חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

יש לך שאלה?

פרשת ויצא – לבן הארמי

אנו נפגשים השבוע שוב בדמותו של לבן הארמי, חז"ל מתייחסים בחומרה גדולה ללבן, ונראה לי שיש חשיבות גדולה להתבוננות בדמותו, שכן כל דמות שמופיעה בתורה לענ"ד מופיעה גם בתוכנו, גם אנו חווים התרוצצות בין העשוויות והיעקביות, גם אנו צריכים להתמודד על לבן הארמי, שבתוכנו, הן בפנים נפשנו והן בחברה הסובבת אותנו, לכן חשוב להבין את הלבניות היטב כדי להתמודד עימו ולזהות אותו.

לבן מייצג את התכונה הגרועה ביותר את הצביעות, הגמרא במסכת סוטה אומרת שינאי המלך אמר לאשתו: "אמר לה ינאי מלכא לדביתיה אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס", ומבאר רש"י: "אלא מן הצבועים – כלומר שאין מראיתם כתולדותם אלא צבועין מבחוץ ואין תוכן כברם".

שמו של לבן – הוא לובן, מבחוץ הוא כולו טוהר ונקיות אך בפנים הוא כולו שחור משחור, מלא שנאה ועורמה, ובעיקר, דואג רק לדבר אחד בעולם – לעצמו.
לא לחינם עם ישראל בחושו הטבעי, מכול הבהמות והחיות הטמאות מתעב את החזיר, מה יש בו בחזיר שמוביל לשנאה ותיעוב, החזיר הוא צבוע – יש לו פרסות כבהמה טהורה, בצידו החיצוני הוא טהור – "חזיר זה, בשעה שהוא רובץ הוא פושט טלפיו לומר: ראוני שאני טהור" – אך באמת הוא טמא, בסימן הטהרה הפנימי, העלאת הגרה, הוא טמא, הסכנה הגדולה ביותר מגיעה מהצבועים.

כשאנו מתבוננים בלבן נראה כאלו הוא איש חסד, איש משפחה, איש קהילה, אך חז"ל באופן עיקבי מראים שכל המצג הזה הוא מצג שווא, הוא שקר שנראה רק בצד החיצוני ואין בו אמת.

וננסה להתבונן מעט בדברים.

"…ולרבקה אח ושמו לבן וירץ לבן אל האיש החוצה אל העין, ויהי כראות את הנזם ואת הצמדים על ידי אחותו וכשומעו את דברי רבקה אחותו לאמר כה דבר אלי האיש ויבא אל האיש והנה עמד על הגמלים על העין, ויאמר בוא ברוך ה' למה תעמד בחוץ ואנכי פניתי הבית ומקום לגמלים…"

על פניו נראים הדברים שאחיה של רבקה הוא ממש כדמותה מכניס אורחים, מלא באהבה, רץ לקראת האורח, מברכו ומזמינו לביתו, אך חז"ל מדייקים בפסוקים, מה מניע את לבן לרוץ אל אליעזר? – הצמידים אשר ראה על ידי אחותו, הרי הפסוקים כתובים לא כסדר, "וירץ…", ורק אז מוזכר – "ויהי כראות את הנזם ואת הצמידים על ידי אחותו…", אלא שכאן רצתה התורה ללמדנו, אל תתלהב מהמראה החיצוני, אל תתרגש מהריצה, אצל לבן, צריך להתבונן פנימה, מה המניע של הריצה? מה הוא חושב שהוא ורק הוא ירוויח מהדבר? – זה המניע היחיד.

הוא ראה את הצמידים והוא אומר לעצמו אם זה מה שמקבלים על מעט מים, מה אוכל להרוויח על אירוח עם פנסיון מלא, לאיש ולגמליו…

הדבר ממשיך בתחילה שלבן שומע את הסיפור המופלא של חסד ה' עם אליעזר, הוא אומר: "ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר לא נוכל דבר אליך רע או טוב, הנה רבקה לפניך קח ולך ותהי אשה לבן אדוניך כאשר דבר ה'", איזו אמונה, איזו גדלות, איזה טוב לב…אבל מיד אחר כך: "…ויוצא העבד כלי כסף וכלי זהב ובגדים וייתן לרבקה ומגדנות נתן לאחיה ולאמה", לבן היה בטוח שיקבל הרבה יותר…רק רבקה מקבלת את הכסף והזהב, לכן פתאם אחרי הסעודה, אנו שומעים זמירות אחרות: "ויאכלו וישתו הוא והאנשים אשר עמו וילינו ויקומו בבוקר ויאמר שלחני לאדוני, ויאמר אחיה ואמה תשב הנער אתנו ימים או עשור אחר תלך…", ובתמימות מעושה הוא נעתר לשאול את רבקה: "ויקראו לרבקה ויאמרו אליה התלכי עם האיש הזה? ותאמר אלך", המגינה מתנגנת אצל הרגישים, זו אמורה להיות שאלה רטורית: "התלכי עם האיש הזה?", אין לו שם, והוא "הזה" ("המן הרע הזה")…אך רבקה מקלקלת את התחבולה ואומרת: אלך.

והדבר ממשיך גם בפרשתנו יעקב מגיע וקבלת הפנים היא לבבית ומרגשת: "ויהי כשמע לבן את שמע יעקב בן אחתו וירץ לקראתו ויחבק לו וינשק לו ויביאהו אל ביתו ויספר ללבן את כל הדברים האלה, ויאמר לו לבן אך עצמי ובשרי אתה וישב עמו חדש ימים", איזו לבביות ואיזו אהבה, אך חז"ל רואים את הדברים קצת אחרת – "וירץ לקראתו – כסבור ממון הוא טעון, שהרי עבד הבית בא לכאן בעשרה גמלים טעונים, ויחבק – כשלא ראה עמו כלום אמר שמא זהובים הביא והנם בחיקו, וינשק לו – אמר שמא מרגליות הביא והם בפיו, ויספר ללבן – שלא בא אלא מתוך אונס אחיו, ושנטלו ממונו ממנו, אך עצמי ובשרי – מעתה אין לי לאספך הביתה הואיל ואין בידך כלום, אלא מפני קורבה אטפל בך חדש ימים, וכן עשה ואף זו לא לחנם שהיה רועה צאנו" (רש"י), "אמר ליה: מלך הייתי סבור לעשותך עלי, כיון דלית גבך כלום 'אך עצמי ובשרי אתה' כהדין גרמא אנא מהדק לך" – "אני אעבוד בך ואשחוק את גופך כמו ששוחקין וכותשין עצם".

זה נראה כמו הכנסת אורחים ואהבת משפחה חמה, אך באמת זו תאוות בצע וניצול ציני.

בעיניים חיצוניות נראה כאלו את בנותיו הוא אוהב, הוא דואג במסירות לביתו הבכירה, הוא מזהיר את יעקב לשמור על בנותיו, אך שוב במבט מעט יותר מעמיק אנו רואים שהכול חיצוני, הוא סוחר בבנותיו, ומי יודע לומר זאת יותר מהבנות עצמן : "ותען רחל ולאה ותאמרנה לו העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו, הלוא נכריות נחשבנו לו כי מכרנו ויאכל גם אכול את כספנו".

וכך מספרים חז"ל: "'ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה' כינס כל אנשי המקום, אמר להם יודעין אתם שהיינו מדוחקים למים, וכיון שבא זה הצדיק נתברכו המים. אמרו לו: מה שטוב לך נעשה. אמר להם אם רוצים אתם אני מרמה אותו ונותן לו את לאה והוא אוהב את רחל זו מאד וישהה אצלכם שבע שנים אחרות. אמרו לו: עשה מה שטוב לך. אמר להם תנו לי משכונות שלא יפרסם לו אחד מכם הדבר. נתנו לו משכונות והלך והביא להם על אותן משכונות יין שמן ובשר. הוי לכך נקרא לבן הארמי לפי שרימה אפילו אנשי מקומו".

הוא דואג לאנשי מקומו…ודואג שהסעודה תהיה על חשבונם…ושוב במבט החיצוני, הוא מכבדם הוא עושה משתה, הוא מכבד את המנהג 'לא יעשה כן במקומנו', אך באמת הוא בז להם, מנצל אותם.

הפרידה הנרגשת של לבן בסוף הפרשה מבני ביתו: "וינשק לבניו ולבנותיו ויברך אתהם", גם אותה רואים חז"ל אחרת, "אמר ר' אייבו דוויים וכפויים היו ולא היו מפרינים (מפייסים) אלא בפה", דבריו של ר' אייבו מבוססים כנראה על הדיוק בכתוב "וינשק לבניו ולבנותיו", רק לבן נשק לקרוביו ואילו הם לא נשקו לו. חייבים להודות שגם מבחינת פשט הפסוקים עולה תמונה די עגומה – במפגש הראשון של לבן עם יעקב, לבן נושק ליעקב ומחבק אותו, ואילו בשעת הפרידה אין כל גילויי קרבה של לבן ליעקב.

הפער הזה בין החוץ לפנים, אלו הם חיי הצבוע, שמתייצב מול יעקב איש תם, איש שלם, שייודע לאהוב בכל ליבו, לעבוד בכל כוחו, לעשות כל מעשיו בחיבור מוחלט בין החוץ לפנים.

לא לחינם יעקב רואה סולם, כי הוא סולם – הוא המחבר חוץ ופנים, מעשים ומחשבות, שמים וארץ.

צריך כל כך להיזהר מהזיוף, מהעמדת הפנים, מהצביעות שלא תכנס אלינו, לא לגנוב דעת, לא להציג מצגי שווא, להיות כנים, אמתיים וישרים.

זה לא תמיד קל בעולם שבוא הפוליטיקאים מקבלים מקום של כבוד, בעולם שבו כל כך עובדים על הנראות ועל החוץ, שבו הכול נקבע על פי הרייטינג, לא צילמת לא טיילת… וכל כך מזניחים את הפנימיות.

דווקא היום צריך להיזהר מלבניות, בתוכנו ומסביבנו.

אני יודע שהארכתי היום, אבל אינני יכול לסיים בלי לומר שלעיתים אדם מתרגל כל כך לחיות בחוץ, ולשים לב לחוץ, שהוא כבר לא יודע איך באמת אוהבים, איך יוצרים קשר עמוק, איך מצליחים להיות בדברים או בקשרים מכל הלב.
(מצרף קישור לדברים שכתב הרב ליאור אנגלמן בעניין, מומלץ מאד: https://www.kimizion.org/shiur/rabanim/ravengelmann/wjz70_rem.html).

יהי רצון שנזכה להיות אנשים אמתיים וישרים, שפיהם שווה לליבם, שהחוץ שווה לפנים, ונזכה שגם כל חברינו יהיו אנשי אמת.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן