חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

עניינו המרכזי של חג הפסח – לשבת הגדול

שבת זו הינה שבת גדולה, וכידוע נתנו טעמים רבים מדוע מכונה שבת זו 'שבת הגדול'. הטעם הפשוט הוא ששבת זו מהווה הכנה ללילה הגדול והמופלא- 'ליל הסדר'. כיוון שהשבת מכילה תמיד את כל מה שעתיד להיות בשבוע העוקב, וכיוון שבשבוע הבא יחול חג הפסח ממילא שבת זו היא גדולה ומופלאה.

וננסה בדברים קצרים לבאר את עניינו המרכזי של חג הפסח ואת העניין החשוב ביותר אותו יש להעביר לילדנו ומשפחתנו בליל הסדר.

חג הפסח הוא לידתו של עם ישראל. לידה שלא אנחנו יזמנו ולא אנחנו יצרנו, אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו, וכפי שאנו אומרים באגדה "אני ולא מלאך, אני ולא שרף, אני ולא השליח. אני ה', אני הוא ולא אחר". נקודה זו הינה הדבר שיש להדגיש בחג הפסח חזור והדגש, שהקב"ה הוא שגאלנו. "אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות, וקידשתנו במצוותיך וקרבתנו מלכנו לעבודתך ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת".

אנחנו עם לא טבעי, לא נורמאלי. לא לחינם היהודי הראשון שנולד בעולם כיהודי נקרא 'יצחק'. כל מי ששומע על תולדות העם הזה מתחיל לצחוק, שכן תולדותיו אינן טבעיות ואינן נורמאליות. וכשם שכך הייתה היווצרותנו והתחלתנו, גם הייתה גם כל ההיסטוריה שלנו מאז ועד עתה.

ממילא אנו מחויבים גם להתנהג באופן לא נורמאלי. אנחנו עם שתפקידו לגלות שם שמים בעולם: ביצירתנו, בקיומנו ובהתנהלותנו. אין עוד עם בעולם שההיסטוריה שלו כה רוויה ברדיפות ובניסיונות השמדה. "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו" ואף על פי כן "הקב"ה מצילנו מידם". וכפי שכותב היעב"ץ בהקדמתו לסידורו שקיומו של עם ישראל וההיסטוריה הלא נורמאלית שלו, הרבה יותר גבוהה ומופלאה מכל ניסי מצרים.

אולי זוהי הסיבה שליל הסדר רווי ברביעיות, שאנו מוצאים שהמספר ארבע חורז את ליל הסדר לכל אורכו: ארבע כוסות, ארבע לשונות של גאולה, ארבעה בנים, ארבע קושיות ועוד ועוד. המספר ארבע מייצג את שם ה' המיוחד, שם י'-ה'-ו'-ה', שכן כפי שכותב ה'אליה רבה' שזו מטרתה של יציאת מצרים: לחשוף את שם ה', לגלות את המימד האלוקי שבמציאות, לגלות שיש עולם הרבה יותר גדול ורחב, עולם שהוא מעל ומעבר לעולם הטבע. וכפי שאומר הקב"ה למשה רבנו בתחילת התהליך "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שד-י ושמי י'-ה'-ו'-ה' לא נודעתי להם"- כלומר, מטרתה של גאולה זו לחשוף את ה' המיוחד, לא את שם שד-י שעניינו הנהגת הטבע, החוכמה האלוקית שבטבע, אלא את ההנהגה האלוקית שמעל הטבע שמתגלה בשם י'-ה'-ו'-ה'.

עם ישראל בחושיו הבריאים יודע שעניינה של גאולה זו היא לגלות את שם ה', ולכן אומר משה רבנו אל הקב"ה: כשאבוא אל בני ישראל ואומר להם שנשלחתי להוציאם ממצרים הם ישאלו אותי שאלה אחת: "מה שמו?", כי זו השאלה המרכזית של החג הזה- מה שמו?

ותשובת הקב"ה למשה היא "אהיה אשר אהיה… כה תאמר אל בני ישראל ה' אלוקי אבותיכם, אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב שלחני אליכם, זה שמי לעולם וזה זכרי לדור דור".

כלומר, הקב"ה אומר למשה: תגיד לבני ישראל ששם ה' שמתגלה בגאולה זו הוא שם ה' שילווה את עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה. אותו גילוי אלוקי מופלא שליווה את האבות בחייהם הלא נורמאליים, הוא העתיד ללוות את עם ישראל בכל הדורות ובהיסטוריה הלא נורמאלית שלו.

אם נזכה להבין שאנחנו עם ה', עם אלוקי, וממילא נדע שהתכונות וההנהגות שלנו צריכות להיות אחרות: עליונות ואלוקיות יותר, אזי נבין את ליל הסדר. זהו הסדר החדש שאנחנו רוצים להכניס לעולם. בעז"ה שנזכה לכך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן