת הגדול' שכן בסופה כתוב "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא, והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם..".

ולכן ננסה לקשור בין שתי האהבות ובין הפרשה לחג. ננסה תחילה להבין מה הקשר בין ההפטרה לחג הפסח, ומדוע בחרו חז"ל מכל התנ"ך דווקא את הפרק הזה כהכנה שכל ישראל מתכוננים אליה בפסח?

ההפטרה

אם נתבונן בהפטרה נראה כי תחילתה במשפט שישפוט ה' את עם ישראל, משפט שתכליתו להגיעה לגאולה השלמה עליה נאמר "וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות", אולם בכדי להגיע לכך יש צורך לצרף את עם ישראל ולזקק אותם (כפי שמובא בפסוקים שלפני כן), ולכן שופט הקב"ה את עם ישראל. והמשפט המרכזי שם הוא על ענייני הצדקה, החסד והתרומות לבית ה', שעליהם מחד מזהיר הקב"ה באזהרות חמורות, ומאידך מבטיח הבטחות מופלגות- "ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די… ואישרו אתכם כל הגויים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צבאות".

והקב"ה מבטיח שאף על פי שהיה נראה שהרשעים מצליחים והצדיקים התלוננו ואמרו "שווא עבוד אלוקים" כיוון שאין בכך תועלת שהרי "דרך רשעים צלחה", הקב"ה מבטיח שיבוא היום וההבדל בין הצדיק לרשע יהיה ברור ובולט, "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו". וכל כך ניכר יהיה ההבדל בין הצדיקים לרשעים עד שיהיו הרשעים כאפר תחת כפות רגלי הצדיקים, "ועסותם (תרמסו) רשעים כי יהיו אפר תחת כפות רגליכם ביום אשר אני עושה אמר ה' צבאות".

ולאחר העיסוק בצדקה, בחסד ובתרומות לבית ה' אומר הנביא דברים כוללים יותר, שלא די בתיקון עניין זה אלא "זכרו תורת משה עבדי" ובזכות כך הקב"ה ישלח את אליהו הנביא שישיב "לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".

הדברים המרכזיים בפסח

ונראה שחז"ל רצו ללמדנו שאלה הם גם העניינים המרכזיים של חג הפסח:

  1. ראשית לכל אמונת הגאולה השלמה והציפייה אליה. ההבטחה שאף על פי שכרגע אולי נראה כי מעשינו לא מועילים, וחס ושלום "שווא עבוד אלוקים", עוד יבוא "יום ה' הגדול והנורא".

    בליל הסדר אנו מצפים לגאולה, כפי שהיה בליל הסדר הראשון עת ישבנו במצרים כשמותננו חגורים, נעלינו ברגלינו ומקלנו בידנו, ומצפים בכל רגע ורגע לאמירה האלוקית מפי משה רבנו שהגיע זמן הגאולה, הגיע זמן היציאה. כך גם בליל הסדר שבכל שנה ושנה, אנו בצפייה דרוכה להתקדמות הגאולה (וכפי שהארכנו בכך רבות בשבוע שעבר).

  2. הדבר הראשון שכותב הרמ"א בהלכות הפסח הוא המנהג לקנות חיטים לצורך חלוקתם לעניים לצרכי הפסח. וכפי שאנו מכירים את הדברים בביטוי 'קמחא דפסחא'.

    גם בתחילת ה'מגיד' בליל הסדר, אנו אומרים "כל דצריך יתי ויכול, כל דצריך יתי ויפסח", כלומר אנו פותחים בחסד. ואכן מופיע בספרים ששלושת הרגלים הם כנגד שלושת האבות, וממילא יוצא שחג הפסח הוא כנגד אברהם אבינו שמידתו חסד. והדבר הפשוט הוא שכיוון שיש הבטחה אלוקית שהקב"ה יזקק, יטהר ויצרוף אותנו כדי שנהיה מוכנים לגאולה, בלא קשר למעשינו, כפי שהייתה הבטחה אלוקית לאברהם אבינו שעם ישראל יגאל ממצרים.

    וכפי שמבאר הרמב"ם (הלכות עבודת כוכבים א,ג) "עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהם ולעבוד עבודת כוכבים כמותם, חוץ משבט לוי שעמד במצוות אבות… וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרים בני אהרון לטעות העולם ותעיותם, ומאהבת ה' אותנו ומשומרו את השבועה (חסד גמור) לאברהם אבינו, עשה משה רבנו, רבם של כל הנביאים,

    הצד הנוסף שאנו יכולים ללמוד מהעיסוק בחסד הוא שחלק חשוב מאוד מן הגאולה הוא היכולת להיפתח למגוון הדרכים והדעות שישנם בעם ישראל. ומכאן אנו מגיעים לדבר השלישי.

  3. העיסוק בבנים, בילדים, בדור ההמשך וחיבורו לדור הקודם ולדורות הקודמים, הינו גם כן חלק יסודי מאוד מליל הסדר, הוא המצווה המרכזית שאנו מקיימים בלילה זה- "והגדת לבינך ביום ההוא".

    גם הנביא מדבר על חיבור האבות והבנים, ואפשר לומר שיסוד זה נובע משני היסודות הקודמים, מתוך אמונת הגאולה אנו בטוחים שכל דור ודור הולך וצועד קדימה, הולך וחושף עוד שלב ועוד רובד בגאולתנו, ולכן תקוותנו העצומה היא על בנינו. ובטוחים אנו שהם יזכו לשלב נוסף בגאולה אליו לא זכינו. ומתוך ההיפתחות והאהבה שתשרור בין הדורות, בין דור האבות לדור הבנים, יופיע אותו השלב, שהרי כל הגאולה העתידה נובעת ונמשכת מתוך הבניין שכבר נבנה, ולכן ממילא יש צורך לחבר בין הדורות, בין העבר ההווה לעתיד, בין דור הבנים לדור האבות. מתוך האבות יזכו הבנים להופיע את מדרגתם החדשה, ומתוך הבנים יזכו גם האבות להיחשף אליה.

החיבור הבין דורי, שהוא הפסוק הבולט והידוע ביותר בהפטרה, הוא העומד ביסוד ליל הסדר.

לכן בליל הסדר יש מקום לכולם, לכל הבנים על ארבעת סוגיהם השונים, וכמובן לאבות. אלא שללא שני היסודות שאמרנו, שהם:

  • ביטחון הגאולה שמקרין על הביטחון ביכולת בנינו לגדול ולצמוח אפילו יותר מאיתנו.
  • החסד והאהבה ללא תנאי, והיכולת להיפתח, להעניק ולקבל.

לא נוכל לקיים כראוי את תפקידנו בהעברת הלפיד שתחילתו במצרים והמשכו בשמירת התורה ובשורת גאולת העולם במהלך כל הדורות "עד בוא יום ה' הגדול והנורא".

יהי רצון שנזכה להתכונן בשבת זו ולבנות בעצמנו את המוכנות לזכות הגדולה של השותפות במהלך הגאולה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן