חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

להסיר את המסכות – לפרשת תרומה

בפרשת תרומה שנזכה לקרוא השבוע, אנו נכנסים לסדרה ארוכה של פרשיות העוסקות במשכן. נראה שאין דבר שתופס מקום כל כך גדול ורחב כעבודת המשכן, ולכן ההתבוננות במשכן, במצוותיו, בצורתו, בכליו, בבגדי העובדים בן, בצורות העבודה, הוא מאד משמעותי. וכבר ביארנו את הדבר בשנים עברו והבאנו שם את ההקבלה שבין אדם-עולם-משכן.

וייקחו לי תרומה, לי?

היום נתבונן בהדגשה מעניינת מאד שנמצאת בפרשתנו. כשהתורה מצווה על התרומות למשכן, ישנו תנאי יסודי וחשוב: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי", ומפרש רש"י: "ויקחו לי תרומה' – לי לשמי".

על פי פירושו של רש"י, עולה שהפסוק מדגיש שלוש פעמיים שהדברים צריכים להיות לשם שמים: "ויקחו לי", "אשר ידבנו ליבו" – שעושה את הדברים מתוך רצון טוב (כפי שמפרש רש"י: "ידבנו לבו – לשון נדבה, והוא לשון רצון טוב"), "תרומתי" – תרומה שלי, לשמי. החיוב ההכרחי לקחת את הדברים לשם שמיים דווקא, חוזר ומודגש שוב בפרשתנו בפסוק "ועשו לי מקדש".

ונשאלת השאלה מדוע דווקא במצווה זו ישנה הדגשה כה גדולה שהדברים חייבים להיעשות לשם שמים? יתר על כן, בפרשת ציצית, אותה אנו אומרים פעמיים בכל יום, כתוב "דבר אל בני ישראל ואמרת להם ועשו להם ציצית"- כביכול אומרת התורה שהלקיחה היא בשבילם, וכפי שכותבת התורה פעמים רבות שהמצוות הם לטוב לנו, ועל כן עולה ביתר שאת השאלה מדוע בפרשתנו המצווה היא "לי"?

וננסה לתת לשאלה זו שתי תשובות המתכנסות לעניין אחד:

לשם שמיים

1.אנו אומרים בתפילות השבת ויו"ט "קדשנו במצוותך", וניתן להסביר שבתפילה אנו אומרים שכאשר המצוות יהיו 'מצוותך' – מצוות של ה' יתברך – אז נזכה לקדושה. כדי לזכות לקדושה המצוות חייבות להיעשות לשם שמים, כשההסבר לכך הוא שאדם שעושה את המצוות לשם שמים חושף ומגלה שמה שבאמת נמצא בתוכו זה רצון ה', ובכך מתגלה שהשכינה שורה בתוכנו.

בכל המצוות, אם האדם לא יעשה אותן לשם שמים אז האדם אמנם קיים את המצווה אך היא מלווה בחיסרון. לעומת זאת במצוות בניית המשכן, שכל עניינה הוא השראת השכינה, אם הדברים לא נעשים לשם שמים הרי שהעיקר חסר מן הספר. כל עוד ליבנו לא פתוח ורוצה ומשתוקק להשראת השכינה הרי שלא תהיה לא קדושה ולא שכינה.

וכפי כותב ריה"ל "כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו'- רוצה לומר כי ירושלים אמנם תיבנה כשייכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה"- בכדי לזכות בבניין המשכן והמקדש יש צורך באהבה וברצון אדיר של ישראל.

בהזדהות מוחלטת

2.כל מצווה ניתן לקיים ולצאת ידי חובה באופן בסיסי בלא רצון וכוונה מיוחדים, אלא די בכוונה בסיסית לקיים מצווה. אך כשאנו בונים את המשכן ואת בית המקדש, אנו רוצים כביכול לקיים הכנסת אורחים, להכניס את השכינה לעולם, וכפי שבמצוות הכנסת אורחים, אם אדם לא אוהב ורוצה בכל ליבו להכניס את האורח, לשמח אותו, לקבלו באהבה, המצווה כולה נבובה וחסרה. כך גם אצלנו, כשרוצים לקבל את הקב"ה כביכול בעולם, חייבים אנו לפתוח את ליבנו ולרצות באמת לקבלו ולכבדו.

מהותו של בית המקדש

משתי תשובות אלו עולה שעניינו של בית המקדש ובנייתו האמיתית היא מתוך האהבה העצומה לקב"ה, וכפי שכותב שלמה המלך בשיר השירים "תוכו רצוף אהבה מבנות ירושלים". עניינה של האהבה הוא החיבור השלם, הקישור המלא, ההזדהות המוחלטת.

בית המקדש הוא המקום בו יש הזדהות מוחלטת של עם ישראל עם הערכים האלוקיים. לא לחינם בית המקדש נקרא "בית אלוקי יעקב" (כפי שאומרת הגמרא (פסחים פח.) "אמר רבי אלעזר: מאי דכתיב 'והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב', אלוקי יעקב ולא אלוקי אברהם ויצחק? אלא לא כאברהם שכתוב בו 'הר'… ולא כיצחק שכתוב בו שדה'… אלא כיעקב שקראו 'בית', שנאמר 'ויקרא את שם המקום ההוא בית א-ל").

יעקב הוא איש תם. עניינה של התמימות והשלמות הינה הזדהות מוחלטת בין מעשי האדם, רצונותיו, רגשותיו ומחשבותיו. אנחנו מצווים "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", להיות שלמים עם ה', לאהוב את ה' בכל לבבנו, בכל נפשנו ובכל מאודנו.

זהו עניינם המיוחד של המשכן ובית המקדש, ולכן גם התרומות לבניינם, ניתנות בלב שלם מתוך רצון אמיתי לחיבור והזדהות, מתוך רצון שלם לשם שמים.

לא לחינם נקרא בית המקדש "בית". בית הוא המקום בו האדם מרגיש בבית. בית הוא המקום שאליו מרגיש האדם הכי הרבה שייכות וקשר.

כשאנו רוצים לחדש ולבנות את בית המקדש אנו צריכים להביא את עצמו למצב שהערכים האלוקיים, המוסר האלוקי, האידיאלים האלוקיים, התורה והמצוות יהיו כולם שייכים אלינו, שנרגיש איתם בבית.

בית המקדש הוא המקום בו האדם זוכה להיות ממש עצמו, בלי חציצה, בלי מסכות, תמים.

נכנס יין יצא סוד

אנו יודעים שתכונת התמימות מופיעה באופן נפלא ומרגש אצל ילדים. תום הילדות. לילד אין פנים וחוץ, פיו וליבו שווים. הוא שמח באמת, מתרגש באמת ובוכה מעומק הלב על כל פגיעה. לכן בתוככי המקדש, בקודש הקודשים, מעל לארון, ניצבים שני הכרובים, (על פי הגמרא פירוש המילה כרוב הוא "כרביא" – כתינוק). בתוך קודש הקודשים ניצבים שתי תינוקות, שני ילדים תמימים שאוהבים אהבה שלמה וקדושה, כדי לומר שזו תכליתו של כל המקדש, להצליח לאהוב באמת, בהזדהות מוחלטת.

חלק מהמתיקות של חודש אדר הינה היכולת לחשוף את אשר בליבנו באמת. נכנס יין יצא סוד. שהאדם שותה את היין הוא זוכה להוציא את מה שבליבו, לגלות את אהבתו התמימה לתורה ולמצוות, לרבותיו ולחבריו, לאשתו לילדיו.

אשרי מי שזוכה לא לחסום את עצמו, לא לשמור על המסכות, אלא להיות תמים ופשוט, בחודש הזה בכלל, ויום הפורים בפרט, ולהתמלא באהבה כפי שהסברנו וכפי שכותב רבי שלמה אלקבץ ב'מנות הלוי' שכל עניינם של מצוות הפורים הוא להרבות אהבה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן