חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שמוס"ים – לפרשת מטות

פעם אחת, כשהיה בעל ה"שפת אמת" עוד נער, ישב עם חברו לילה שלם ולמד תורה. רק מאוחר מאד בלילה שכבו לישון. בבוקר, ראה סביו, בעל החידושי הרי"ם (שאצלו גדל ר' יהודה ליב, ה"שפת אמת") שהנער עדיין ישן. העיר אותו והוכיח אותו על שהוא מאריך בשינה ומאחר ללימודו. הנער הקשיב קשב רב לדברי המוסר הקשים של סבו ולא הפסיק את דבריו. רק לאחר שסיים הסב את דבריו, הצטדק הנער ואמר שכל הלילה ישב ולמד בשקידה.
אם כך, שאל הסב, מדוע לא אמרת לי זאת מיד? מדוע הנחת לי לומר לך דברי מוסר קשים כל כך?
ענה הנער: אצל בני גד ובני ראובן נאמר שלאחר ששמעו מפי משה דברים חריפים הצטדקו ואמרו: "גדרות צאן נבנה למקננו פה וערים לטפנו ואנחנו נחלץ חושים לפני בני ישראל". נשאלת השאלה: אם מלכתחילה היה בדעתם לעזור לאחיהם ולהיחלץ לכיבוש הארץ, מדוע לא אמרו זאת מיד למשה רבנו, כשרק התחיל לייסרם בדברים. לא היה להם להניח למשה לומר דברי תוכחה ארוכים כל כך, למן פסוק ו' ועד לפסוק ט"ז, ועוד לקרוא להם "תרבות אנשים חטאים" ולומר להם "כי תשובון מאחריו… ושׁיחתם לכל העם הזה"?
אלא, אמר ר' יהודה ליב הנער, מסתבר שהיה חבל להם להפסיק את משה רבנו ורצו לזכות לשמוע ממנו עוד קצת דברי מוסר.

האם מלכתחילה התכוונו בני גד וראובן להחלץ חושים בכיבוש הארץ ולא לזנוח את שאר השבטים ורק אי-הבנה של משה רבנו היתה כאן, או שמא רק בעקבות שיחתו הנוקבת של משה שינו בני גד וראובן את תכניתם הראשונית והסכימו, אולי בעל כרחם, להצטרף אל אחיהם הלוחמים?

ה"שפת אמת" כלל לא מתלבט בכך. ברור לו שאנשים צדיקים כאלו מלכתחילה לא חשבו להשאר מאחור. 'האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו בשלווה בעריכם'? טוען כנגדם משה. והם היו צריכים תיכף ומיד לתקן את המעוות ולזעוק: 'חס וחלילה, משה רבנו, כיצד זה אתה מעלה בדעתך שנשתמט מצבא כיבוש הארץ? לא עלתה בליבנו בדל מחשבה נוראית שכזו. ברור היה לנו מלכתחילה שלא רק שנצא יחד עם כל אחינו למלחמה, עוד אנו נהיה גיבורי החיל של צבא ישראל'. אך הם לא הפסיקוהו. כתוצאה מכך, מן הסתם, הרגיש משה רבנו שלא בנֹח, כשגילה שלא ירד לסוף דעתם של תלמידיו, אך מאידך, במבט חיובי, מצליח השפת אמת לקחת ממקרה זה מוסר השכל חשוב.

כמדומה שאין בתורתנו דיאלוג נוסף ארוך כל כך בין משה לאנשי דור המדבר. ישנן מצוות רבות אותם אמר משה, ואף דיבורים קצרים ומדוקדקים. רובו של ספר דברים בנוי מנאומיו האחרונים של משה, אך למרות זאת, לא זכינו לעוד דו-שיח ארוך שכזה כמו בפרשתנו. ואם כבר משה נותן שיעור כל כך חשוב, על ערך הכלל ואחדות עם ישראל, ועל שמירת וכיבוש ארץ ישראל, איך ניתן לעצרו? אסור לנו, אומרים בני גד וראובן להפסיק את משה רבנו. אלו אולי דבריו האחרונים שלו כרב לתלמידיו. זוהי שיחה שאולי תרשם לדורות. או אז אפילו אם בטעות יסודה, ואפילו אם לאחר שיתקנו את דבריו, תהיה מבוכה קלה, עדיין יש ללימוד זה ערך שלא יסולא בפז.

ראו כמה חשוב ונכון להאזין היטב לדברי רבותינו, אפילו אם אינם מתאימים למקרה הספציפי הנדון, אפילו אם מיד אנו חשים שעלינו לתקן אותם, ולתרץ תירוצים ולחלק חילוקים, עדיין כדאי עד מאד לשים לב לתוכנם של הדברים כשלעצמם וללמוד מהם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן