חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

להיות שותף עם הקב"ה – דבר תורה פרשת תרומה

פרשת תרומה, כפי שניכר בשמה, עוסקת בתחילתה בבקשת התרומה שמבקש משה רבינו, בשם ה', מבני ישראל, וכפי שאומר הכתוב "וידבר ה' אל משה לאמר דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו תיקחו את תרומתי", ומאז ועד היום מסורת היא בידינו שכל מוסדות התורה תלויים בתרומות.

ויש מקום לברר וללבן מדוע כך הם פני הדברים? והאם גם כאשר מדינתנו תהיה מונהגת על פי התורה יימשך מנהג ה"שונררים" והמתרימים המתקשרים ובאים לביתנו תדיר, או שמא במצב המתוקן ישלם כל אחד עבור בנו וביתו ויאפשר להם ללמוד תורה, ואותם היחידים שצריכים להרבות בלימוד ייתמכו על ידי המדינה?

נראה מפרשתנו שההתרמה לבניין הרוחני של עם ישראל הינה לכתחילה, שודאי לא הייתה מניעה שיבנה המשכן מאליו, שהרי בדור המדבר עסקינן, שכל חיי הדור בנס עומדים: מוקפים בענני הכבוד, אוכלים מן מן השמים ובגדיהם גדלים כפי גדילת גופם ולא בלים. ולכן ברור שרצה הקב"ה ללמדנו לקח לדורות, שכך צריך להיות הסדר.

אלא שהשאלה עדיין בעינה עומדת- מדוע? למה הדבר היסודי ביותר בחיי האומה, השראת השכינה בישראל, המרכז הרוחני של העולם כולו, תלוי ב"כל איש אשר ידבנו ליבו"ץ? האם לא היה ראוי שדבר זה יהיה קיים ועומד ללא קשר להתנדבותנו ולרצוננו? ויש להוסיף על הקושיה, שלגבי התורה מצאנו שלא ניתנה בבחירת ישראל, שהרי הקב"ה כפה על ישראל הר כגיגית ואמר להם "אם מקבלים אתם את התורה מוטב, ואם לאו פה תהה קבורתכם", והסבירו גדולי המחשבה שאף על פי שאמרו ישראל "נעשה ונשמע" והיו מוכנים לקבל את התורה, רצה הקב"ה לתת את התורה בכפייה, כדי לומר שהתורה היא הדבר שבו תלוי העולם כולו, "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי", ובה תלוי קיום העולם כולו, ולכן לא ייתכן שהתורה תהיה תלויה בבחירה אנושית. ומדוע המשכן, שהוא גילוי השראת השכינה בארץ, לא ניתן גם הוא בכפיה? וגם המציאות מוכיחה שהתורה לא פוסקת מעם ישראל, בכל הדורות ובכל המצבים, אבל המקדש, לצערנו ובושתנו, עומד בחורבנו…

ונראה להסביר שמתן תורה ובניין המשכן הינם שני מהלכים שונים לחלוטין. קבלת התורה הינה המהלך של הורדת השפע האלוקי מלמעלה למטה, מן העליונים לתחתונים, ומימלא הדבר תלוי רק ברצונו יתברך, "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו", תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו. הכל ממנו אלינו. לעומת זאת, המשכן הינו המהלך ההפוך, מלמטה למעלה, מן התחתונים לעליונים. "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". בעצם המשכן הינו ברומטר, המדד, לכמות התורה שנקלטה בישראל, ולכמה עם ישראל הפך להיות שותף לריבונו של עולם. ולכן הדבר חייב להיות תלוי ברצונם ובליבם של ישראל.

וכפי שאומר המדרש הנפלא: "רבי יהודה בר סימון בשם רבי יוחנן, שלושה דברים שמע משה מפי הגבורה ונבהל ונרתע לאחוריו, בשעה שאמר לו: 'ועשו לי מקדש' אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם הינה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך ואתה אמרת 'ועשו לי מקדש'? אמר לו הקב"ה: משה, לא כשאתה סבור, אלא עשרים קשר בצפון ועשרים קשר בדרום, שמונה במערב, ואני יורד ומצמצם שכינתי ביניכם למטה, דכתיב: 'ונועדתי לך שם'. ובשעה שאמר: 'את קורבני לחמי לאישי', אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, אם מכניס אני את כל חיות שבעולם, יש בהן העלאה אחת? או כל עצים שבעולם, יש בהם העלאה אחת? שנאמר 'ולבנון אין די בער וחיותו אין די עולה', אמר לו הקב"ה: משה לא כשאתה סבור… אלא אחד שחרית ואחד בין הערביים… ובשעה שאמר 'ונתנו איש כופר נפשו' אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, מי יכול לתת פדיון נפשו?… אמר לו הקב"ה למשה: לא כשאתה סבור אלא זה יתנו… ואין הקב"ה בה בטרחות על ישראל. וכיוון ששמע משה כך התחיל לשבח בישראל ואמר 'אשרי העם שה' אלוקיו, אשרי העם שככה לו, אשרי שאל יעקב בעזרו'.

כלומר, אומר המדרש שמה שנדרש מאיתנו הוא רק מה שבכוחנו, ולכן משבח משה רבינו את עם ישראל, כי מה שנתגלה כאן הוא שריבונו של עולם רוצה את כוחנו, את עבודתנו ואת השתתפותנו.

וכך הם הדברים גם לדורות. הקב"ה רוצה בהשתתפותנו, בתרומתנו, וכל מי שתורם להנחלת התורה ולחיי התורה בעם ישראל, הופך להיות שותף לקב"ה. ולכן היחס הנכון למי שמבקש תרומה על מנת להגדיל תורה ולהאדירה צריך להיות כיחס לשליח מריבונו של עולם להציע לנו שותפות איתו יתברך. ויותר מכך, אל יחכה אדם שיבקשו ממנו, אלא יקח חומש מהכנסותיו, או לכל הפחות מעשר, ויחפש היכן המקום שהכי כדאי לו להיות שותף, יחפש מהי הדרך הטובה ביותר להחיות את התורה בעם ישראל, ויבקש אם אפשר לזכות להיות שותף בו. "אשרי העם שככה לו, אשרי העם שה' אלוקיו".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן