חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

אור באפלה – לפרשת שמות

השבוע נתייחס לאחת הדמויות המופיעה בפרשתנו, דמות השותפה לגאולה, דמות המושה את גואלן של ישראל- משה רבנו- מן המים ומגדלת אותו. דמות שבזכותה גדל משה רבנו ומתפתח עד שמגיע ליכולת להוביל את ישראל לגאולה פיזית (יציאת מצרים) ורוחנית (מתן תורה ובניית המשכן) – וזוהי בת פרעה.

מיהי ומהי בת פרעה, ומדוע מדוע זכתה בזכות זו? איך הצליחה דווקא מבית פרעה לצמוח דמות שכזו? מה המשכה לדורות? על שאלות אלו ועוד ננסה לענות להלן.

בתיה בת פרעה מייצגת את הסוד הגדול, שבתוככי הרע הכי גדול, בתוך האכזריות והרשעות, בתוך השיעבוד ואובדן הצלם האלוקי, בתוך השנאה התהומית, שוכן גרעין עמוק של טוב.

הרשעה המשתוללת נלחמת בעם ישראל שכן ישראל לא עושים את תפקידם. בתוך תוכה הרשעה רוצה שעם ישראל יגלה את עוצמתו וינצח אותה. בתוך בית פרעה הרשע גדלה בת, אשה עם עומק פנימי שרוצה להצמיח את מי שמייצג את הפלא הגדול שנקרא עם ישראל, את מי שהוא החיבור השלם של אדם לאלוקיו 'חציו ולמטה אדם, חציו ולמעלה אלוקים', את הכוח הזה היא רוצה להצמיח.

וכפי שמבטא זאת המדרש: "ותקם בעוד לילה" – זה בתיה בת פרעה, שהייתה רואה ברוח הקודש שעתיד מושיען של ישראל שיתגדל על ידיה, והייתה משכמת ומערבת היא ונערותיה לטייל על היאור. וכיון שבא משה לידה, נתן לה הקב"ה מה שביקשה ושמחה הרבה. דכתיב: "ותפתח ותראהו את הילד" (המדרש מדייק ב'ה' הידיעה 'הילד'- לו ציפתה).

גם הרשעה רוצה לחשוף את הכוח הזה. הרשעה נלחמת בעוז נגד כל התבוללות, טמיעה, שכחת הייעוד, זיוף וקטנות, נגד כל מה שאמור לייצג את הטוב האלוקי העליון ברום מעלתו ולא עושה כן בשלימות. זה נורא ואיום, אבל זו מגמתה הפנימית של הרשעות, ומי שמייצגת זאת היא בתיה. היא זו שמושה את משה מהמים, והיא זו שיודעת שגם עם ישראל זקוק למישהו שיעזור להם. אומות העולם יכולים לעזור בצורה נוראה ואכזרית להקים את מדינת ישראל, בצורה של שואה, ויכולים לעזור במסירות ובדחיפה חיובית, כדוגמת ארתור ג'יימס בלפור, מחבר הצהרת בלפור.

המדרש מספר: "ותביאהו לבת פרעה ויהי לה לבן'- הייתה בת פרעה מנשקת ומחבקת ומחבבת אותו כאילו הוא בנה, ולא הייתה מוציאתו מפלטרין של מלך, ולפי שהיה יפה הכול מתאווין לראותו, מי שהיה רואהו לא היה מעביר עצמו מעליו, והיה פרעה מנשקו ומחבקו, והוא נוטל כתרו של פרעה ומשימו על ראשו, כמו שעתיד לעשות לו כשיהיה גדול, וכן בת פרעה מגדלת מי שעתיד להיפרע מאביה. ואף מלך המשיח שעתיד להיפרע מאדום יושב עימהם במדינה, שנאמר "שם ארעה עגל ושם ארבץ", הנה מתגלה שגם פרעה רוצה באמת את הטוב.

בתיה, מייצגת את הטוב הפנימי שנמצא גם בתוך תנועת הרשע והרע בעולם, עומק הטוב הבא מתוך הרע, יתרון האור המתגלה מבין ערפילי החושך.

כדי לגלות את האור הזה צריכים ישראל להיות אלו שמתחילים. אמונתה וביטחונה של מרים (האור מתוך המרירות), קריאתה לאביה לא להתייאש, צפייתה לקיום נבואתה 'עתידה אימי להוליד בן שיושיע את ישראל', ענוותנותו ומעשיו של עמרם, מסירותם ואומץ ליבם של שפרה ופועה (מרים ויוכבד), תפילתם וזעקתם של ישראל, בקעו את המסכים והקליפות, והולידו את תמצית הטוב והאור האנושי, שמגלה את הטוב אפילו ברשעה. זה מתחיל מאיתנו, ממעשינו, מביטחוננו בה', מתפילתינו וזעקתינו.

יהי רצון שנזכה להמשיך את דרך האמונה והבטחון, את דרך התפילה והזעקה, ונגלה את עומק הטוב בתוכנו ובתוך העולם כולו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן