חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

יום כיפור – הרצון הטוב הוא הכל

יום הכיפורים הוא יום ממוקד מאוד שמכיל הרבה. חז"ל דורשים על הפסוק "ימים יוצרו ולו אחד בהם" שמכל הימים בשנה רק יום אחד הוא לו יתברך- יום שכולו שלו, יום שאין בו שליטת יצר הרע, אין בו קטרוג- והוא יום הכיפורים.

המסכת שעוסקת בעניינו של היום הזה נקראת 'יומא'. וכשמה כן היא- עוסקת ב-היום. ודווקא כיוון שיש כאן דבר כה גדול בזמן כה קצר, נדרש מאיתנו מיקוד וריכוז גדול- לא להתפזר, לא להתבלבל, לא לעסוק בדברים מסביב אלא לגעת מיד בעיקר. ומהו העיקר? כפי שהוכרע במסכת אבות- העיקר הוא הלב הטוב, הלב הטוב שכולל הכל.

ומהו הלב? הרמב"ם בפירוש המשניות על מסכת אבות מפרש שהלב הוא הרצון. העיקר שעליו הכל עומד הוא הרצון. ותפקידנו ביום הכיפורים הוא לעבוד עבודה גדולה, ממוקדת ומרוכזת על הרצון הטוב שלנו- לחזק את הרצון, לאמץ אותו, להגדילו ולהגביהו.

כתוב בספרים שכפי שלאדם יש איברים כך גם לזמן יש איברים. ראש השנה הוא הראש, ויום הכיפורים הוא הלב. לכן עשר פעמים החל מערב יום הכיפורים, וכלה בתפילת נעילה, אנו מכים שוב ושוב על הלב (באמירת הוידוי)- לעוררו וליישרו.

חז"ל מגלים לנו שהלב הוא העיקר ואומרים לנו שרחמנא ליבא בעי, כלומר רצון ה' הוא בליבנו, כפי שכתוב במשלי "תנה בני ליבך לי". ומסביר שם הרלב"ג "שלא תהיה כוונתך ורצונך כי אם לקניין השלמות". כלומר, ליבך הוא הכוונה והרצון. כשכוח הרצון הוא שמפעיל את הכל.

מרן הרב קוק זצ"ל כותב על כך פעמים רבות מספור, ובין היתר ש"התשובה השרויה בלב תמיד, מוודאת לאדם את הערך הגדול של החיים הרוחניים והיסוד הגדול שהרצון הטוב הוא הכל וכל הכשרונות שבעולם אינם אלא מילואיו… והוא בא להכיר את הטוב האמיתי של ההצלחה הגמורה שאינם תלויה כי אם באדם עצמו, ולא שום תנאי חיצוני, והוא רק הרצון הטוב. והצלחה זו היא האושר הגדול מכל אוצרות וסגולות, ורק היא מאשרת את כל העולם ואת כל המציאות. כי הרצון הטוב השורה בנשמה תדיר, מהפך הוא את כל החיים והמציאות לטובה" (אורות התשובה ט,א).

עבודתנו ביום הכיפורים היא לעבוד על הרצון שהוא יסוד כל החיים הרוחניים והגשמיים, יסוד כל המציאות.

בכדי לאמץ את כוח הרצון דרושה ודאות. וביום זה, כיוון שמוסרים הערפילים ואור האמת האלוקית זורח, יום החתימה- יום שחותמו של הקב"ה, שהוא האמת, מתגלה בו. ביום זה יש לנו את היכולת להגיע לוודאות. זוהי גם עניינה של חתימה- שדבר חתום הוא דבר בהיר וודאי.

עניינם של הווידויים הרבים שאנו אומרים ביום הזה הוא לוודא מהי האמת, וזאת על ידי שלילת כל הדברים שאינם נכונים לחיים ולעולם. אחרי שמסירים את כל הפספוסים ואת כל ההחטאות, ממילא מצליחים להגיע לאמת המכוונת. ומתוך הוודאות הגדולה מתחזק הרצון הטוב, ומתוך כך מקבלים עוצמה פנימית לכל השנה כולה.

יהי רצון שנזכה להגיע לאותה הוודאות בטוב ובישר, בנכון ובצודק, ומתוך הוודאות נבנה את כח הרצון בעוצמות אדירות, וכאשר הרצון יתגלה ממילא יתגלו היכולות וכל המעשים המופיעים מתוך הרצון יתגלו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן