חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

עיקר וטפל

שאלה

בפניני הלכה ברכות עמוד 245 בדיני עיקר וטפל מובא שעל מרק ירקות יש ג\' חילוקים: א) אם רובו הגדול של המרק נוזלים, ויש בו מעט מאוד ירקות, הם טפלים למרק, ומברך על המרק ‘שהכל’ ופוטר בברכתו את מעט הירקות שבו (שעה”צ רח, כז). ב) אם רובו נוזל ומיעוט חשוב ירקות, למרות שהירקות הם מיעוט, כיוון שיש להם חשיבות, אין כאן עיקר וטפל, וצריך לברך על המרק שתי ברכות, על הירקות ‘האדמה’, ועל הנוזלים ‘שהכל’. ג) אם קרוב לחצי מהמרק הוא ירקות, עד שברור לו שהם העיקר והנוזלים טפל, מברך על הירקות ‘האדמה’ ופוטר את הנוזלים (מ”ב רב, נד; רה, יג). אשמח לדעת מה המקור לחילוק השני שהרי במשנ\"ב משמע שאם העיקר ירק אז המים טפלים ואם העיקר מים אז הירק טפל. בסימן קח ס\"ק כ\"ג כתוב:\"אבל בשאר מינים כגון רעצק\"ע גרויפי\"ן שנעשים בריבוי מים שאינם ראוין לאכילה ורק לזופ\"א מברך ברכה אחת שהכל דהגרויפי\"ן נתבטלו לגבי המים\" – משמע שאם אין במרק הזה מימד של אכילה אלא רק שתייה ברכתו שהכל גם על הירקות. ובסימן ק\"ה ס\"ק ט\'- ר\"ל שרוצה לגמוע המים לבד דאלו אם אוכלן עם הירק אין שייך שום ברכה על המים דנעשין טפלה לירק. בפשטות שאם יש כאן אכילה המים טפלים. לא מצינו במשנ\"ב (לפחות אני) גדר כזה שמברך על הירקות וגם על המים אלא או העיקר הירק או העיקר המים במרק עם מיני מזונות כן מובא במשנ\"ב דין כזה מפני חשיבות מיני מזונות גם בספר וזאת הברכה עמ\' 119 מובא שני החילוקים שהבאתי ולא מובא החילוק האמצעי שמובא בפניני הלכה. אשמח לדעת את מקור החילוק ועל מה הוא מבוסס.

תשובה

הרב כתב זאת על פי הכלל המבואר בסעיפים הראשונים של הפרק, שכאשר מדובר על תערובת של שני מאכלים שאוכלים אותם יחד אך אין עיקר ברור וטפל ברור, צריך לברך על שניהם. כיון שהכלל בזה ברור, הרב לא חיפש מישהו שיאמר זאת ספציפית לגבי מרק, אלא המקור הוא הפוסקים שאמרו את הכלל שנאמר לגבי מאכלים רבים. סביר שגם אמרו אותו על מרק, אך אין לי זמן לחפש זאת. אני מזכיר שהמדובר הוא במרק שטעם המים מאבקת מרק, אבל אם אין בו אבקת מרק, אלא מדובר במרק ירקות שעיקר טעמו בא מהירקות, אף שהטעימו במלח ופלפל, מברך על הירקות ופוטר את הנוזלים גם אם יש בו מעט ירקות והרבה נוזלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

שאלות אחרונות

הלכות בישול

היי, למדתי עכשיו מהאתר בהלכות בישול (פרק כה, י"ד) שמותר להשתמש בתנור אחד ל2 המינים (בשרי וחלבי) , כל עוד משתמשים בתבניות שונות ועושים הפרדה של חימום על החום הכי גבוהה של חצי שעה וגם מנקים לפניי. השאלה הראשונה שלי היא: מה הניקוי כולל? האם הכוונה לניקוי יסודי עם אקונומיקה וכד' או שמספיק להסיר את הלכלוך שרואים? שאלה נוספת: בהמשך הלימוד מהאתר קראתי בהערות (בהערה 15), שמותר לאפות חלבי ובשרי ב*מקביל* ; "בבת אחת"- כי אין חשש שה"זיעה" תעביר את הטעם (חוץ ממקרים מיוחדים שבהם חוששים ואז יש לשאול רב) השאלה שלי היא: איך יכול להיות שמצד אחד כדי לאפות באותו התנור צריך תבנית שונה לכל מין וגם ליצור הפרדה של חצי שעה בחום הכי גבוהה וגם ניקיון, ומצד שני אפשר לאפות אותם ב*מקביל*? האם החום לא מטריף את התבניות/המאכלים? תודה רבה על האתר והאפשרות ללמוד ולשאול.

  1. מדובר על ניקוי כללי, רק כדי לוודא שאין ממשות של אוכל מהמין השני בתנור.
  2. אסור לאפות בבת אחת באותו תא חלבי ובשרי. הדבר נאמר בהערה כתחילת הסבר לסוגיה, לא כהוראה הלכה למעשה. אמנם בדיעבד שהדבר קרה, אכן אם לא היה מעבר אוכל ממשי בין המינים, כגון שנזל רוטב בשרי תחת הכלי של המאכל החלבי, המאכלים מותרים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-24 12:12:39

לימוד התורה

שלום אין לי הבנה כל כך טובה בלימוד התורה אני מרגיש רצון ללמוד אבל אני לא מצליח כל כך וזה מוריד לי את החשק מה הסוד בלימוד והבנת התורה

  1. תפילות לבורא עולם.
  2. מציאת רב, חברותא ומקום לימוד המתאים לך.
  3. למידת ספרים המתאימים לך. ספרים מובנים של דורנו בעדיפות ראשונה. כמו למשל סדרת פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-22 11:13:26

השתלת שיער ; החלמה

שלום. אשמח לדעת האם מותר לעשות השתלת שיער בשיטת DHI, ועוד, ע"פ המרפאה שביררתי בה, בעשרת ימי ההחלמה הראשונים ישנו איסור להניח דברים על הקרקפת, האם יהיה מותר באופן הנ"ל להיבטל ממצוות תפילין של ראש ? (אם תהיה אפשרות להניח בעדינות ודאי שאעשה, אבל אשמח לדעת מה ההלכה באופן שלא יהיה אפשר כלל).

איני מכיר את השיטות השונות, אך מלבד בעיית הנחת התפילין, ישנן שתי בעיות נוספות.

לא תקיף – אם צריך לגלח את מקום הפאות, כמובן שאסור לעשות זאת על ידי סכין גילוח, ולגבי מכונת תספורת – כאשר מדובר על צורך גדול, ניתן להקל כדעות שמסתפקות במעט מאוד שיער שנשאר במקום פאות הראש.

לא ילבש – למעשה כאשר הדבר מפריע מאוד לאדם, ניתן להקל, כיון שכיום אין זה מעשה מובהק של נשים בלבד.

תפילין – לא ניתן בשביל השתלת שיער לא להניח תפילין יום אחד.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-21 07:39:23

מעשרות

שלום. אני רוצה בלי נדר להתחיל להפריש לתרומות ומעשרות. הבנתי שניתן להשתמש בחלק מהכסף לחתונות של הילדים אך צריך שהכסף ישמש לגמ"ח. רציתי לשאול אם יש קרן כזו לציבור הציוני. תודה

אם קיבלת על עצמך דבר כזה חשוב, כדאי לך לדעת היטב איך מיישמים אותו. לשם כך אני מציע לך לקרוא את הפרק העוסק בכך מתוך ספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים פרק ו. שם תראה בדיוק עבור מה כדאי ונכון לתת את כספי המעשר, ומתי ניתן ליתנו לילדים.

ניתן לקרוא מתוך כל ספרי פניני הלכה מתוך האתר של פניני הלכה

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-17 19:47:26

ברכה על טורטיה

שלום הרב, מה ברכת הטורטיה? (עשויה מעיסה עבה, אך מרודדת מאוד דק ומתקפלת). אם ברכתה מזונות, מה הדין בקביעת סעודה? תודה

כיון שהטורטיה עצמה העשויה מקמח חיטה אינה מתוקה ואינה נכססת ואינה ממולאת בשעת האפיה, ברכתה המוציא. אמנם  הקטנות שמוגשות תמיד עם מילוי ועל מנת כן אופים אותן, הוי כאילו אפו אותן עם המילוי, וכיון שנועדו לטעימה ולא לשביעה, ברכתן מזונות אלא אם כן קובע עליהן סעודה.

חילוק זה כתבו רבים – אול"צ יב, י, בנין שלום (שם (קב)), ילקו"י קעז, ג בסוף ההערה, ברכת ה' ג י, 202, וכך הובא בשעה"ב הערה צח בשם ברכה כהלכה שאם עשה העיסה בנפרד על דעת למלאותה, וכך היא דרך אכילתה ועיקר עשייתה לקינוח ותענוג, דינה כפהב"כ.

החילוק בין גודל המאפה הממולא בדברים שנועדו לשביעה כבשר גבינה וירקות, מובא בפניני הלכה ברכות ו, ח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-11 20:16:06

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן