חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

ברוך דיין האמת – הרב נדב אטרה נפטר

ברוך דיין האמת.

אבלים וכואבים על הסתלקותו של בוגרנו אהובנו

הרב נדב אטרה ז"ל

שעלה לגנזי מרומים במוצאי שבת קודש לאחר מחלה קשה,

הלוויתו נערכה ביום א' בבית העלמין שיכון ותיקים בנתניה בשעה 14:30.

בבניין הארץ ננוחם
____

המשפחה יושבת באולם הכנסים שבמשרדים הישנים של הישיבה.
שעות הביקור
ביום חמישי 15:00-22:30
ביום שישי 08:00-14:00

זמני התפילות:
יום חמישי:
16:25- מנחה
17:05- ערבית
יום שישי:
7:30-שחרית.

____

ההספד של הרב מלמד בלוויה

למרות מחלתו הקשה והמייסרת, הרב נדב מאוד רצה לחיות ולהמשיך לספר מעשי ה'. גם כשיידע שהמחלה התפשטה בגופו, וייסוריו גברו, עד שנזקק לתרופות חזקות במיוחד לשיכוך כאבים, לא אמר נואש ודבק בחיים. לבסוף יסוריו גברו מאוד וכמעט ולא הצליח לנשום, עד שהתפייס והסכים לעבור לעולם הנשמות.

הוא חשש שילדיו יזכרו אותו חלש חולה ומסכן, ועל כן ניסה בכל יכולתו להתחזק למענם כדי שדמותו תיזכר לפניהם כאבא שעומד על רגליו ותומך בהם ומעודדם. – אז הם יוכלו לזכור שבנוסף לכך שזכה לשרת בצה"ל כחייל קרבי, ובנוסף לכך שזכה לבנות את הארץ וללמוד תורה בשקידה וללמד תורה ואנגלית, בנוסף לכך, גם היה גיבור בדרך ההתמודדות שלו עם המחלה.

לילות רבים סבל כאבים קשים, אולם במשך שעות התאפק שלא להיאנח כדי שלא העיר את אשתו, כדי שלא תצטער, וכדי שתוכל לישון, שיהיה לה כוח להמשיך לגדל את הילדים ולהתמיד בעבודתה בבית המרקחת. פעמים שייסוריו וחולשתו גברו עליו עד שלא היה לו כוח לקום ליטול כדורים לשיכוך הכאבים, אבל כפי שסיפר לי, הניסיון הגדול מבחינתו היה להתאפק ולבלום את עצמו שלא להיאנח, כדי שאסתי תוכל להמשיך לישון.

כשנאלץ בעקבות מחלתו להפסיק במלאכת ההוראה, וראה שהעול הנפשי והמעשי על אשתו הולך וגובר, ביקש ככל יכולתו לעזור, ועד לא מזמן, לעיתים תוך הסתרת כאביו, היה לוקח את ילדיו לגן ולמעון וצוהל איתם לקראת כל דבר יפה שראו בדרך.

כשהבין שעול גידול הילדים נעשה כבד על אשתו, ביקש שתלמד אותו כיצד לבשל, עד שנטל על עצמו את האחריות לבישולי השבת.

כשביקשתי לבקרו, התעקש ובא אלי לחדרי. וכמו תמיד למרות הייסורים, התחזק באמונה ושמחה, וכמו תמיד, במרץ והתלהבות, התנצל על הצער שמחלתו גורמת.

תמיד אהב ללמוד תורה, גם בימי מחלתו, כשכל גופו כאב, התאזר בגבורה ועלה לישיבה ללמוד, ולא הסתפק בלימוד רגיל אלא למד הלכה בעיון כדי להמשיך במבחני הרבנות. בענווה הוא אמר לי, שממילא אין לו כוח לקום אפילו לשירותים, אז הוא כבר נשאר ללמוד כמה שעות רצוף.

בלב טוב שמח תמיד לעזור לחברים, ושמח לראות בטובתם. אהב את תלמידיו ושמח בהצלחתם. וגם כשלא הצליחו, אהבם ופייסם ועודדם.

שמח היה לרוץ ולהזדרז לכל דבר של מצווה, ובמיוחד שמח לקחת חלק בישוב הארץ בקו הראשון של ההתיישבות בהר ברכה, ובכל פרויקט של בנייה חפץ להיות שותף, כך קנה יחד עם אשתו את הבית שבו משפחתו גרה, ועוד הספיק לקנות דירה מרווחת בפרויקט החדש. כאשר תמיד המטרה היתה כפולה, דאגה למשפחה ורצון להוסיף נדבך ליישוב הארץ.

השתדל מאוד שלא להטריח את חבריו לסייע לו, וגם בימים שמחלתו הכבידה עליו מאוד, כל עוד היה יכול בשארית כוחותיו להתנהל בתחבורה ציבורית, למרות שחבריו הציעו להסיעו, העדיף לנסוע בכוחות עצמו.

המחלה, כך אמר לי בצער, קטעה את כל התוכניות. יחד עם אשתו הוא חלם על הקמת משפחה גדולה, והמסירות של אשתו ושלו למען הילדים והרחבת המשפחה היתה גדולה כל כך, עד שלא שם לב שכבר זכה להקים משפחה גדולה מאוד.

כשהרגיש שימיו ספורים, החליט לכתוב לתושבי הישוב מכתב, ותוך שהוא מזיל דמעות רבות כתב את הדברים הללו:

"תודה רבה רבה כפול מיליון על כל מה שנתתם לי. קיבלתי מכם המון. אי אפשר לתאר. למדתי מכם מה זה לאהוב בן אדם למרות שהוא כבר לא נראה משהו… (כלומר חולה וחלוש).

למדתי מה זו אהבת אמת. נתינה ללא גבול, ממש בכיתי שזכיתי לפגוש אנשים גדולים כאלה. איך נשות הישוב דאגו לאסתי, זה לא יאומן!

אוהב אתכם, ניסיתי להוסיף כמה שיותר שמחה בישוב. לצערי לא תמיד הצלחתי…

בעזרת ה' למעלה אהיה מליץ יושר על הישוב הנפלא והצדיק הזה, שהייתי אומר עליו שנהג כלפי כפי המשפט: "לא משאירים פצועים בשטח". הרגשתי את זה כל הזמן.

אוהב אתכם. הרגשתי שהישוב הוא לא כמו משפחה אלא הוא המשפחה שלנו… מתגעגע. על החתום: נדב

רוצים היינו לדעת למה ומדוע יקירנו הרב נדב שנהג בצדיקות, חסידות ותמימות, נסתלק לעולמו באמצע חייו, בגיל שלושים ושש. מדוע נגזר על אשתו היקרה, אסתי, להיות אלמנה. מדוע הילדים היקרים נעמי אורה, יהודה, אברהם, מרדכי, והתאומים חנה ויהושע, והתינוקת הקטנה ציפורה, יגדלו מעתה כיתומים בלא אב שילמדם וידריכם לקראת בת מצווה ובר מצווה, בלא אב שילווה אותם בדרכם לחופה.

נסתרות דרכי ה', ולמרות שאנחנו מאוד רוצים להבין את דרכי הנהגתו, לא הכל אנחנו מבינים, ואע"פ כן עלינו להתחזק באמונה שהוא יתברך היודע את כל התעלומות והנסתרות מנהל את עולמו כדי להביא את כולנו אל הטוב השלם.

יהי רצון שכל התפילות שאהובנו רבי נדב התפלל מתוך יסוריו על עם ישראל וגאולתו, על הגדלת התורה ועל ישוב הארץ, על אשתו ועל ילדיו יתקיימו, ונזכה לראות את אשתו היקרה אסתר מגדלת את כל ילדיהם לתורה ולמצוות, ומובילה את כולם לחופה, ורואה מהם נכדים ונינים. ובניין התורה, העם והארץ נתנחם (תהלים יד, ז): "מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב ה' שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל".

שיעורים אחרונים:

דילוג לתוכן