חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

קדושה אני מבקש – לפרשת יתרו

פעם אחת, לאחר תפילת מנחה, ניגש יהודי טרדן אל רבי חיים מצאנז והפציר בו בבקשות רבות. משלא הרפה ממנו, נזף בו הצדיק.
אחד מידידיו, שהיה באותו מעמד, שאל את הרב לסיבת הכעס.
השיב רבי חיים: מי שרק עתה התפלל מנחה ועדיין עומד בעולם האצילות, איך לא יכעס, כשדאגותיהם הקטנות של האנשים הקטנים לפתע מתנפלות עליו?
אמר לו איש שיחו: על הפסוק "וירד משה מן ההר אל העם", מפרש רש"י: "מלמד שלא פנה משה לעסקיו אלא מן ההר אל העם". וכי מה הם העסקים שהיו למשה רבנו במדבר? האם חנווני היה או סוחר? אלא כך הוא פירושם של דברים: בשעה שירד משה מן ההר עדיין היה מדובק בעולמות העליונים ועסק לצרף את מידת הרחמים אל מידת הדין. אלה היו עסקיו של משה רבנו. ואף על פי כן הניח את מפעלו הרם, נחלץ מן העולמות העליונים ופנה אל העם, שמע את דאגותיהם הקטנות, צבר בלבו כל מה שבלב ישראל והעלהו בתפילתו למרום.
כיוון ששמע זאת רבי חיים, נתקררה דעתו ושלח לקרוא לאיש שנזף בו, כדי לשמוע בקשתו, וכמעט כל אותו לילה כולו קיבל את תלונותיהם ובקשותיהם של החסידים הנאספים ושמע כל מה שבלב ישראל.

לרבים זה קורה. לאחר שנות לימוד מעמיק ומרומם בישיבה, מרגיש הבחור כל כך רוחני, מרחף לו בשמי הקדושה העליונה והזכה. ולפתע כל בעיות העולם הזה, הקשר עם הוריו, פיתוח הגוף והאישיות, רחבות האופקים שלו, וכל היחס אל "האנשים הפשוטים", קשיי היום שיוצאים בכל בוקר לעבודתם ומפרנסים את ביתם בכבוד – כל אלו נדמים לו לבחורנו היקר, נמוכים ומצומצמים לעומת האור האין-סופי שבתורה הקדושה.

ישיבה היא חממה. הידע, הקישור התמידי אל התורה, החוויות הרוחניות העצומות, שעוברים ילדינו בבית המדרש, הם נפלאים. אבל אסור שאלו יביאו לניתוק מחיי העולם וטרדותיו. לא רק התנשאות יש בכך, אלא גם הפרדה פסולה בין הקודש לחול, ושיבוש מטרת העולם הזה כולו. איווה הקב"ה לעשות לו דירה בתחתונים בדווקא.

למשה רבנו היו כל הנתונים והזכויות להיות פרוש ומתנתק, לשבת במגדל השן (כלומר, בית המדרש) ולעסוק במושכלות וברעיונות אלוקיים מופשטים, שהרי הוא באמת אחר ונבדל מכל שאר עמו. ובכל זאת, ברגע שירד מהר סיני – שם, לא פחות, פגש באלוקות(!) – הוא חוזר אל העם, אל בעיות השור והבור, השכנים והזוגיות. הקשיים והבעיות לא ייעלמו מאליהן, הם נמצאים בעולם וצריכים טיפול. דווקא מתוך עומק הלימוד ורוממות הרוח אפשר להבין יותר כיצד להתמודד נכון ולפתור את הבעיות ולא להתעלם מהן.

המסר הוא נוקב: אל לה לקדושה להשאר מרוממת אי שם. איננו מתנתקים מהקדושה בעת העיסוק בבעיות החיים, ויהו אלו טורדניות כמה שיהיו. להיפך, אנו מושכים את הקדושה אל חיינו. תורה ללא יישום במציאות נשארת רק ססמא בעלמא.

שמעתי מהרב אליהו זצ"ל: "חמדה גנוזה לך" טענו המלאכים כלפי ריבונו של עולם "ואתה מבקשה ליתנה לבשר ודם"? אכן, אילו רצה הקב"ה חמדה גנוזה היה בונה למענה מוזיאון… שם גונזים דברים. אך תורת חיים איננה יכולה להשאר רק בעולם האצילות העליון אלא להתממש בכל רבדי חיינו.

היופי בסיפורנו הוא באמת הפשוטה שהוא משדר. בנוהג שבעולם הרבנים הם אלו שמטיפים דברי מוסר לשומעיהם. ואילו בסיפורנו הרב הוא זה שעליו לשמוע מוסר,להבין שעל דעת כן הוא רב בישראל, על מנת לפתור את "טרחכם, משאכם וריבכם" שאינם בדיעבד אלא חלק מהמציאות המשוועת לתיקון להכוונה ולקדושה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן