חיפוש שאלה מתוך המאגר

חיפוש שאלות ותשובות במערכת

השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת

לפי נושא

כשרות סירים

שאלה

שלום, אני גר עם כמה שותפים דתיים. כולם דתיים מבית דתי, אבל אף אחד לא באמת יודע הלכות כשרות בצורה מעמיקה. השאלה היא האם יש דברים שאני צריך לשים לב אליהם או שבאופן כללי אני יכול להשתמש בכלים שכולם משתמשים בהם, לאכול מהאוכל שכולם מכינים (לפעמים אחד מכין לכולם) והכל בסדר. למשל שמתי לב שהם לא הכי מקפידים כשהם מבשלים / מטגנים במחבת חלבי אם יש סיר בשרי על הכיריים באותו זמן או שלפעמים שמים סיר חם על משטח שלא לגמרי נקי או ששמים תבנית בתוך תנור אחרי שהתבנית הייתה על שולחן לא נקיה שיש עליה פירורי אוכל מכל מיני סוגים וכל מיני דברים כאלו. למשל בבית של ההורים שלי לא היה את הדברים שכתבתי עכשיו, באופן כללי היה הפרדה בבישולים והכל היה נקי. אני גם לא מומחה בשום צורה לענייני כשרות פשוט זה שונה מאיך שאני רגיל בבית של ההורים ורציתי לדעת אם זה בסדר ואפשר \"לזרום\" ולא להתחיל להכנס לפרטים שונים וכל עוד שיודעים אלו כלים בשריים ואלו כלים חלביים הכל בסדר או שיש דברים מהותיים שאני צריך לשים לב אליהם, להעיר עליהם עד לכדי אי אכילה וכדומה. תודה רבה!

תשובה

שאלה טובה. \'לזרום\' – לפי דבריך, זה לא נראה מתאים. אבל גם לא להיות בלחץ. אין דבר כזה לאכול על שולחן מאכלי חלב כשאכלו עליו בצהרים מאכלי בשר בלי לנקותו בינתיים. אין דבר כזה להניח תבנית בשרית על שולחן שאכלו עליו חלבי, או להניח סיר בשרי על מדף במקרר שאולי מלוכלך משאריות חלב. צריך שבמטבח יהיה צד של בשרי בלבד וצד של חלבי בלבד, בלא ערבוב בלי הצדדים, כיון שהשיש פעמים רבות אינו נקי לגמרי. אמנם במקרים רבים בדיעבד המאכל יהיה מותר, אבל כיון שאינך בקיא בפרטים, כמו רוב האנשים, צריך למנוע זאת מראש על ידי סדר ונקיון במטבח, וכן במקרר.

אני ממליץ לך לקרוא בנחת פרקים כה, לא והילך מתוך הספר פניני הלכה כשרות ב\'. ניתן ללמוד ממנו דרך האתר של פניני הלכה. היתרון בלימוד הוא שגם אם לא תהיה בקיא, הדברים יהיו אצלך יותר במודע, ותדע מתי לשאול ואיפה לראות את התשובה בספר.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

שאלות אחרונות

הלכות בישול

היי, למדתי עכשיו מהאתר בהלכות בישול (פרק כה, י"ד) שמותר להשתמש בתנור אחד ל2 המינים (בשרי וחלבי) , כל עוד משתמשים בתבניות שונות ועושים הפרדה של חימום על החום הכי גבוהה של חצי שעה וגם מנקים לפניי. השאלה הראשונה שלי היא: מה הניקוי כולל? האם הכוונה לניקוי יסודי עם אקונומיקה וכד' או שמספיק להסיר את הלכלוך שרואים? שאלה נוספת: בהמשך הלימוד מהאתר קראתי בהערות (בהערה 15), שמותר לאפות חלבי ובשרי ב*מקביל* ; "בבת אחת"- כי אין חשש שה"זיעה" תעביר את הטעם (חוץ ממקרים מיוחדים שבהם חוששים ואז יש לשאול רב) השאלה שלי היא: איך יכול להיות שמצד אחד כדי לאפות באותו התנור צריך תבנית שונה לכל מין וגם ליצור הפרדה של חצי שעה בחום הכי גבוהה וגם ניקיון, ומצד שני אפשר לאפות אותם ב*מקביל*? האם החום לא מטריף את התבניות/המאכלים? תודה רבה על האתר והאפשרות ללמוד ולשאול.

  1. מדובר על ניקוי כללי, רק כדי לוודא שאין ממשות של אוכל מהמין השני בתנור.
  2. אסור לאפות בבת אחת באותו תא חלבי ובשרי. הדבר נאמר בהערה כתחילת הסבר לסוגיה, לא כהוראה הלכה למעשה. אמנם בדיעבד שהדבר קרה, אכן אם לא היה מעבר אוכל ממשי בין המינים, כגון שנזל רוטב בשרי תחת הכלי של המאכל החלבי, המאכלים מותרים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-24 12:12:39

לימוד התורה

שלום אין לי הבנה כל כך טובה בלימוד התורה אני מרגיש רצון ללמוד אבל אני לא מצליח כל כך וזה מוריד לי את החשק מה הסוד בלימוד והבנת התורה

  1. תפילות לבורא עולם.
  2. מציאת רב, חברותא ומקום לימוד המתאים לך.
  3. למידת ספרים המתאימים לך. ספרים מובנים של דורנו בעדיפות ראשונה. כמו למשל סדרת פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-22 11:13:26

השתלת שיער ; החלמה

שלום. אשמח לדעת האם מותר לעשות השתלת שיער בשיטת DHI, ועוד, ע"פ המרפאה שביררתי בה, בעשרת ימי ההחלמה הראשונים ישנו איסור להניח דברים על הקרקפת, האם יהיה מותר באופן הנ"ל להיבטל ממצוות תפילין של ראש ? (אם תהיה אפשרות להניח בעדינות ודאי שאעשה, אבל אשמח לדעת מה ההלכה באופן שלא יהיה אפשר כלל).

איני מכיר את השיטות השונות, אך מלבד בעיית הנחת התפילין, ישנן שתי בעיות נוספות.

לא תקיף – אם צריך לגלח את מקום הפאות, כמובן שאסור לעשות זאת על ידי סכין גילוח, ולגבי מכונת תספורת – כאשר מדובר על צורך גדול, ניתן להקל כדעות שמסתפקות במעט מאוד שיער שנשאר במקום פאות הראש.

לא ילבש – למעשה כאשר הדבר מפריע מאוד לאדם, ניתן להקל, כיון שכיום אין זה מעשה מובהק של נשים בלבד.

תפילין – לא ניתן בשביל השתלת שיער לא להניח תפילין יום אחד.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-21 07:39:23

מעשרות

שלום. אני רוצה בלי נדר להתחיל להפריש לתרומות ומעשרות. הבנתי שניתן להשתמש בחלק מהכסף לחתונות של הילדים אך צריך שהכסף ישמש לגמ"ח. רציתי לשאול אם יש קרן כזו לציבור הציוני. תודה

אם קיבלת על עצמך דבר כזה חשוב, כדאי לך לדעת היטב איך מיישמים אותו. לשם כך אני מציע לך לקרוא את הפרק העוסק בכך מתוך ספרו של הרב מלמד פניני הלכה ליקוטים פרק ו. שם תראה בדיוק עבור מה כדאי ונכון לתת את כספי המעשר, ומתי ניתן ליתנו לילדים.

ניתן לקרוא מתוך כל ספרי פניני הלכה מתוך האתר של פניני הלכה

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-17 19:47:26

ברכה על טורטיה

שלום הרב, מה ברכת הטורטיה? (עשויה מעיסה עבה, אך מרודדת מאוד דק ומתקפלת). אם ברכתה מזונות, מה הדין בקביעת סעודה? תודה

כיון שהטורטיה עצמה העשויה מקמח חיטה אינה מתוקה ואינה נכססת ואינה ממולאת בשעת האפיה, ברכתה המוציא. אמנם  הקטנות שמוגשות תמיד עם מילוי ועל מנת כן אופים אותן, הוי כאילו אפו אותן עם המילוי, וכיון שנועדו לטעימה ולא לשביעה, ברכתן מזונות אלא אם כן קובע עליהן סעודה.

חילוק זה כתבו רבים – אול"צ יב, י, בנין שלום (שם (קב)), ילקו"י קעז, ג בסוף ההערה, ברכת ה' ג י, 202, וכך הובא בשעה"ב הערה צח בשם ברכה כהלכה שאם עשה העיסה בנפרד על דעת למלאותה, וכך היא דרך אכילתה ועיקר עשייתה לקינוח ותענוג, דינה כפהב"כ.

החילוק בין גודל המאפה הממולא בדברים שנועדו לשביעה כבשר גבינה וירקות, מובא בפניני הלכה ברכות ו, ח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2021-10-11 20:16:06

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן