דבר תורה לפרשת ויצא – חלומו של העולם

במבט כולל על חומש בראשית נמצא כי עניין החלום מופיע די הרבה. בפרשתנו יעקב חולם על הסולם שבו עולים ויורדים המלאכים, ובהמשך הפרשה הוא יחלום גם על הכבשים העקודים ונקודים. בפרשת 'וישב'  יחלום יוסף על השמש והירח ועל האלומות, ובפרשת 'מקץ' פרעה יחלום על הפרות והשיבולים אשר ייפתרו ע"י יוסף.

לאור זאת מתבקש לשאול:

  • מה עניינו של החלום?
  • מה באה התורה ללמדנו באמצעות החלומות בחומש בראשית?

הגוף והנשמה

בן אנוש מורכב משילוב של רוח וחומר, כפי שהתורה תיארה: (בראשית ב, ז): "וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים, וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה". כל זמן שהאדם חי על פני האדמה ידורו שני הצדדים בהרמוניה פלאית, כפי שמתבטא בברכת 'מפליא לעשות' – "במה ששומר רוח האדם בקרבו וקושר דבר רוחני בדבר גשמי" (רמ"א, ס' ו). בפטירת האדם דרכיהם יתפרדו, הגוף ירד אל עומק האדמה, "כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" (שם, ג, יט), ואילו "הָרוּחַ – תָּשׁוּב אֶל הָאֱ-לֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ" (קהלת יב, ז).

באופן עמוק, החלום צומח ועולה דווקא מעולם הרוח של האדם, מנשמתו. בעוד החומר מגביל את העולם במסגרת חוקים טבעיים ומצמצמים, הרוח שבעצמיותה נצחית ואינה מוגבלת, מאפשרת לאדם בעזרת החלום לצאת ממגבלות החומר ולהפליג במחשבותיו אל עבר מחוזות רחוקים, לדמיין אירועים ולחוות חוויות שבעולם הממשי כלל לא יתממשו.  ניתן לומר כי החלום נותן מזור לנפש האדם המסוגרת ביום יום בגוף החומר, ומאפשר לה לבטא את מהותה העליונה.

חלום כנבואה

מכאן ניתן להבין את דברי חז"ל במסכת ברכות (נז:) שקבעו כי "חלום – אחד חלקי שישים מנבואה". הנבואה במהותה היא דבר ה' אל האדם, ובתוכנה היא מגלה כי  הצד הרוחני הוא העומד ביסוד המציאות החומרית. בבריאת העולם המחשבה קדמה למעשה, קודם נוצרה התכלית ואח"כ העולם נברא בכדי לממש אותו. הופעות הנבואה הן הארות מאותו רעיון עליון שקדם לעולם, המבקשות להזכיר לעולם החומר את תכליתו.

גם בחלום יש בו מקצת הרעיון של הנבואה. שהרי החלום צומח מנשמת האדם שהיא "חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמָּעַל וְנַחֲלַת שַׁדַּי מִמְּרֹמִים" (איוב לא, ב). הצד הרוחני של האדם מבקש להזכיר לאדם כי מהותו היא לא החומר, אלא הרוח! ואל ייתן אל ליבו כי המציאות החומרית המוגבלת היא המציאות הממשית. כמובן, שערכיו של האדם יכולים להשפיע על תוכן החלום, כפי הדרכת חז"ל שההרהורים ביום יביאו חלומות רעים בלילה, ו"החלומות הולכים אחר הפה" (שם, נה:). יש ביכולת האדם להשפיע על הצד הרוחני שבו, ולהקהות את אורו הטהור כלפי האדם, זאת עקב כוחה הגדול של הבחירה החופשית.

חלום העולם

ספר בראשית הוא 'ספר הישר', כיוון שיסודות העולם משוקעים בו דרך המאורעות. התורה מלמדת אותנו כי מהות העולם היא הצד הרוחני שבו, והחלום הוא אחת מהדרכים בהן הרוח מאירה על החומר. החזון קדם לעולם הממשי, ובלי חתירה להשגתו אין הצדקה לקיום העולם!

חלום הסולם של יעקב מלמד על חזון העולם שקדם לבריאה, על השאיפה לשלב שמיים וארץ. יעקב המייצג את הרעיון של עם ישראל, מלמד כי כשם שהרוח והחומר גרים בכפיפה אחת באדם, כך עם ישראל יוכל לחשוף לעולם את אחדות העולם ברוח ובחומר, המעידה על אחדות ה' שאנו מתפללים על התגלותה שלוש פעמים ביום – "…בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט).

יהי רצון שחיינו יבטאו את סולם יעקב, ומעשינו הגשמיים על הארץ יהיו קשורים בחבל אמיץ לתכלית רוחנית ומוסרית.

שבת שלום

אודות הרב יוגב כהן

הרב יוגב כהן, ר"מ בישיבה. בוגר הישיבה, ובעל הסמכה לרבנות אזורית. מלמד תוכנית מהר"ל בישיבה. הוציא במסגרת מכון הר ברכה את פרי בכוריו 'תחת כנפי השכינה' המבאר את המהלך האמוני של מגילת רות. לימד וניהל את תלמוד התורה בישוב, וריכז את הוצאת ספרי ההיסטוריה של המכון לחינוך הממלכתי- דתי.