חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

פרשת נשא – כיצד מוסיפים קדושה בעולם?

כפי שכתבנו בשבוע שעבר, ספר במדבר עוסק בתנועה. אחרי התייסדות מערכת השראת השכינה בישראל שפורטו בספרים שמות וויקרא (שכמובן, הדבר העומד בראשם הוא המשכן ועבודתו), התורה דנה בסדרי התנועה וההתקדמות שמתרחשים על ידינו.

פרשיות סוטה ונזיר

בהקשר הזה יש גם להבין את פרשיית סוטה ופרשיית נזיר המופיעות בפרשתנו. שתי פרשיות אלו עוסקות בתנועה, האחת בתנועה כלפי מעלה- התקדשות הנזיר, והשנייה בתנועה כלפי מטה- הטמאות הסוטה.

באופן פנימי גם תנועת הסוטה יכולה להיות תנועה כלפי מעלה ותנועת הנזיר כלפי מעלה.

רע וטוב בדין הסוטה

לגבי הסוטה, הרי קנאתו של הבעל הינה ביסודה דבר בריא וקדוש, ולכן אומרת התורה שבמקרה שאין ממש בחשדות נגד האישה "ואם לא נטמאה האישה וטהורה היא וניקתה ונזרעה זרע" ומבאר רש"י "וניקתה'- ממים המאררים, ולא עוד אלא 'ונזרעה זרע'- אם הייתה יולדת בצער, תלד ברווח; אם הייתה יולדת שחורים, יולדת לבנים וכו'"- כלומר, לא זו בלבד שהאישה אינה נענשת אלא היא אף זוכה לברכה מיוחדת.

טוב ורע בדין הנזיר

וכך גם בתנועת הנזיר, כשם שהיא יכולה להיות בתנועה כלפי מעלה כך היא יכולה להיות בתנועה כלפי מטה, שהרי נחלקו התנאים האם הנזיר קדוש או חוטא, וכדברי הגמרא (תענית יא.): "אמר שמואל: כל היושב בתענית נקרא חוטא. סבר כי האי תנא דתניא: רבי אלעזר הקפר ברבי אומר מה תלמוד לומר 'וכפר עליו מאשר חטא על הנפש'. וכי באיזה נפש חטא זה? אלא שציער עצמו מן היין. והלא דברים קל וחומר ומה זה שלא ציער עצמו אלא מן היין נקרא חוטא, המצער עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה. רבי אלעזר אומר נקרא קדוש, שנאמר: 'קדוש יהיה גדל פרע שער ראשו'. ומה זה שלא ציער עצמו אלא מדבר אחד נקרא קדוש, המצער עצמו מכל דבר על אחת כמה וכמה".

וניתן לבאר שאין זו מחלוקת, אלא שישנם שני סוגי נזירים: האחד קדוש והשני חוטא, והדבר תלוי בכוונתם כאשר הם מקבלים על עצמם את הנזירות.

הנזיר הקדוש

הנזיר הקדוש הוא אדם שרוצה לפרוש מן החומר באופן זמני, הוא מבין שהאידיאל השלם הוא שאדם ישתה יין ויהיה מלא בשמחה ועליזות, חיוניות וזרימה, אלא שבאופן זמני כיוון שהוא חש שהוא לא מצליח לעשות דברים אלו בקדושה וטהרה הוא פורש.

הנזיר החוטא

ואילו הנזיר החוטא הוא אותו נזיר שחושב שהאידיאל הוא פרישות ושהמצב המתוקן יותר הוא שהאדם לא ייהנה ולא ישמח, שהאדם לא יהיה מחובר לציבור, לא יכאב את כאבם (באבל) ולא ישמח בשמחתם (על ידי היין).

ניתן לומר שישנו עוד סוג של נזיר שקדוש יאמר לו, והוא הנזיר שרואה עצמו כחלק מכלל ישראל, וכדי לאזן נטיות לא נכונות בעם ישראל הוא מקבל על עצמו נזירות ואפילו נזירות כנזירות שמשון, שהיא נזירות לעולם.

דבר השם מתגלה על ידי עם ישראל

אם ננסה לראות את החוט החורז של כל העניינים המופיעים בפרשה זו, נראה לעניות דעתי שייחודם של כל הדברים הוא, שכולם מהווים תנועה ופעולה של עם ישראל בכדי להופיע את דבר ה' בעולם. וננסה לעבור בקצרה על העניינים המופיעים בפרשתנו ולהראות זאת.

ייעודו של שבט לוי

הנושא שפותח את הפרשה הוא מניין הלווים. יש לציין שהלווים, שעד תחילת ספר במדבר קיבלו מקום שולי לעומת הכהנים, מקבלים בספר במדבר מקום מרכזי מאוד (עד כדי כך שבפרשת קורח משה רבנו רואה צורך לומר להם "רב לכם בני לוי"- כלומר, ראו איזה מקום גדול קיבלתם, האם אין הוא מספיק?!)

תפקיד הכהנים מוגדר ומתוחם, אך תפקיד הלווים הוא כשמם- להתלוות אל עבודת הקודש, כלומר, להוסיף משלהם על העבודה. ואולי הביטוי הגדול ביותר לכך הוא עבודת השירה שמסורה להם, שהרי השירה כולה מתוך ליבם ורגשותיהם של הלווים, והיא שונה במהותה מכל עבודה טכנית שמעשיה מוגדרים ומדויקים על פי ה'. ולכן גם הפרשה פותחת במניין הלווים.

שילוח הטמאים

מיד לאחר מכן עוסקת התורה במצוות שילוח הטמאים, וזה כהקדמה לכך שתפקידם של ישראל הוא לקדש את ה', ובשל כך יש לסלק כל טמא וכל טומאה ממחננו.

ברכת כהנים

לאחר מכן מופיעות פרשיות סוטה ונזיר עליהם דיברנו, ומיד לאחר מכן מופיע ברכת כוהנים שעניינה הוא שהברכה האלוקית נמשכת לישראל דרך ברכת הכוהנים, שאמנם הקב"ה הוא המברך את ישראל אך הברכה תגיע דרך עבודתנו, מעשנו ודיברנו.

המשנה ברורה מציין בשם ספר חרדים שכחלק מהמצווה של ברכת כוהנים יש מצווה על ישראל לרצות ולקבל את הברכה, לאמור, שלא די בכך שחלק מקודש מן העם יוריד את הברכה למציאות, אלא צריך שכל מי שרוצה לקבל את הברכה יכין את כליו ורצונותיו לקבלתה.

נדבת הנשיאים

וסיום הפרשה הוא בחנוכת המשכן על ידי נדבות הנשיאים, שחז"ל מציינים באופן בולט שקורבנות אלו היו מדעתם ורצונם של הנשיאים ולא מתוך ציווי אלוקי.

צריך לעבוד כדי להיכנס אל הקודש

הפרשה מסיימת בפסוק "ובבוא משה אל אוהל מועד לדבר איתו, וישמע את הקול מידבר אליו מעל הכפורת אשר על ארון העדות מבין שני הכרובים וידבר אליו".

וראוי להשוות פסוק זה לסיומו של ספר שמות שעוסק לכאורה באותה התקופה בדיוק, סוף חנוכת המשכן, שאומר "ויכס הענן את אוהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן, ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן".

כלומר, בסיום ספר שמות, שעוסק בציווים האלוקיים להקמת המשכן משה נשאר בחוץ ולא יכול להיכנס אל המשכן, וממילא הוא גם לא מסוגל לשמוע את דבר ה', ורק לאחר שעם ישראל פועל להשראת השכינה, נותן את חלקו באופן המביע את רצונותיו ושאיפותיו להתקרב אל הקודש, אז גם זוכה משה להיות נידבר עם הקב"ה, ובכך להיות פועל עם א-ל.

יהי רצון שנזכה אחרי יום מתן תורתנו, בו קיבלנו את התורה לפתח את כוחותינו ורצונותינו ולתת משלנו לתורה, ובכך לפעול עם א-ל.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן