חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת האזינו – ה' איתנו!

בפרשת וילך התורה מספרת לנו שמשה כותב את השירה ומלמדה את בני ישראל – "ויכתוב משה את השירה הזאת ביום ההוא וילמדה את בני ישראל" – ולחלק מהראשונים השירה הזאת היא שירת האזינו, כלשון האברבנאל – "אבל צוה אלוקים שיכתבו מהשירה הזאת טופסים רבים לתת אותה לכל אדם כדי שכל איש ואשה ידענה וישגרנה בפיו ויזמרה תודה".

על פי ראשונים אלה עולה שיש חשיבות אדירה לשירת האזינו, עד כדי כך שמשה רצה שכל איש ואשה תהיה שירה זו שגורה בפיו.

ככל אם נרצה לתמצת את העולה משירה מופלאה זו בשני מילים – ה' איתנו!

בכל המצבים, יהיו עליות ומורדות, יהיו קשיים ונפילות, אך בכל המצבים, ה' משגיח עלינו, שנחטא ונעזוב את דרך ה', אז יהיו לנו קשיים ועונשים חמורים, אך המטרה היא שנחזור אל ה' ובשום שלב ה' לא יעזבנו.

הידיעה הזאת היא הידיעה היסודית שכל אחד ואחת מישראל צריכים לדעת, שה' הוא המנהיג את העולם, וכל המקרים הקורים לנו הם תוצאה של הקשר שלנו עם הקב"ה, ובעיקר חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו, ולמרות החטאים והעונשים הבאים בעקבותיהם ה' איתנו בכל המצבים.

"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא…הלוא הוא אביך קנך הוא עשך ויכננך…בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם יצב גבולות עמים למספר בני ישראל, כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו…כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף יפרש כנפיו יקחהו ישאהו על אברתו, ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר", ה' הוא עשנו ולא אנחנו, הוא יצר אותנו שלקחנו ממצרים, באהבה גדולה, כל האומות סודרו בהתאמה ללב העולם ישראל, ה' הוא לבדו המשגיח עלינו ואין אף כוח אחר, וגם אחרי החטא: "וירא ה' וינאץ מכעס בניו ובנותיו, ויאמר אסתירה פני מהם אראה מה אחריתם כי דור תהפוכות המה בנים לא אמון בם…", עדיין הם בניו ובנותיו, לא אמון בם אך עדיין בנים, כדברי רבי מאיר שבין כך ובין כך קרויים בנים, ובסופו של דבר למרות הצרות האיומות והגזרות המחרידות שיהיו על ישראל השירה מסתיימת: "הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו".

זו הידיעה היסודית שכל יהודי צריך לשאת בליבו תמיד, אנו חלק ה', וארץ ישראל היא ארצנו – ארץ ה', ויהיה מה שיהיה זה לא ישתנה וסוף דבר ישובו להתחבר העם, ארצו ואלוקיו.

זו הידיעה שעלינו להנחיל לבנינו ולבנותינו, זו הידיעה שעלינו להנחיל לכל ישראל.

באמת היה ראוי שאסיים כאן כי זה המסר המרכזי, אבל אני רוצה להוסיף עוד דבר יסודי שעולה מהפרשה, הפרשה מתחילה: "האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי", ויש מקום לשאול מדוע מדבר משה אל השמיים והארץ, ולא מדבר אל בני ישראל, מה משמעות העמדת השמיים והארץ כעדים?

יש לכך משמעות אדירה, משה רבנו כידוע מסתלק, ואולי יש כאן רמז לא לעד יהיו נביאים, יהיו תקופות ללא נבואה, יהיו תקופות שלא יהיה מי שיגיד את דבר ה', יסביר את פשר המאורעות איך בתקופות קשות וחשוכות אלה נדע מה ה' רוצה מעימנו, איך נדע האם אנו הולכים בדרך נכונה או לא?

האמירה של משה רבנו לכל הדורות הוא שיש עדים נאמנים, השמיים והארץ, שעם ישראל לא ילך בדרך הנכונה זה יופיע בשני מסלולים שמתחברים, לא יהיה לו כוח רוחני (שמיים), ולא תהיה לו ברכה גשמית (ארץ), השמיים והארץ – המציאות כולה, היא תלמדנו האם אנו צועדים בדרך הנכונה.

זוהי הבנה יסודית וחשובה, לימוד ההיסטוריה המציאותית והממשית, תלמדנו את דרך ה', ההסתכלות בקורות אותנו בעבר ובהווה זוהי הסתכלות בדבר ה' אלינו.

זו נכון לכלל כולו, ואפילו לכל פרט ופרט, זו עולה מכל השירה, ולכן השמיים והארץ אינם עדים סתמיים, הם ערבים, הם המופיעים את הברית הנצחית בין ה' לעמו.

יהי רצון שתהיה שנה שנזכה לאהבת ה', ומתוך כל לברכה גדולה בכל המציאות.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן