חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

הלכות בישול

שאלה

היי, למדתי עכשיו מהאתר בהלכות בישול (פרק כה, י\"ד) שמותר להשתמש בתנור אחד ל2 המינים (בשרי וחלבי) , כל עוד משתמשים בתבניות שונות ועושים הפרדה של חימום על החום הכי גבוהה של חצי שעה וגם מנקים לפניי. השאלה הראשונה שלי היא: מה הניקוי כולל? האם הכוונה לניקוי יסודי עם אקונומיקה וכד\' או שמספיק להסיר את הלכלוך שרואים? שאלה נוספת: בהמשך הלימוד מהאתר קראתי בהערות (בהערה 15), שמותר לאפות חלבי ובשרי ב*מקביל* ; \"בבת אחת\"- כי אין חשש שה\"זיעה\" תעביר את הטעם (חוץ ממקרים מיוחדים שבהם חוששים ואז יש לשאול רב) השאלה שלי היא: איך יכול להיות שמצד אחד כדי לאפות באותו התנור צריך תבנית שונה לכל מין וגם ליצור הפרדה של חצי שעה בחום הכי גבוהה וגם ניקיון, ומצד שני אפשר לאפות אותם ב*מקביל*? האם החום לא מטריף את התבניות/המאכלים? תודה רבה על האתר והאפשרות ללמוד ולשאול.

תשובה

  1. מדובר על ניקוי כללי, רק כדי לוודא שאין ממשות של אוכל מהמין השני בתנור.
  2. אסור לאפות בבת אחת באותו תא חלבי ובשרי. הדבר נאמר בהערה כתחילת הסבר לסוגיה, לא כהוראה הלכה למעשה. אמנם בדיעבד שהדבר קרה, אכן אם לא היה מעבר אוכל ממשי בין המינים, כגון שנזל רוטב בשרי תחת הכלי של המאכל החלבי, המאכלים מותרים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

שאלות אחרונות

צירוף יהודי שאינו מאמין למניין של תשעה

כאשר יהודי שמצהיר שאינו מאמין באלוקים האם יש לצרפו למניין כדי שיהיה לנו תפילה במניין? במילים אחרות, הצעתי ליהודי שהצהיר בפני מספר פעמים שאינו מאמין באלוקים והוא הסכים, האם ניתן לספור אותו למניין? מה בנוגע למקרה שמתוך עצמו הוא מציע להשלים לי מניין?

רק יהודי מאמין יכול להצטרף למניין כאשר הוא מעוניין להתפלל ולא רק כדי לעזור לחבריו שיוכלו להתפלל כשהוא נמצא שם. אבל אם הוא מצהיר שאינו מאמין, אינו מצטרף למניין, שכן ברור שכל כוונתו רק לעזור לחבריו גם אם הוא זה שמציע לעזור להם ולא הם פנו אליו. אמנם פעמים שיהודי כזה שרואה אנשים מתפללים, נדלק בו איזה ניצוץ, והוא מעוניין לנסות ולהתפלל, ולא רק כדי לעזור לחבריו, ואזי הוא מצטרף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-14 07:02:47

שמיטה

שלום האם אני יכול להעביר עציץ ממקום אחד בחצר למקום אחר בשמיטה בתודה ושבוע טוב

סיכום דין טלטול עציצים על פי פניני הלכה שביעית ויובל פרק ב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

טלטול עציצים

כט. מותר להכניס עציץ נקוב מהגינה לבית, אך אסור להוציאו דרך קבע מהבית או ממרפסת מרוצפת לגינה, מפני איסור נטיעה, אלא אם כן יניח תחתיו צלחת פלסטיק או זכוכית שתחצוץ בין שורשיו וענפיו לקרקע, שאז יחשב כעציץ שאינו נקוב.

ל. מותר להוציא מהבית לגינה עציץ נקוב דרך עראי, כגון להניחו בגינה לשעה קלה כשרוצה לנקות את ביתו. וכן מותר להגביה עציץ נקוב מהאדמה או לקרבו לאדמה לשעה קלה, אבל דרך קבע אסור, כי יש בזה צד של קוצר או זורע.

לא. עציץ שנשבר, אם עוד נותר גוש אדמה עם שורשי הצמח, מותר להכניסו לעציץ דומה, כדי לקיים את הצמח שלא ימות. אבל אם היה הגוש בעציץ שאינו נקוב, אסור להכניסו לעציץ נקוב, כי בכך מיטיבים את מעמדו כנטוע יותר בארץ.

לב. מותר להניח ענפי פרחים ובשמים באגרטל מים גם כשהוא בחצר, ואף שעל ידי כך הפרחים יפרחו והענפים ימשיכו לגדול מעט, אין בזה איסור זריעה הואיל ואינו מתכוון להשרישם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-11-14 05:20:48

הזכרה אדר א'

שלום, יש לי שאלה הלכתית לרב : יש לנו בע"ה חגיגת בר מצוה ב-י"א אדר ב, 13/03. זה לא יכול להיות לפני (הוא לא יהיה בר מצוה), וזה לא יכול להיות אחרי (יש בר מצוה אחר בכיתה). והכל כבר הוזמן וסגור. התאריך גם נקבע בכוונה כדי להקל על המשפחה שתגיע, אי"ה מחו"ל. רק שהובא לידיעתי עכשיו שבאותו ערב, יש את ההזכרה של הבת דודה הקרובה, שנפטרה באדר, בשנה רגילה. תפילה וסעודה בערב ברוב עם בירושלים כמו כל שנה, ועליה לקבר למחרת בהר המנוחות. שני האירועים מרוחקים מאד אחד מהשני (ירושלים/עמק חפר) כך שאי אפשר לעשות את ההזכרה "בזריזות" ואחר כך לנסוע לבר מצוה. וגם קצת לא נעים לעבור ככה מהזכרה כואבת (נפטרה צעירה בתאונת דרכים) לשמחה. ולנו גם לא נעים לא להשתתף בהזכרה. השאלה היא : האם אפשר לקיים את ההזכרה באדר א' לפי מנהג ספרדי (האמא ממרוקו, האבא מאלג'ר) או ירושלמי ? תודה רבה מראש. יונתן -054-6427844

אפשר. אמנם כיון שמנהג הספרדים המובהק הוא לקיים את ההזכרה באדר ב', נראה לי שעדיף לקיימה יום לפני, ואם אי אפשר אז יום אחרי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-26 07:22:14

הלכות בישול

היי, למדתי עכשיו מהאתר בהלכות בישול (פרק כה, י"ד) שמותר להשתמש בתנור אחד ל2 המינים (בשרי וחלבי) , כל עוד משתמשים בתבניות שונות ועושים הפרדה של חימום על החום הכי גבוהה של חצי שעה וגם מנקים לפניי. השאלה הראשונה שלי היא: מה הניקוי כולל? האם הכוונה לניקוי יסודי עם אקונומיקה וכד' או שמספיק להסיר את הלכלוך שרואים? שאלה נוספת: בהמשך הלימוד מהאתר קראתי בהערות (בהערה 15), שמותר לאפות חלבי ובשרי ב*מקביל* ; "בבת אחת"- כי אין חשש שה"זיעה" תעביר את הטעם (חוץ ממקרים מיוחדים שבהם חוששים ואז יש לשאול רב) השאלה שלי היא: איך יכול להיות שמצד אחד כדי לאפות באותו התנור צריך תבנית שונה לכל מין וגם ליצור הפרדה של חצי שעה בחום הכי גבוהה וגם ניקיון, ומצד שני אפשר לאפות אותם ב*מקביל*? האם החום לא מטריף את התבניות/המאכלים? תודה רבה על האתר והאפשרות ללמוד ולשאול.

  1. מדובר על ניקוי כללי, רק כדי לוודא שאין ממשות של אוכל מהמין השני בתנור.
  2. אסור לאפות בבת אחת באותו תא חלבי ובשרי. הדבר נאמר בהערה כתחילת הסבר לסוגיה, לא כהוראה הלכה למעשה. אמנם בדיעבד שהדבר קרה, אכן אם לא היה מעבר אוכל ממשי בין המינים, כגון שנזל רוטב בשרי תחת הכלי של המאכל החלבי, המאכלים מותרים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-24 12:12:39

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן