חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת אמור ולל"ג בעומר

במוצאי שבת יחגגו המוני בית ישראל את יום ההילולא של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי. ונראה שלא מצאנו בכל האומה אדם שחקוק זכרו בתולדות האומה כרבי שמעון בר יוחאי. ומצאנו את גדולי ישראל שמשבחים מאוד את העליה למערתו וביניהם רבי עובדיה מברטנורא שכתב: ש"בי"ח אייר, יום מיתתו (של רשב"י), באים מכל הסביבות ומדליקים אבוקות גדולות, מלבד מה שמדליקים עליה נרות שהרבה עקרות נפקדו, וחולים נתרפאו, בנדר ונדבר שהתנדבו למקום ההוא…" .

וכן מובא בספר התודעה שבעל האור-החיים הקדוש "היה פעם אחת בהילולא וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה וצועק 'היכן אני השפל נכנס למקום אש להבת שלהבת קודש וכל פמליה של מעלה וכל נשמות הצדיקים' ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה".

על פי ההלכה הפשוטה הסיבה לחגיגיות ביום ל"ג בעומר היא שאז פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות (מאירי יבמות סב,ב), או ע"פ שיטה אחרת המגפה נעצרה בל"ג בעומר אלא שאותם תלמידים שמחלתם החלה לפני ל"ג בעומר מתו אח"כ עד חג השבועות (חידושי אגדות למהר"ל, שם). וסיבה נוספת לחגיגיות בל"ג בעומר היא שאז החל רבי עקיבא ללמד את חמשת תלמידיו החדשים, שמהם הועמדה התורה בעם ישראל (פר"ח תצג,ב), או שאז נסמכו חמשת תלמידיו של רבי עקיבא (כה"ח תצג,כו).

וכמובן, נראה לומר, שאין כאן מחלוקת במציאות, שהרי ניתן לומר שבאותו היום בו פסקה המגפה נסמכו תלמידי רבי עקיבא ובאותו היום גם נפטר רבי שמעון בר יוחאי. אלא שכאן ישנה שאלה, מדוע מכל חמשת תלמידי רבי עקיבא, זכה רבי שמעון בר יוחאי ששמו יזכר בכלל ישראל?

ואולי ניתן לומר שהדבר קשור להנהגתו של רבי שמעון בר יוחאי כלפיי הרומאים. וכך מספרת הגמרא בשבת לג. "יתבי רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון, ויתיב יהודה בן גרים גבייהו. פתח רבי יהודה ואמר: כמה נאים מעשיהן של אומה זו, תקנו שווקים, תקנו גשרים, תקנו מרחצאות. רבי יוסי שתק. נענה רבי שמעון בר יוחאי ואמר: כל מה שתקנו, לא תקנו אלא לצורך עצמן. תקנו שווקים, להושיב בהן זונות. מרחצאו, לעדן בהן עצמן. גשרים, ליטול מהן מכס. הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם ונשמעו למלכות. אמרו: יהודה שעילה יתעלה. יוסי ששתק יגלה לציפורי. שמעון שגינה יהרג". כלומר, רבי שמעון בר יוחאי עומד בגבורה ומצביע על הקלקול היסודי שבמעשיהם של הרומאים. ובעקבות כך גולה בסופו של דבר למערה ושם, מתוך ההסתגרות ומתוך ההתעמקות, זוכה להביא לעם ישראל את פנימיות התורה.

ונראה שכבר בדבריו על הרומאים מביט רשב"י פנימה. שהרי אמנם חיצונית נעשים דברים לתיקון העולם ויישובו, אבל רשב"י יודע שכאשר נעשים דברים בעולם, יכולתם להשפיע בעולם תלויה לא במעשה הטכני אלא בכוונתו הפנימית של האדם, ברצונותיו הטובים, בשאיפותיו הישרות, וכיוון שכל מה שנעשה על ידי הרומאים הינו בכוונות פסולות- לא תהיה במעשיהם תועלת. (עיין עין איה שם).

ומתוך כך, מתוך ההעזה לומר את האמת הפנימית אע"פ שכרגע נראה אחרת, ולמרות שמסכן בכך את חייו, זכה לגלות את תורת הסוד. ולכן עם ישראל זוכר את רשב"י. עם ישראל רוצה לגלות לעולם את האמת הפנימית, הגדולה, שחייבת להיאמר באומץ ובגבורה, שלעיתים דורשת מסירות נפש ממש. ופעמים רבות בשלב ראשון נראה לאדם שהעם לא איתו שהרי רבי יהודה, נשיא ישראל, זכה לכבוד חיצוני באותו הדור והיה לראש המדברים בכל מקום, שגילה את האמת הזמנית, שניתן וצריך להשתמש במעשיהם של הרשעים כדי לקדם את עניינו של ישראל באותה העת. וכפי שידוע שלרבי יהודה היו אלפי תלמידים. אולם רשב"י, שסביר מאוד להניח, שהיו לו מתי מעט תלמידים, אחרי שנים רבות במערה, זכה ותורתו משפיע לדורי דורות והיא תורת הגאולה, שבה ועל ידה יזכו ישראל לגאולה השלמה. ולכן עם ישראל מוקיר את זכרו, כי זכרו הוא הזכר לטוב הגנוז, לגאולה השלמה, לאמת הפנימית, שהיא היא מטרתם היחידה של האומה הישראלית.

גם בדורנו זכינו לאנשים שאומרים את האמת הגדולה, גם אם כרגע לא כולם זוכים לקלוט אותה. ואותם האנשים יזכרו לדורות עולם על העמקתם, עמידתם וגבורתם. ויהי רצון שנזכה להידבק במעשיהם, ושבדורנו, דור של גאולה, יזכו להרבות גבולם בתלמידים, ועל ידי כך נמהר ונחיש את גאולתנו.

אני מצרף, יחד עם דבר התורה, דברי הסבר למאבקם של הבחורים הגיבורים שסרבו לעבור ישיבה, ובימים אלו משלמים על כך מחיר אישי ויושבים בכלא.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן