חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

יש לך שאלה?

על המחייה ועל הכלכלה – פרשת בהר

הרב גור גלון

המצווה לעבוד והמצווה לשבות

פרשת בהר עוסקת בכלכלה הראויה על פי הדרכת התורה. במאות השנים האחרונות (ובאופן בולט מאז המהפכה הצרפתית) העולם עוסק בשאלת המדיניות הכלכלית הראויה. תנועות אדירות קמו ונפלו על שאלת המדיניות הכלכלית, ועד היום אין הכרעה מוחלטת בשאלה זו.

בפרשתנו אנו מוצאים מבט כללי על שאלה זו והשאלות הנלוות אליה.

הפרשה פותחת במצוות השמיטה, "שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה, ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' שדך לא תזרע…". שני דברים בולטים בפסוקים אלו: 1. ישנה מצווה לעבוד. 2. אף על פי שהעבודה חשובה מאוד, היא אינה חזות הכל. פעם בשבע שנים על האדם לשבות ממלאכה ולהקדיש את זמנו לה' – ללימוד תורה ולהתחזקות רוחנית (כפי הדרכת התורה בכל שבת).

השמיטה היא הנקודה החשובה, שכן בעולם בו הכסף והעבודה הם חזות הכל ברור הדבר שיהיו קלקולים גדולים בתחומי הכלכלה, והשמיטה באה על מנת שלא נגרר לכך. בשנת השמיטה שווים כולם – בין עני ובין עשיר, בין גר ובין אזרח הארץ – כולם יכולים לקחת מן השדות כדי צרכם ולהקדיש את זמן למילוי רוחני במשך שנה שלמה.

היובל – למנוע עבדות לצמיתות

הנקודה השנייה בפרשתנו היא שנת היובל. היובל ככלי חברתי-כלכלי, יצר מציאות בה גם אדם שכשל בהתנהלותו הכלכלית, לא הפך להיות תלותי לשארית ימיו באנשים שהצליחו לכלכל את צעדיהם כראוי. ונבאר מעט את העניין. בעבר מקור ההכנסה הבסיסי והעיקרי היה הקרקע, אשר אפשרה לכל אדם שעבד בחריצות להתפרנס בכבוד. אך ברגע שאדם כשל מסיבות שונות, ונאלץ למכור את הקרקע שלו, הוא נהיה תלותי בבעלי הקרקעות. מצב זה, אילולא היובל, יעבור לבניו ובני בניו עד סוף כל הדורות. התורה צוותה לנו את היובל המאפשר התחלה מחדש.

אין מניעה שייווצרו מעמדות ויהיה פער בין עשירים לאנשים רגילים (וודאי שהכספים שנאספו במשך השנים על ידי האדם שצבר הון וקרקעות, יישארו בידיו), אך כל אחד צריך לקבל את אפשרות הפרנסה הלא-תלויה. כחלק מחירות מתבקשת זו, נמחקים החובות ומשוחררים העבדים וכך נמנעים ממצבים בהם יש משפחות תלויות בחסדם וטובתם של בעלי הקרקעות.

כדי להבטיח שמנגנון זה יעבוד ישנה אזהרה  לא למכור את הארץ לצמיתות. על פי חלק מן הראשונים האיסור הוא למכור לגוי שלא יקיים את מצוות היובל וממילא תמנע זכותה של הבעלים הראשונים לחזור אל ארצם, כי עלול היה אדם לומר: 'מדוע אמכור ליהודי במחיר מוגבל, שהרי המכר רק עד היובל, אמכור לגוי במחיר גבוה כי זוהי מכירה לעולם…', לכן אסרה התורה למכור לצמיתות.

וחי אחיך עמך

הנקודה השלישית בפרשתנו, היא האפשרות אפילו בתוך היובל, לגאול את הקרקעות ואת העבדים, וכן להימנע מניצול הקשיים והמסכנות – איסור הריבית, האיסור לעבוד עבודת עבד באחיך, החובה להעניק תנאים סוציאליים נאותים. כלומר, חוץ מהחזרת המצב לקדמותו ביובל, יש גם לדאוג לעובד או למתקשה כל השנים.

השילוב של שלוש הנקודות הללו:

  1. ההבנה שהכלכלה איננה תכלית וחזות הכול, והעיקר הוא ההתקשרות אל הנצח – אל הקב"ה.
  2. היכולת לתת הזדמנות מחודשת לכל משפחה להתפרנס בכבוד.
  3. ההקפדה שגם מי שנאלץ לעבוד כשכיר יקבל את הזכויות הראויות, ומי שמתקשה יקבל סיוע ללא ניצול של מצבו.

יוצר מציאות כלכלית וחברתית בריאה.

יש מכאן גם לימוד חשוב לכל אחד ואחד מאיתנו. עלינו לזכור מה עיקר ומה טפל, לשמור על עצמאותנו –לא להשתעבד, לדאוג לעזור לחלשים ולהיזהר שלא לנצל את מצבם, להתייחס בכבוד ובאנושיות לאנשים 'המשרתים' אותנו ולהשתדל לעזור לאנשים לעמוד על רגליהם לבל יהיו תלויים באיש- 'והחזקת בו וחי אחיך עמך'.

ההתנהלות לפי צוויי פרשתנו היא התיקון העמוק בימים אלו של האבלות על תלמידי ר"ע שמתו כי לא נהגו כבוד זה בזה, ויהי רצון שנזכה מתוך העיסוק בהם לתקן את עצמנו, את חברתנו ואת כלכלתנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן