חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

שלום,

שאלה

שלום, הציעו לי עבודה בחברה בשמפתחת ומייצרת בשר מתורבת. הם טוענים שהתאים נלקחו מחיות שעברו שחיטה כשרה אך יש להם גם קו של חזיר והם עובדים בשבת בתורנות ניתן לעבוד ביום שישי במקום שישי. האם אתה מותר לי לעבוד במקום הזה?

תשובה

כיון שלפי דעת הרב מלמד דין המאכל שעושים מבשר כזה כדין הבשר שממנו נלקח, מותר לעבוד רק בקו הכשר, אם החלוקה בינו לבין הקו של החזיר ברורה, כך שאין מי שיטעה לחשוב שאתה עובד בקו לא כשר.

מביא לך מתוך פניני הלכה כשרות ב פרק לז. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

יא – בשר מלאכותי

בשנים האחרונות מדענים הצליחו לפתח בשר באופן מלאכותי באמצעות שכפול של תאי גזע (תאים שלא סיימו להתמיין) שנלקחו מבשר בעלי חיים. אם פיתוח זה יצליח באופן מסחרי, עשויה להתחולל מהפכה בשוק הבשר: יפסיקו לגדל מיליארדי פרות ותרנגולים ולשוחטם, מחיר הבשר ירד, והזיהום הכרוך בגידול בעלי החיים ייפסק.

יש אומרים שדין בשר שכזה יהיה זהה לדין תא הגזע שממנו התפתח, הואיל והכל נמשך ממנו. שאם הוא יילקח מבשר חזיר – דינו יהיה כבשר חזיר. ואם יילקח מבשר בהמה או עוף שנשחט כדין – דינו יהיה כבשר כשר שמותר לאוכלו אך אסור לערבו עם חלב. ויש אומרים, שהואיל והתא הראשוני הוא זעיר וחסר חשיבות, הוא בטל למיליארדי התאים שהתפתחו ממנו, והם נחשבים כ\'פנים חדשות\' לחלוטין, ולכן גם אם התא הראשון היה מחזיר הוא כשר, וגם אם היה מעגל דינו כמאכל פרווה. ונראה כדעה הראשונה, שמהות המאכל נקבעת לפי התא הראשון שחולל אותו.

בין המקילים: הרב רייזמן תחומין לד; הרב דב ליאור, הרב זאב וייטמן תחומין לו. בין המחמירים: הרב יהודה שפיץ תחומין לה; הרב יעקב אריאל תחומין לו; הרב ד\"ר חנוך קאהן המעין טבת תשע\"ו. ויתכן שגם לסברת המקילים, כל עוד הבשר הטבעי מבעלי חיים יהיה נפוץ והבשר המלאכותי יידמה לו, יש מקום לאוסרו עם חלב משום מראית עין (עי\' שו\"ע סו, ט-י; פז, ד).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

שאלות אחרונות

צניעות

שלום הרב! ראשית רציתי לומר תודה רבה על כל הספרים! אני בעלת תשובה ומאוד התקשתי למצוא ספר הלכה שיכוון אותי, המליצו לי על המון עד שהמליצו לי על ה״פניני הלכה״ ואני נהנת מהספרים ואף מהאתר מאוד והרבה יותר קל לי להתנהל ביום יום, אם אני נתקלת בקושי או שאלה אני פונה לאתר ומבררת ומקבלת תשובה, כל המידע מאוד נגיש נוח ומזמין ועל כך אני מוכרחה להודות!!! יצא לי להיתקל בשאלה שלא מצאתי לה תשובה, בנושא הצניעות: מה הדין לגבי שיער פזור? מותר לפזר את השיער? אסור? מותר מתחת לאורך מסויים? הנושא של השיער מאוד מבלבל אותי כי אם צריך כיסוי ראש לאחר החתונה מטעמי צניעות למה גם לא לפני כן… או לפחות למה לא לאסוף אותו… ממש אשמח לתשובה! תודה רבה!!!

פניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ו (פסקה שלישית)

טו – כללי הלכות כיסוי הראש

מהתלמוד (כתובות עב, א) משמע, שהמקור לכיסוי הראש לאשה נשואה הוא מן התורה, שנאמר לגבי אשה סוטה שחטאה ונתייחדה עם גבר זר, שבשעה שהיא באה להקריב את קרבנה, כחלק מהעונש שהתורה הטילה עליה, הכהן פורע את שיער ראשה כדי שתתבייש, שנאמר (במדבר ה, יח): "וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה", מכאן שעל פי התורה שיערה של אשה נשואה צריך להיות אסוף תמיד (מאירי, רשב"ץ וריא"ז, ועי' יחו"ד ה, סב). כך היא דעת רוב הפוסקים, שיסוד דין כיסוי ראש מהתורה, אלא שמהתורה מספיק שהשיער יהיה אסוף בתוך רשת או כיס קטן, וחכמים הוסיפו וקבעו שצריך לכסות את כל השיער במטפחת שאינה שקופה. ויש אומרים שכל דין אסיפת השיער וכיסויו מדברי חכמים (תרומת הדשן רמ"ב בדעת הרמב"ם).

דין כיסוי הראש אינו תלוי במנהג, ולכן גם במקום שבו כל הנשים אינן מקפידות לכסות את ראשן, מנהגן אינו משנה את הדין, וחובת כיסוי הראש נשארת בתוקפה (מ"ב עה, י).

חובת כיסוי הראש חלה על אשה נשואה, אבל רווקה אינה צריכה לכסות את ראשה. ויש אומרים שמצד מידת הצניעות רווקות צריכות להקפיד שלא ללכת ברחוב בשיער פזור (מ"א עה, ג). ואכן כך נוהגות חלק מן הבנות הדתיות, שאוספות את שיער ראשן בסרט או שקולעות משערן צמות, כדי שלא יהיה פזור. אולם רבים סוברים שאין בזה איסור (מחצית השקל ומגן גיבורים שם). ומאחר שיסוד המחלוקת בדברי חכמים, הרוצות להקל רשאיות, כפי הכלל שבכל ספק בדברי חכמים הלכה כמיקל.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-19 13:50:37

תנור אפיה שהיה דלוק בבין השמשות

לכבוד הרב שלום. מופיע בפניני הלכה בפרק של מוקצה בשבת . שבת: כג . ז- כלים שמלאכתם לאיסור. בכותרת המשנה מכשירי חשמל : … אבל מכשירי חשמל שיש להם חוט להט או גוף חימום.. השאלה שלנו היא כזאת – תנור אפיה שהיה דלוק בבין השמשות- נחשב כמוקצה מחמת גופו ואסור בטלטול גם לצורך גופו ומקומו. (כך קראתי) אם כך איך מותר לפתוח את דלת התנור לאחר שהתנור כבה כדי להוציא את המאכל? תודה רבה

עיין בפניני הלכה סוף הערה 14 שטלטול מקצת המוקצה מותר לצורך דבר המותר. לכן מותר לפתוח את דלת מקרר, מכונת כביסה ומכונת ייבוש ותנור ומיחם של שבת, וכן מותר להזיז ידנית את תריסי המזגן, ולפתוח את ברז המיחם של שבת (שביתת השבת (מלאכת קוצר,בבאר רחובות לז), אול"צ (ב,כו,ד), אשמרה שבת (ח"ב עמ' קפו), שש"כ (כח,הערה נה).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-19 06:14:14

שהחיינו על אוזניות airpod

האם אפשר לברך שהחיינו על אוזניות airpod ?

על אוזניות שאינן פשוטות וזולות רגילים לשמוח, ולכן יש לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-14 09:11:10

שביעית

שלום הרב קראתי בספר פניני הלכה – שביעית ויובל בפרק ה הלכה י״א – דין פירות הגדלים בשדה של גוי. בהלכה זו מדובר על המצב שיהודי קונה את הפירות שגדלו על הקרקע של גוי ואוסף אותם מהשדה בעצמו. המקראה המתואר בהלכה הוא וודאי חשוב אבל בדרך כלל זה לא המצב כיום. גויים מוכרים את הפירות שלהם בחנויות. לכן, במידה ואני קונה פירות מגוי בחנות שלו, שגידל אותם בשביעית על הקרע ששייכת לו – האם אני צריך להפריש תרומות ומעשרות מהפירות האלו?

על פי מה שכתוב בסעיף שהזכרת, וכן כתוב בפרק ט סוף סעיף ב – בדיעבד, כאשר יש צורך לטרוח בהשגת פירות של 'היתר המכירה' או שהם יקרים יותר, אפשר לקנות פירות של גוים. אין לנהוג בהם קדושת שביעית, ואם הם נמכרו ליהודי בעודם בשדה, וגמר אסיפת הפירות נעשה על ידי יהודי, יש להפריש מהם תרומות ומעשרות. ואם נאספו על ידי גויים – אין להפריש מהם תרו"מ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-09-10 13:16:53

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן