לוח אירועים


יש לך שאלה?

חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

מעשרות כספים

שאלה

בחודשים האחרונים התחלתי לתת מעשרות כספים מסך כלל ההכנסות שלנו. יש לי ב\"ה בן מתמיד ששוקד על לימודו בישיבה גבוהה מתוך צמצום כלכלי (מחשב שקל לשקל לרכישת ספרי לימוד). בקרוב בע\"ה הוא ירצה להתחתן ולהשאר ללמוד בכולל. ככל הנראה הוא לא יוכל לקבל מלגה מלאה מהישיבה מכיון שהוא יתחתן צעיר. האם מותר לי לקחת חלק מכספי המעשרות שלי ולשמור אותם בצד כדי לסייע לו במחיה לאחר החתונה? חשוב לציין שללא זה לא אוכל לסייע לו לאחר החתונה באופן משמעותי.

תשובה

תשובה לשאלתך נמצאת בפניני הלכה ליקוטים ב\' פרק ו. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

יד – האם אפשר לעזור לילדים גדולים ונשואים מהמעשר

שאלה: האם ההורים יכולים לעזור לילדיהם שעברו גיל שמונה עשרה, רווקים או נשואים, מכספי מעשר שלהם? תשובה: אם הילדים נחשבים כעניים באותו זמן, היינו שבלא זאת אין להם כדי צורכיהם הבסיסיים, אפשר להחשיב את מה שנותנים להם כמעשר כספים. אבל אם ההורים מבוססים ונותנים לילדיהם את צורכיהם בשפע, אין ילדיהם נחשבים כעניים, ואין לתת להם מכספי מעשר כספים.

למשל, אם הם קונים בגדים זולים וחוסכים בכל הוצאותיהם, אפשר להחשיב את הילדים כעניים, וממילא אפשר להחשיב את מה שמסייעים להם כצדקה ולתת את הסיוע מכספי המעשר. אבל אם הם חיים ברווחה יחסית, כגון שהם קונים בגדים יקרים, או שהם מוציאים כסף עבור בילויים במסעדות, אין הם נחשבים כעניים, ואין להחשיב את מה שמוציאים עליהם כמעשר כספים.

וכן לגבי ילדים שהתחתנו, אם הם מחזיקים רכב, אין הם נחשבים כעניים, ואין להחשיב את מה שנותנים להם כמעשר כספים. וכן אם הם קנו רהיטים חדשים במחיר ממוצע, אין הם נחשבים כעניים. שאם היו עניים היו קונים רהיטים מיד שנייה או חדשים אבל זולים. וכן אם ההורים קנו להם דירה, או שהם שוכרים דירה יקרה יחסית, כגון בעיר ולא ביישוב, אי אפשר להחשיבם כעניים.

כללו של דבר ההורים יכולים להחשיב את הסיוע לילדים שעברו גיל שמונה עשרה רק בתנאי שהם חיים בחסכנות. ואז התשלום עבור האוכל, הבגדים והנסיעות שלהם יכולים להיחשב כמעשר כספים. וכן התשלום עבור לימודי המקצוע שלהם באוניברסיטה יכול להיחשב כמעשר כספים, מפני שעל ידי כך יוכלו אח\"כ לפרנס את עצמם בכבוד, וכבר למדנו (בהלכה א) שהצדקה הגדולה ביותר היא לסייע לנזקק לעזרה לעמוד על רגליו בכוחות עצמו. וכן מה שמשלמים לישיבה גבוהה, שעיקר התשלום הוא עבור הפנימייה, יכול להיחשב כמעשר כספים. אבל אם הילדים אינם חיים בחסכנות אלא כפי שמקובל בחברה, הרי שמעמדם כמו האנשים הרגילים פחות או יותר, וממילא הם אינם נחשבים עניים, ואין להחשיב את מה שנותנים להם כמעשר כספים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

שאלות אחרונות

ערב מעורב של שירה בציבור

האם מותר להשתתף בארוע של שירה בציבור שהינו מעורב כשהמנחה הוא גבר ואין נשים ששרות על הבמה? האם זה משנה אם מדובר בפיוטי סליחות וכדומה לכבוד חודש אלול.

אסור. פניני הלכה ליקוטים ב' פרק ז, סעיף יב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-09-14 06:53:21

עירוב

שלום, אני גר במקום ללא עירוב וצריך להוציא כלב לטיול. האם זה נחשב לטלטול להוציאו ברצועה? תודה רבה מראש!

נא לעיין בפניני הלכה שבת פרק כ סעיף ב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-08-18 13:56:32

לימוד

שלום עליכם באיזה דרך עדיף יותר ללמוד הלכה? האם לקחת נושא מסוים ברמב"ם וללמוד אותו, ואיפה שפסק ההלכה השתנה בשו"ע, לראות מה אומר השו"ע והאחרונים; ואז יוצא שהרווחנו את לשון הרמב"ם מצד אחד, וגם את פסק השו"ע והאחרונים לא הפסדנו. או ללמוד רק מהשו"ע ושאר אחרונים בלבד, ללא רמב"ם? תודה רבה וישר כוח!

הדבר תלוי מאוד כמה זמן יש לך, והאם אתה לומד כחלק מקבוצה או באופן עצמאי. באופן עקרוני דרך המלך היא ללמוד את הבית יוסף שמביא את דעות הראשונים החשובות, ולאחר מכן ללמוד את השו"ע ועוד אחרון אחד שמסכם את האחרונים, כמו המשנה ברורה, ובסוף – ספר של זמנינו כמו פניני הלכה. כאשר תוך כדי הלימוד נוצר צורך לפתוח את הגמרא או אחד הראשונים בפנים כדי להבין יותר טוב, כך עושים, אך איני רואה יתרון בלראות דווקא את הרמב"ם בפנים על כל סוגיה.

יש לציין שיש יתרון גדול מאוד להקיף בזמן קצר הרבה הלכות, שכן ההלכות הן רבות מאוד, ולכן כדאי מאוד גם למי שלומד כפי שתארתי, לייחד כחצי שעה עד שעה ביום, כדי לקרוא על הסדר את סדרת פניני הלכה. הידע שניתן לרכוש כך בזמן לא ארוך, הוא עצום.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-07-27 08:51:41

אוכל ששהה לילה מתחת למיטה

שלום הרב, האם חוששים היום מרוח רעה בעניין מאכל סגור ששהה בלילה מתחת למיטה . כמו: אבטיח, חטיפים סגורים וכו ? ומה הסיבה המהותית לביצה ובצל מקולפים שאפילו הונחה עליהם קליפתם זה מספיק לביטול חשש רוח רעה ? תודה רבה

  1. מאכל שהונח תחת המיטה, גם אם לא היה סגור, מותר לאוכלו.

2. אין צורך לחשוש לביצה ובצל מקולפים לגמרי.

הדברים מובאים בפניני הלכה כשרות פרק לו. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2022-09-12 17:16:06

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן