חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

ואהבת לרעך כמוך

הרב גור גלון

עם קדוש

בפרשתנו ישנו ריבוי גדול של מצוות: הן מצוות שבין אדם למקום והן מצוות שבין אדם לחברו, והכותרת לכל המצוות הללו היא ההבטחה והציווי "קדושים תהיו".

עובדה מעניינת ומופלאה שמעתי מהרב יצחק בן-שחר, בכל ספר בראשית לא מופיע הציווי לקדש, וכן לא מופיע השורש ק.ד.ש – פרט לבריאת העולם בה נאמר שהקב"ה קידש את היום השביעי.

הפעם הבאה בה מופיע שוב השורש ק.ד.ש הינה כאשר משה רבנו נשלח, במעמד הסנה, להיות מנהיגם הראשון של עם ישראל ולגלות את כוח האומה הישראלית.

הדברים מתחברים למה שהערנו בעבר, אין אפשרות להשיג קדושה אלא כאומה (וראו בעניין זה את דבריו הנפלאים של רבי יונתן אייבשיץ' על תחילת פרשתנו שהבאנו בעבר).

הפעם נוסיף ונעיין בדברי ה'מאור ושמש' שמדייק מהמילים "דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו",

"האדם ירצה להתבודד להיות ביחיד, ויסבור שעל ידי זה יזכה לקדושה העליונה? תלמוד לומר: 'כי קדוש אני'- 'קדושתי למעלה מקדושתכם' שאין זה אלא בהבורא לבדו שהוא יחיד ומיוחד. אבל אם האדם ירצה להמשיך עליו קדושת הבורא ברוך הוא אי אפשר אלא בהקהל יחד".

כלומר, כדי להגיע לקדושה צריך ליצור מדינה מתוקנת. רק אומה שלמה על כל מרכיביה – יכולה ליצור קדושה קיימת שתתמיד במציאות.

כלל גדול בתורה

נמקד את המבט בנקודה יסודית אחת, שבמבט ראשון אולי תראה כסותרת את דברינו הראשונים, אך במבט עמוק יותר נראה כי היא הבסיס והיסוד להם.

בספרא על פרשתנו מובאת מחלוקת מהו הכלל הגדול ביותר בתורה: "ואהבת לרעך כמוך'- רבי עקיבא אומר זהו כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר 'זה ספר תולדות אדם' זה כלל גדול מזה". על מנת להבין את כוונת דברי בן עזאי יש לעיין במלוא הפסוקים העוסקים בסוגיה (בראשית ה, א-ב): "זה ספר תולדות אדם ביום ברוא אלוקים אדם בדמות אלוקים עשה אותו, זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם ביום הבראם".

"זה ספר תולדות אדם". מהו אדם? מיהו אדם? מגלה הפסוק שאדם הוא אותו אחד המורכב מזכר ונקבה. זוהי כנראה הכוונה של המילים "בדמות אלוקים עשה אותו" – באדם ישנם כוחות רבים ומגוונים (הפרוש הפשוט של 'אלוקים' הינו 'בעל הכוחות כולם'). מתוך ריבוי הכוחות וחיבורם יכולות להתגלות תולדות.

כלומר, לדעת בן עזאי, הכלל הגדול ביותר בתורה הוא שמתוך חיבור הזכר והנקבה נוצר האדם שבכוחו לפרות ולרבות. פרייה ורביה ויצירת אדם זוהי ודאי היצירה המופלאה ביותר שהאדם יכול ליצור בעולם. מכאן עולה לכאורה שבן עזאי חולק על רבי עקיבא ואומר שהכלל הגדול ביותר הוא לא רק להתחבר 'לרעך' אלא להגיע לחיבור ואהבה שלמה עם אשתך. אולם פעמים רבות שמענו ממו"ר הרב אליעזר מלמד שליט"א בשם האר"י הקדוש שמצוות 'ואהבת לרעך כמוך' מתקיימת בשלמות רק בין בני הזוג – כך שיוצא שרבי עקיבא מסכים לדבריו של בן עזאי.

ואהבת לרעך – והגדתם לבנך

אמירתו של בן עזאי היא אמירה יסודית ובכוחה לשנות את החיים. אם יש בנו את ההבנה, שזה הכלל הגדול ביותר, זהו לימוד גדול על ההשקעה והמאמצים הנצרכים לבניין הבית לעניין הזוגיות והפרייה והרבייה הנוצרת מתוך אותו חיבור ואהבה. כל מי שמבין בחינוך יודע שזהו הדבר החשוב ביותר בו, המודל לאהבה, חיבור, חברות, יחסי אנוש, תקשורת, דיבור, שיתוף, עזרה הדדית, שיחה והמון דברים נוספים שנמצאים במערכת זוגית שלמה – אלו הדברים החשובים ביותר שנוכל להקנות לדור הבא, אם יגדל בבית של זוג שזכו ושכינה ביניהם.

יש כאן יסוד חשוב. בניין האומה והחברה יבנה רק מתוך אבני בניין חזקים, שהם הבתים המתוקנים, בתים שבבסיסם עומדת זוגיות שלמה, אהבה גדולה, ובהם גדלים ילדים שהם דור העתיד של האומה.

יהי רצון שנזכה לבנות משפחות מפוארות, בתים של אהבה וקדושה ומתוך כך להקים בפועל את עם הקודש על אדמת הקודש.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן