חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת תזריע מצורע – לראות טוב

פרשות תזריע-מצורע ולשון הרע

 

השבוע אנו קוראים את פרשיות תזריע ומצורע, שבמרכזן נצבת מחלת הצרעת, שכידוע מגיעה על לשון הרע.

הרבה מדברים, כותבים ודנים על לשון הרע, ולכן נמנעתי במשך השנים לכתוב על הנושא שכבר טופל והוקף מכל צד. למרות זאת מפאת חשיבותו הרבה, ועקב היותו גורם התחלואים הרבים ביותר על היחיד והחברה, החלטתי השנה לשנות את מנהגי ולכתוב על הנושא.

לשון הרע מופיע בכמה מעגלים:

לשון הרע על עצמי – חלקכם בוודאי שואלים מה שייך לשון הרע על עצמי? אבל זהו היסוד לכל. באיזו עין אני מסתכל על עצמי? האם אני מבקר את עצמי ללא הרף? רואה בשלילה את השגי ומעשיי? או האם אני שמח ומרוצה מעצמי? רואה את עצמי בעין חיובית? דן את עצמי לכף זכות?

מעגל זה משמעותי מאוד ומשפיע על שאר המעגלים. בעיה במעגל זו גוררת את רוב החולאים הנפשיים והרגשיים: חוסר בטחון עצמי, דכאון, ערך עצמי פגוע ועוד. יחד עם חולאים אלו יש עוד תופעות לוואי חוסר עשייה ותעוזה, פחד וחולשה ועוד.

לשון הרע על משפחתי – מה??? מי מספר לשון הרע על משפחתו הקרובה ביותר? לצערי רבים, הילדים בינוניים, האוירה בבית לא משהו, הזוגיות טעונה שיפור…לשון הרע על המשפחה הקרובה ביותר, זה קורה במשפחות הכי טובות, ואולי דווקא בהם…זה יכול להיות אחרת, הילדים שלנו מקסימים ומתוקים, שנונים וחכמים, שובבים ונמרצים – אין כמוהם! האוירה בבית אוהבת ושמחה, תוססת וחיונית, הזוגיות שלנו, אנחנו באמת אוהבים מאד…

האם אני מציע לשקר? חס ושלום. אני מציע לראות את החצי המלא ולדבר עליו. מה היה טוב היום? מה עבד כמו שצריך? אלו השאלות הפנימיות שצריכות לכוון את המחשבות שלנו, ככל שנחפש את הטוב נמצא אותו ונשמח בו, נדבר  ונספר עליו כך הוא יתפוס יותר מקום בחיינו, וגם יגדל בחיינו בפועל.

לשון הרע על המשפחה המורחבת, לשון הרע על השכנים או הקהילה בה אני חי, לשון הרע על הציבור שאליו אני משתייך. מעגלים מעגלים יש ללשון הרע, אך המעגל הראשון הוא הוא לא לדבר לשון הרע על עצמך, לפתח עין טובה, לב טוב כלפי עצמך. הקרוב קרוב קודם. תתחילו במעגלים הקרובים ותראו איך זה הולך ומתפשט למעגלים היותר רחבים.

עין טובה היא יסוד בגאולת ישראל. הרב חרל"פ בספרו המופלא 'מעייני הישועה' (מי מרום, חלק  ו) מדבר המון על העין הטובה כמקדמת גאולה: "לעתיד לבוא יתגלה שכל חטאי ישראל לא היו לשם חטאים, כי אם לשם תשובה והתקרבות לקב"ה" (עמוד יח). בהמשך מסביר הרב חרל"פ שעל ידי הסנגוריה והעין הטובה של הקב"ה כלפי כנסת ישראל זו תהיה הגדולה (עמוד מו), "בשעה שישראל נתונים בצרה וענני העצבון פרושים על פניהם ואינם שמחים בבריאת העולם, וכל מעיינם הוא רק במחשבת 'נוח לו לאדם שלא נברא משנברא' אז גם השמחה שלמעלה נעדרת, ואין הקב"ה שמחי במעשיו…ומתוך זה עצמו מתרבים הייסורים…לכן אלה אשר קרבת ה' יחפצון ואשר אינם משתתפים בצערו של הקב"ה עליהם להיות עלזים ושמחים ולמצוא עונג ונחת מן הבריאה לשום עליה עין טובה – שכן שימת עין לטובה פועלת שהעין תראה רק טוב, ולפי שטבע העין לראות כל מה שיש, בהכרח שכל הרע יכחד מן העולם, כדי שהעין תראה באמת רק טוב, וכשם שבא לראות בא להראות – ובזה מעוררים את החפץ העליון, ליצור ולברוא, ויתקיים 'יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו' ומהפכים כל הדינים לרחמים גדולים וחסדים עליונים וטובים…" (עמוד נ).

יהי רצון שנלמד את אומנות העין הטוב, ראיית הטוב, לדון לכף הזכות את עצמנו ומשם ילך הדבר ויתפשט עד גאולת ישראל השלימה!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן