חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
משום שהפח הביתי אינו מטונף. והרוצים להדר ישימו בתוך שקית נוספת. מחבר התשובה: הרב אורן מצא פניני הלכה שבת פרק יז – פעילות חיישנים ברשות הרבים ובבית מותר לעבור בשער שמותקנת בו מערכת לגילוי מתכות, וכן במקום שמותקנת בו מצלמה או חיישנים שקולטים את תנועות העוברים ואף נדלקת נורה קטנה, מפני שההולך שם לא מתכוון לגרום לפעילות החשמלית ואין לו הנאה ממנה. אמנם כאשר הדבר בולט, כגון כשעובר במקום שנדלק פנס, אף שאין לו כל עניין באור זה, מפני כבוד השבת עדיף ללכת בדרך אחרת. ואם הפנס מותקן בשביל הגישה לביתו, אם אין אפשרות אחרת להיכנס לבית, יעבור שם בזחילה, ואם האור נדלק, יעצום את עיניו באופן שרואה מעט רק כדי לא להיכשל בדרכו. מחבר התשובה: הרב אורן מצא 2023-10-01 02:14:25 נגיעה במוקצה. שבת קנא. משנה– עושין כל צרכי המת, סכין ומדיחין אותו, ובלבד שלא יזיז בו אבר. מהר"ם,ר' ירוחם-מכאן שמותר לנגוע במוקצה. וכ"פ השו"ע (שח,מב) והרמ"א (שח,ג)-לגעת מותר,ובלבד שלא ינענעו. ונחלקו כשהנגיעה היא לצורך המוקצה: ירושלמי ביצה ה,א-ביצה שנולדה ביו"ט: שמואל אמר,כופין עליה כלי. א"ר מנא,ובלבד שלא יהא כלי נוגע בגופה של ביצה. והובא להלכה ברא"ש ובראב"ד. וקשה,שלמדנו לעיל שמותר ליגע במוקצה ? תירוץ: תה"ד,סז-יש חילוק בין נגיעה לצורך המוקצה שבזה אסור אף שאינו מטלטל את המוקצה,לבין נגיעה שלא לצורך המוקצה שבזה התירו (לפי"ז צ"ל בדעתו שסיכת והדחת המת אינה לצורך המת,מפני כבודו,אלא צורך כבוד החיים, וכדעת הרמב"ם והראב"ד שם). מ"מ (שבת כה,כג)-גם נגיעה לצורך המוקצה מותרת,ובירושלמי אסר כי מדובר בביצה שמתנועעת ע"י הנגיעה בה. שו"ע (שי,ו)-מותר לכפות כלי על מוקצה לשומרו,ובלבד שלא יגע בו. מ"א (תקיג,ב),תו"ש,פמ"ג-דעתו לאסור כתה"ד. וכ"פ להלכה המ"א והט"ז. ואע"פ שנוגע ע"י כלי והוי טלטול מן הצד,מ"מ אסור לצורך דבר האסור,וכדלקמן. וכ"פ מנוח"א. מ"ב (ע"פ הגר"א ובאר הגולה)-דעתו להתיר כמ"מ,אלא שאסר פה כיון שמדובר בביצה שמתנדנדת ע"י הנגיעה. וכ"פ הרמ"א (תקיג,א. וכ"מ מסתימתו בסימן שח,ג). וכ"פ הגר"א,דה"ח,באר הגולה ומ"ב (שח,יז; שי,כב). וכ"פ תורת שבת,ילקו"י (ח"ב עמ' שיט),שש"כ (כב,לב) ואורח"ש (יט,קצז). וכן הלכה! => ביצה ושאר מוקצה העגולים אין לנגוע בהם וגם אין לכסותם בדבר הנוגע בהם, כיון שפס"ר שיזוזו עי"כ. [1] אבל מכשירים חשמליים,כגון: טלפון,מחשב וכיוצ"ב,מותר לכסותם (אורח"ש,קצח),וכן מותר לכסות בשבת את מתג החשמל בכיסוי המיוחד לו (שם,רא). – שימוש במוקצה ע"י נגיעה. רמב"ן (שבת קכב.)-מותר לשבת על אבן, וזה הטעם שמותר לישראל לרדת בכבש שנוכרי עשה לעצמו בשבת ואין בו משום מוקצה, משום שהוא רק משתמש בו ולא מטלטלו. וכ"כ המרדכי,ריב"א ור' שמשון (ודלא כרשב"א שאסר). וכ"כ המאירי (שבת קכה:)-"ישיבה בלא טלטול אינו כלום,ומעשים בכל יום שיושבים על האבנים,שאין זה טלטול אלא נגיעה בעלמא כנגיעה בכותל או בקרקע… שאין הנגיעה כלום". לסיכום – מותר לנגוע במוקצה. [1] אף שהוא פס"ר דלא ניח"ל בדרבנן (ואינו תרי דרבנן, שטלטול מן הצד אינו שינוי גמור, כיון שנעשה ע"י ידיו). מחבר התשובה: הרב אורן מצא 2023-09-29 06:04:55 אפשר לקרוא וזאת הברכה מהשבת שבה קוראים פרשה זו במנחה (שבט הלוי י, עח; חוט שני ד, פז, א; פס"ת רפה, 56, בירור הלכה (זילבר), הרב אלישיב). מחבר התשובה: הרב אורן מצא 2023-09-28 16:20:01 פניני הלכה סוכות ב, ה – לכתחילה צריך לחדש בה דבר לקראת החג, כגון להוסיף סכך של טפח על טפח (כ-8 ס"מ), או קנה דק על כל אורכה. מחבר התשובה: הרב אורן מצא 2023-09-27 06:24:14 לשם מצוות סוכה (המילה סוכה היא מלשון צל – שסוככת על האדם). מחבר התשובה: הרב אורן מצא 2023-09-26 15:13:21פתילות חנוכה
שאלה
כך כתוב בפניני הלכה:
\"ואת הפתילות שנותרו יניח בפח\".
מהי סברת הרב מלמד שניתן להניח בפח ?
תשובה
שאלות אחרונות
שבת
בס״ד
שלום כבוד הרב, ברצוני לשאול 2 שאלות
1 בשבת אחת טיילתי עם אבי בלילה ובמהלך הטיול נדלקו אוטומטית אורות ברחוב אפילו בשבילים, לא נהנתי מאורות אלו וזה אפילו הפריע לי, האם מותר לעבור שוב במקומות אלו? כי בהתחלה לא ידעתי שילדק אך הבנתי שבהמשך השביל זה עלול לקרות שוב, אבל בכל מקרה לא היה לי צורך באורות אלו.
2 אם שערה מראשי נתקעת בטעות בכיסא או חפץ מותר לתלוש אותה כדי להזיז את הראש משם? לפעמים זה קורה מתוך אינסטינקט, השאלה אם מותר לעשות זאת בשינוי?
תודה רבה ומועדים לשמחה
מוקצה
יהודי אחד שאל אותי מה המקור למה שהרב מלמד כתב בעניין היתר נגיעה במוקצה:
"האיסור הוא לטלטל מוקצה, כלומר להזיז אותו בידיים, אבל מותר לנגוע במוקצה בלא להזיז אותו".
שניים מקרא ואחד תרגום
שלום לרבנים
האם מותר לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום וזאת הברכה בשבת או שצריך לחכות להודיענו רבה?
כל טוב
סכך
סכך שמונח על הסוכה משנה לשנה כשרה או חייב להרים כלם (תעשה ולא מן העשוי)?
כוונה בבניית סוכה
שלום לרבנים,
מה לכוון בדיוק בזמן בניית הסוכה ובזמן הנחת הסכך?
לקיום מצוות בניית סוכה? קיום מצוות בניית סוכה לחג הסוכות? הנחת סכך לשם צל?
תודה רבה ופתקא טובה