חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

פרשת מצורע – אביב

כינו השבוע להיכנס לחודש ניסן, ראש החודשים. ובכדי להכין אותנו לחודש זה הורו לנו חז"ל לקרוא בשבת מברכין את פרשת החודש, וממילא מבינים שיש צורך והכרח להתבונן בעניינו של החודש הזה, בעניינו של החידוש הזה.

אחד הדברים המיוחדים לחודש הזה הוא ההקפדה של התורה שחודש זה יישאר באביב. הדגשה זו מופיעה גם בפרשת קדש לי, אותה אנו מצווים לזכור על ידי הנחתה בתפילין, "היום אתם יוצאים בחודש האביב, והיה כי יביאך ה' אל ארץ הכנעני והחתי והאמורי והחוי והיבוסי, אשר נשבע לאבותיך לתת לך, ארץ זבת חלב ודבש, ועבדת את העבודה הזאת בחודש הזה".

שתי הדגשות מופיעות בפסוקים אלו:

  1. שהחודש הוא חודש האביב.
  2. שהעבודה שאנו מצווים לעשות כל שנה ושנה חייבת להיות בחודש זה.

בכדי להבין את המשמעות והחשיבות של האביב, וממילא את משמעות החודש הזה, חודש האביב, ננסה לראות הקבלה מעניינת בין פרשת השבוע, מצורע, לבין פסח מצרים.

בפסח מצרים אנו מוצאים שהתורה דורשת שכל האדם ישתתף במצווה, וכוונת דברינו ב"כל האדם" היא שהאדם על כל מרחבי חייו משתתף במצווה: בגופו- בידיו וברגליו הוא צריך לקחת שה ולשחוט אותו, ובחושי הטעם, הריח והראיה הוא אוכל את קרבן הפסח. בבגדיו- כפי שאומרת התורה, "וככה תאכלו אותו מתניכם חגורים, נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם..". ובביתו- בו הוא מורח את הדם, "ולקחו מן הדם ונתנו על שתי המזוזות ועל המשקוף".

וכן אנו מוצאים בנגע הצרעת שמקיף את גופו, בגדיו וביתו של האדם.

ונראה שמשמעות הדבר היא שכאשר אדם עושה מצווה הוא משפיע על כל העולם: על החי, על הצומח ועל הדומם. כל העולם מתעלה ממעשיו של האדם. וכן להפך, כשאדם עושה עבירה אזי הקלקול מתפשט על כל מרחבי החיים.

וככל שמעשי האדם משמעותיים יותר, כך ההשפעה שלהם גדולה ורחבה יותר, הן במובן של המרחב בו היא משפיעה, הן במובן הזמן שבו ממשיכות תוצאות המעשה להשפיע, והן במובן האיכות והעומק של ההשפעה.

הרב קוק מבאר שהעובדה שיציאת מצריים הייתה באביב מלמדת שיציאת מצרים חידשה ושינתה את פני העולם כולו, והעובדה שכל שנה ושנה אנו חייבים לחגוג את יציאת מצרים באביב מלמדת שבכל שנה ושנה יציאת מצרים מחדשת את העולם כולו, כפי שהאביב מחדש את פני האדמה.

וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל בעולת ראיתו "היום אתם יוצאים בחודש האביב'- פעולת היציאה שלכם היא פעולה חודרת בכל היקום, פעולה חודרת בכל הטבע, פעולה חודרת בכל מה שהוא למעלה מן הטבע. היום הוא מיוחד במהותו הרוחנית, להיות מוכן ליציאה שלכם, והוא בחודש האביב, שהפריחה והחיים המתחדשים מוכרים בו כל כך בכל הטבע. קנה כאן מקום איחוד כל תמצית הבריאה, להיות הכל משותף עם יציאתכם המופלאה".

ופעולה זו נמשכת בכל שנה ושנה, כפי שכותב מרן הרב ב'מגד ירחים', ש"יציאת מצרים תישאר לעד האביב של כל העולם כולו". וכפי שמדגיש מרן הרב עוד ב'עולת ראיה' ש"יציאת מצרים הייתה מאורע כזה, שרק לפי מראית העין הגסה נחשבת היא לדבר שהיה איזה פעם ועבר, אבל באמת על ידי הכרה תוכית אנו באים לידי ידיעה, כי עצם פעולת יציאת מצרים היא פעולה שאינה נפסקת כלל התגלות יד ה' בפרסום ובהופעה בהירה על פני ההיסטוריה של התבל, היא התפרצות אור נשמת אלוקים החיה והפועלת בכל מרחבי עולם, אשר ישראל זכה לזה, שעל ידי גודלו והכשרת קדושתו, תאיר את אורה להזריח אורים גדולים בכל נאות מחשכים לדורי דורים".

כלומר, מבאר מרן הרב מהי אותה הפעולה שפעלה ופועלת יציאת מצרים. יציאת מצרים יצרה את עם ישראל שהוא הגילוי של יד ה' בעולם, של רצון ה', ולא רק באמירה שלו או בלימוד התורה שלו, אלא בעצם הופעתו וההיסטוריה שלו. וכל זמן שעם ישראל מתקיים ומגלה בעצם חייו את מציאות ה', זוהי המשך פעולת יציאת מצרים.

בכדי להביע את גודל עניין יציאת מצרים ואת העובדה שהיא שינתה את העולם, או כפי ביטויו החריף של הנצי"ב בהקדמתו לספר שמות שיציאת מצרים הינה בריאת עולם מחודשת, הופיע החידוש בכל שלושת מרחבי החיים:

  1. במרחב המקום המכונה עולם, שמתבטא הן ביציאה הפיזית ממצרים והן בחידוש פני האדמה באביב.
  2. במרחב הזמן המכונה שנה, שמתבטא בכך שאז התחיל מניין חדש של זמן, "החודש הזה לכם ראש חודשים". ויתרה מכך, הזמן הפך להיות מדבר טבעי לדבר שמתקדש ומתחדש על ידי ישראל.
  3. במרחב האדם המכונה נפש, בהופעת עם ישראל ובהתחדשות החירות הלאומית והרוחנית שלו.

יהי רצון שנזכה להיפגש עם האור הגדול שמופיע כל שנה ושנה בהתחדש עלינו חודש ניסן ומופיע ביתר שאת בהתקדש חג הפסח ולחדש את חיינו כולם לאורו. "החודש הזה לכם ראש חודשים"- ראש לכל החידושים שיופיעו בעזרת ה' בשנה זו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן